Brage Startet 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2013 Hei, Propellen på min Suzuki 2 takt 9,9 2006 modell begynner å bli slitt. Motoren sitter på en Zodiac mark 2c ( ikke rib), fot som veier ca 100kg. Motoren er forøvrig oppgradert til 15 hk. Spørsmålet mitt er: hvilken propell bør jeg velge? Båten er lett, og brukes mest til transport etapper mellom fiskeplassene i Oslofjorden. Så jeg vil ha båten til å gå raskest mulig. Jeg så litt på denne siden; http://www.palynch.co.uk/search.asp?cid=34335 Og konstaterer at det er forskjellige propeller og at jeg ikke aner hvem jeg skal velg. Jeg tar gjerne imot råd og mål på aktuell propell. Vet du om norske forhandlere så er det også bra :) Det trenger ikke være orginal propell. :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Brage Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Ingen som kan hjelpe en landkrabbe i nød? :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Rett fremgangsmåte er å måle turtallet med den propellen du har, og lese av dimensjon på propellen. Så kan du beregne hvilken propell som er rett i forhold til anbefalt maks turtall. Problemet ditt blir å få målt turtallet. Er det et verksted i nærheten får du kanskje lånt turteller som festes på den ene pluggkabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Det letteste er og og kjøpe en original propell ! Er ikke helt 100 på suzuki men på yamaha så har 15 hk propellen litt mer vridning enn 9,9 hk. Det er eneste foskjell på 9.9 og 15hk.Så gasseren da. Så spørs litt på vekt og egenskaper på båt ! men planer båten lett og du kan hålde den i plan uten full gass,og motoren ikke sliter.Så ville jeg satt på en original 15 hk propell. Sitér dette innlegget Link to post
ovsj56448 Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Jeg har også en Suzuki 9.9 men 2012 modell; jeg har også tenkt til å kjøpe ny propell siden jeg har den minste propellen man kan få så derfor-mindre fart. Jeg vet at hvis du skal ha ny propell så må du vite stigningstallet og "omkretsen" av propellen. Jeg har problem med å finne ut hvor dette er så det hadde jo vært fint med svar anngående dette emmnet :) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Finnes det ingen suzuki forhandlere i område el noen dere kan ringe og høre. Eneste jeg mener og huske er att 9,9 var merket med 9,5 og 15hk med 10,5.Men dette er vel vridningen ? Om du ikke har noe racing båt hurricane/winrace etc så trenger du ingen speedpropell,dette er kun til lettere båter med 1 person,når det gjelder 9,9/15 hk. Ville nok tatt en rask tlf el googlet litt. Men dukker nok opp noen som har peil,så dere får riktige svar.Litt tålmodighet bare. Sitér dette innlegget Link to post
Brage Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Rett fremgangsmåte er å måle turtallet med den propellen du har, og lese av dimensjon på propellen. Så kan du beregne hvilken propell som er rett i forhold til anbefalt maks turtall. Problemet ditt blir å få målt turtallet. Er det et verksted i nærheten får du kanskje lånt turteller som festes på den ene pluggkabelen. Det hørtes fornuftig ut! Men veldig avansert da... Og sikkert dyrt?Hadde jeg hatt drømmebåten så hadde jeg gjort dette. Båten min er svært godt brukt og mer en forlengelse av fiskeutsyret :-) :) :) Finnes det ingen suzuki forhandlere i område el noen dere kan ringe og høre. Eneste jeg mener og huske er att 9,9 var merket med 9,5 og 15hk med 10,5.Men dette er vel vridningen ? Om du ikke har noe racing båt hurricane/winrace etc så trenger du ingen speedpropell,dette er kun til lettere båter med 1 person,når det gjelder 9,9/15 hk. Ville nok tatt en rask tlf el googlet litt. Men dukker nok opp noen som har peil,så dere får riktige svar.Litt tålmodighet bare. Det er egentlig en god idee å skaffe en 15 hk propell. Motoren er en (lovlig) omgjort 9,9 hk og hvis propellen er forskjellig på 9,9 og 15 hk så har jeg feil propell. Ellers så registrerer jeg at det et snakk om vridning og størrelse. Og turtall. Er det slik at jo større og jo mer vridning, jo mer fart? :) :) Jeg har også en Suzuki 9.9 men 2012 modell; jeg har også tenkt til å kjøpe ny propell siden jeg har den minste propellen man kan få så derfor-mindre fart. Jeg vet at hvis du skal ha ny propell så må du vite stigningstallet og "omkretsen" av propellen. Jeg har problem med å finne ut hvor dette er så det hadde jo vært fint med svar anngående dette emmnet :) Stigningstall er vel det samme som vridning? Skal sjekke om det står noe på propellen som står på. :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Jo større stigning jo mer fart. men begrenset hva motoren din klarer å dra. får du for høy stigning vil det gå saktere, alt for høy så vil den ikke plane en gang. vil tippe du skal ha ca 11 tommer (stigningen). Men er ikke sikker. vil tro du har 9 1/4 i diameter og 8-10 tommers stigning nå. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Forskjellen på en 9,9 hk og en 15 hk er gasseren og propellen ! Kansje noen ukjente merker som er annerledes. Og alle motorer jeg har vært borti så passer 9,9 og 15hk propeller om værandre. Så for sikkerhets skyld ring suzuki og hør.men 95 prosent sikker på att du hadde kommet best ut av det med en 15 hk propell. Sitér dette innlegget Link to post
Brage Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Jo større stigning jo mer fart. men begrenset hva motoren din klarer å dra. får du for høy stigning vil det gå saktere, alt for høy så vil den ikke plane en gang. vil tippe du skal ha ca 11 tommer (stigningen). Men er ikke sikker. vil tro du har 9 1/4 i diameter og 8-10 tommers stigning nå. Aha! Skjønner. Motoren er en 2 takter og den går veldig fint. Båten et lett og den planet greit med 3 voksne ombord. Jeg går for en stigning på 10 eller 11 tommer. :) :) Forskjellen på en 9,9 hk og en 15 hk er gasseren og propellen !Kansje noen ukjente merker som er annerledes.Og alle motorer jeg har vært borti så passer 9,9 og 15hk propeller om værandre.Så for sikkerhets skyld ring suzuki og hør.men 95 prosent sikker på att du hadde kommet best ut av det med en 15 hk propell. Forgasseren er byttet og så vidt jeg skjønner så er hk avgiften uansett betalt så det er lovlig. Har forsøkt å ringe noen forhandlere, men det er høysesong så jeg har prøvd svaret ikke. :) :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.