Ronald Startet 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2013 (redigert) Jeg lurer litt på dette med AIS, tenker det kan være greit å ha hvis jeg f.eks. skulle ta turen over Skagerak til Danmark. Da er det en sikkerhet at noen vet hvor jeg er til enhver tid, tenker jeg. AIS (med sender) har mange ting på pluss-siden, men også noen svakheter. Med sistnevnte tenker jeg først og fremst på rekkevidde når man er langt fra land. AIS (med sender) er jo prisgitt VHF-frekvenser og sendere på land, pluss at båter i nærheten (innenfor VHF-området) kan se meg. Men i linken under, av noen som selger AIS, så står det følgende, helt uten forbehold: "Q: Kona er alltid bekymra når jeg er på havet, kan hun se hvor jeg er ? Svar: Ja. Hvis AIS senderen er slått på vil man kunne spores fra andre skip, pc osv. I praksis vil det si at man kan sitte hjemme i stua med pc og følge skipet minutt for minutt" Linken er her: http://aistromso.fastweb.no/faq-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar_217.html Spørsmålet er om dette er riktig? Hvordan skal kona kunne følge med når han er langt ute fra kysten, utenfor dekning? Blir signalene sendt fra båt-til-båt innover mot land, forutsatt at båttettheten er stor nok? I så fall var jeg ikke klar over det. Årsaken til at jeg spør litt rundt dette er alternativer til AIS. Det finnes - for rimeligere penger enn AIS - håndholdte enheter som bruker GPS for å detektere posisjon, og som bruker satelitter for å videreformidle denne - og som i neste omgang gjøres tilgjengelig på (bl.a.) Web. SOS-knapp koblet til alarmsentraler er inkludert. Riktignok kreves et årlig abonnement på litt under kr. 600, men det er til å leve med. Redigert 29.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Hvis du vil fortelle kona hvor du er ber du din mobiltelefon sende posisjonsdata (hvis du har smarttelefon og tilgang til internett). Det kan gjøres f.eks vha mAIS eller iAIS appene. Du kan også dele din posisjon med venner gjennom googlemaps/latitude. Fordelen med AIS-transponder er at du sender din posisjon til båter i nærheten, og det er jo det som reelt endrer din sikkerhet.... Klasse B-sendere vises generelt ikke på f.eks marinetraffic da de sender med lav effekt, og antallet mottakere er for lavt. Redigert 29.Mai.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ebonita Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Meningen med AIS-systemet är ju att fartyg skall kunna hålla koll på andra fartyg i närområdet, dvs de som kan utgöra en potentiell kollisionsrisk. En grundtanke i konceptet är ju att systemet skall vara 'selfcontaining' dvs det skall fungera båt till båt utan närvaro av något understödjande basstations system. Någon reläfunktion som vidareförmedlar andras AIS-signaler finns såvitt jag vet inte. Marinetraffic.com och andra samlar ju sedan in AIS-information och distribuerar dem via internet. Täckningen över öppet hav är ju dock begränsad, speciellt för fritidsbåtar som använder classB transpondrar med lägre sändareffekt. Antar dock att det sitter ett antal monitorerande mottagare uppsatta på t ex oljeborriggar och liknande, så på nordsjön ser man ju en hel del båtar. Redigert 29.Mai.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Dersom du har dekning for mobilt internett, som du stort sett har i hele Skagerak dersom du har internet fra ICE, kan du sende din posisjon automatisk til Marinetrafic via internet med AIS'n koblet til PC'n om bord. Da legger Marinetrafic dette automatisk ut for deg og "hele verden" kan følge deg. Jer er litt opptatt med installasjon av nye batterier i båten nå, men kan komme med mer detaljer når jeg er hjemme i kveld. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Moralen må være hold din sti ren og la kona følge med på AIS. Med det andre systemet og hvis den dagen skulle komme at du ikke greier å trykke på knappen så er det ingen som vet hvor du er. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dreamer Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Moralen må være hold din sti ren og la kona følge med på AIS. Aldri i livet! Hva ville blondinene si! Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Skal ikke være noen relé-funksjon i AIS, det er et enkelt nærsamband-system som alt annet av VHF. Det er ment for å identifisere skip i hovedsakelig synlig avstand, samt kystradioen mottar signalene sålangt de har dekning. Marinetraffic-tjenesten er helt privat og adskilt, og er et dugnadsprosjekt for å samle AIS-signaler så langt som mulig. Om du får innslag der omhandler om private har mottaker i det området du ferdes. Ønsker kona å vite hvor du er så er vel google latitude på en smart-telefon heller å anbefale; slå på og la kona sitte og pin-pointe hvor du beveger deg. Anbefales ikke om du jobber mye "overtid" og påstår du sitter på kontoret... Redigert 29.Mai.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) Hvis du vil fortelle kona hvor du er ber du din mobiltelefon sende posisjonsdata (hvis du har smarttelefon og tilgang til internett). Det kan gjøres f.eks vha ... Dersom du har dekning for mobilt internett, som du stort sett har i hele Skagerak dersom du har internet fra ICE... ...så er vel google latitude på en smart-telefon heller å anbefale... Jeg tror dere kanskje gikk glipp av mitt poeng, mitt spørsmål gjaldt områder langt ut fra kysten. Det er heller dårlig med mobildekning midt i Skagerak. Men jeg skal gi Lars et poeng, ICE, i alle fall med god antenne, dekker vel store deler av en overfart til Skagen. Men ikke hele vil jeg tro, dessuten har jeg ikke investert i ekstern antenne (enda) - og jeg er usikker på om ICE-utstyret mitt er noe mer å putte penger i, jeg tror de & teknologien deres er "over the top". ...Med det andre systemet og hvis den dagen skulle komme at du ikke greier å trykke på knappen så er det ingen som vet hvor du er... Vel, får du ikke sagt i fra at du er i nød, så er det vel intet annet enn en nødpeilesender som kan fortelle andre om det. Men "det andre systemet" rapporterer regelmessig (eks. hvert 10. minutt) automatisk posisjonen slik at omverden kan følge med underveis. En kamerat har akkurat tilbakelagt to av totalt seks uker på kajakktur fra Bodø til (forhåpentligvis) Stavanger-området (om han rekker frem). Jeg følger ham dag for dag via internett. I fjor fulgte jeg ham på samme måte på hans tur langs Grønnlands kyst. SOS-knappen jeg snakker om kommer i tilllegg, den rapporterer direkte til sentrale redningssentraler, veien er da kort til Hovedredningssentralen om man er i Norge (eller nærheten). Redigert 29.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norskipper Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Dersom du har internett dekning over Skagerak/Kattegat (mobil el ICE) og ditt behov kun er å fortelle kona hvor du er, trenger du ikke AIS transponder. Som Framtida sier, kan du laste ned gratis-appen mAIS, sette opp den med ditt MMSI nummer og la mobilen din simulere en AIS sender. Din bedre halvdel følger deg på Marine Traffic. Du er uavhengig av AIS basestasjoner, men ulempen er at du ikke dukker opp på skjermene til båter i området (med mindre de også skulle følge med på MT) Sitér dette innlegget Sailing - the most expensive way to travel in discomfort.... Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 jeg skal gi Lars et poeng, ICE, i alle fall med god antenne, dekker vel store deler av en overfart til Skagen. Men ikke hele vil jeg tro, dessuten har jeg ikke investert i ekstern antenne (enda) - og jeg er usikker på om ICE-utstyret mitt er noe mer å putte penger i, jeg tror de & teknologien Vel, nå sier vel erfaringen fra de som ferdes i Skagerrak at med ICE router og god antenne, er det kun et litte "hull" nede i nærheten av Anholdt det ikke er dekning. Når det gjelder teknologien til ICE, så er deres store fordel at de bruker lavere frekvenser i 450MHz området med lengre rekkevidde enn noe annet landbasert system. Jeg ser da bort sett fra kommunikasjon via satellitter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 9725 Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 "Q: Kona er alltid bekymra når jeg er på havet, kan hun se hvor jeg er ? Svar: Ja. Hvis AIS senderen er slått på vil man kunne spores fra andre skip, pc osv. I praksis vil det si at man kan sitte hjemme i stua med pc og følge skipet minutt for minutt" Linken er her: http://aistromso.fastweb.no/faq-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar_217.html For å besvare spørsmålet ditt direkte; Dette er forsåvidt rett nok, men med en del forbehold som gjør at svaret må bli endelig "nei, ikke rett nok". Punkt 1; hva som er rett: Det sies du kan spores fra andre skip, pc osv. Husk at det står fra og ikke via, altså at personer med mottakere enten på skip eller land kan motta dine signaler hvis du er innenfor dekning (og med vhf er det typisk line of sight). For mottak til pc må en landstasjon opptre som rele-stasjon og laste data opp på internett. Punkt 2; hva som i praksis ofte er rett, men i ditt tilfelle feil: Ofte ferdes småbåter nært land og i bebygd området, og da vil de typisk kunne sees på marinetraffic som har mottakere spredd utover sånn passe spredt. Men med en gang du går utenfor dekning av disse mottakerene mister marinetraffic signalet ditt, og du "forsvinner". Så drar du langt til havs vil du mest sannsynlig ikke være synlig på marinetraffic. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 (redigert) ...Jeg ser da bort sett fra kommunikasjon via satellitter. Men det er altså det jeg ikke gjør, sidne det til dette formålet er et alternativ. Før en drøy tusenlapp, i alle fall under to (ved kjøp i Norge), pluss et årlig abonnement på USD 99, så har jeg altså en sattelittløsning innen rekkevidde. Ja, jeg kjenner godt til ICE, deres frekvensfordeler, og derees (etter hvert litt mange) ulemper. Jeg har vært kunde der omtrent siden de startet opp, og et par-tre ganger i året fyrer jeg opp routeren min (ukesabonnement). Og en god antenne er absolutt et alternativ, rimeligere enn satelittløsningen er det også. Det er ikke konas overvåkingsbehov som skal dekkes ("kona" kom inn i bildet i første innlegg fra en FAQ jeg siterte). Det er først og fremst for min egen trygghet, evt følelses av en slik trygghet, ved en evt overfart til Skagen at jeg tenker litt høyt rundt disse mulighetene,. Redigert 29.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 En liten tilleggsopplysning om å sende ens egen posisjon til Marine Traffic fra egen mottaker/sender. Også andre båter en mottar via AIS, vil sendes til MT. MT sine basestasjoner klarer ikke å ta imot signaler fra fritidsbåter i gjestehavnen til Oscarsborg. Når jeg ligger der med AIS og sender min posisjon til MT, sender jeg også posisjonene for alle båtene jeg selv ser, altså som om jeg skulle være en basestasjon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arkmarin Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 For meg virker det som om du er veldig opptatt av at kona ser hvor du er. Det gir ikke så stor sikkerhet for deg. Sikkerhet for deg er at andre fartøy i området ser hvor du er. Kona mi følger med hvor jeg er på marinetraffic.com, men hun vet at jeg ofte ikke vises fordi jeg er langt ute på havet, eller at jeg er på kysten et sted uten at noen tar imot mine AIS-signaler og sender de videre til marinetraffic.com. Mitt råd er å satse på AIS. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ronald Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 (redigert) For meg virker det som om du er veldig opptatt av at kona ser hvor du er.Da må du ha oversett siste avsnitt i mitt forrige innlegg. Hun er nok den som bryr seg minst om dette, det er nok helt andre jeg må 'alliere' meg med hvis jeg vil at noen følger med meg. Redigert 30.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.