Jump to content

Førstegangseier av båt, en Saga 24 trenger råd

rockmoen

Recommended Posts

Hei.

Nå har jeg fått hentet min Saga 24 fra Fredrikstad til hjemmehavnen på Notodden og trenger litt råd og vink.

Var en tur i båten i dag og har sett litt over hva som må gjøres.

Det elektriske ser ut som et makkverk uten like. Når man skjøter lanterneledningene med sukkerbiter på utsiden så er det ikke rart det oppstår problemer :lol: Men med litt jobb, så skal vi få skikk på det.

Men båten har innstalert dieselvarmer som jeg ikke blir klok på. Varmeren er en Eberspacher D1L på 1700 watt. Men jeg finner ikke noen form for styreenhet på denne. Eneste jeg finner er en lampetledning fra varmerens styreboks til en bryter som står på førerplassen. Men jeg den starter ikke når man trykker på knappen heller. Noen som har noen råd til hvor jeg skal begynne å lete etter feilen?

Fremme i kabinen er den en dekksluke med et vindu som det kommer inn vann ved. Ser at det mangler låse/skrubeslag på insiden på den ene siden og den andre siden er løs. Men det er heller ikke pakninger rundt luken, skulle det vært det? Eller kan årsaken være at låse/skrubeslagen gjør at luken ikke blir tett nok?

Håper det er noe der ute som har noen tips og råd. Kommer nok mange flere spørsmål etter hvert. :giggle:

Gratulerer med en klassisk båt! Når det gjelder det som er spesielt for en Saga24 og feks. ikke et generelt varmeapparat, vil jeg anbefale at du tar en kikk innom nettsiden sagaforumet.com (som jeg driver). Der treffer du eiere og brukere av Saga-båter med mye kunnskap om disse båtene. Selvfølgelig har disse brukerne også kunnskap om kokeapparatet, ladere osv., men vi er tross alt en liten gruppe. Så fortsett med å stille spørsmål her der du kan få hjelp med det meste. Jeg kan i samme slengen nevne at det finnes en egen klubb for Sagabåt-eiere, sagaklubben.no. Her kan du også finne mye interessant. Til helgen skal vi feks. ha et uformelt treff på Hankø.

Hilsen Lars H.

admin for Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

rockmoen skrev On 29.5.2013 at 17.44:

Hei.

Nå har jeg fått hentet min Saga 24 fra Fredrikstad til hjemmehavnen på Notodden og trenger litt råd og vink.

Fremme i kabinen er den en dekksluke med et vindu som det kommer inn vann ved. Ser at det mangler låse/skrubeslag på insiden på den ene siden og den andre siden er løs. Men det er heller ikke pakninger rundt luken, skulle det vært det? Eller kan årsaken være at låse/skrubeslagen gjør at luken ikke blir tett nok?

Dekksluka er delt i to deler som blir liggende som en omvendt V når luken åpnes og legges ned bakover i åpen stilling. Trykk ovenfra kan skape en knekk i V-en og forårsake lekkasje. Jeg tok inn luka mi og plastret om dette. Ved remontering var det et annet problem, Inni den delen av luka som skruebeslaget er festet til, er det treverk som gir dårlig skrufeste. Så hvis jeg skulle gjort jobben om iogjen, hadde jeg skrapet vekk alt sammen og bygd opp den nederste delen av luka på nytt. Eller boret små hull for gennomgående bolter til den innvendige lukelåsen.

Det hører med til historien at jeg fortsatt ikke hadde tett luke. Men etter å ha byttet vinduspakningen også, var det tett.

Sender deg også en IM :-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...