Jump to content

Hva anbefaler du til å erstatte Eberspächer D3L med?

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Jeg har en 1986 Scand 27 Nordic der en Eberspacher D3L har gitt opp sin oppgave. Antar at den er like gammel som båten. Har sjekket ut styringsboks og releer, samt sjekket at den får tilgang til nok strøm. Alt virker til å være i orden, men likevel, der er ikkje liv i apparatet.

Jeg har nå gitt opp varmeren og søker en erstattning,-

Dersom jeg velger en nyere utgave av Eberspacher, finnes det da en som passer på rør inn/ut som allerede finnes til min D3L?

Antar at jeg ikke er den første som bytter gammel D3L med ny, så her må det finnes noen som har gode tips?

Hei. har samme varmer som deg jeg.D3l. Jeg hadde samme problem som deg. Jeg regner med at du har det manuelle boksen på veggen med på/av knapp og et justeringshjul for temp. sjekk den for dårlige kontakter og sjekk sikringen under styringsboksen din. (kan også være termo-sikringen din , da må du demontere en del)

Mener at diselpumpa til Eberen din skal tikke selv om du har en defekt glødeplugg. Men etter det jeg skjønner er det ikke liv i det hele tatt?

Ja, det er den gamle modellen med den manuelle boksen du beskriver.

Første feilsympton: Ved oppstart starter vifta, pumpa tikker, men vifte og tikking stopper etter en stund.

Neste feilsympton: ingenting skjer - ingen vifte starter, ingen pumpe tikker.

Har fått sjekket at "hjernen" er i orden (prøvde den på en annen båt med tilsvarende apparat). Også de 2 releene er sjekket og funnet ok. Har bra tverrsnitt på kabel og det er målt at der er rikelig tilgang på strøm.

Har åpnet den manuelle boksen (inne i kabinen), mest for å sjekke om noe var svidd. Såg tilsynelatende friskt ut, men jeg bør kanskje sjekke denne bedre.

Tar en tur ombord igjen :-)

Ville evt byttet til en som hadde passet på samme sted en d3/4 el no !

Så slipper bygge om så mye.Finnes jo mye overganger da men.

Finnes mye brukt til en grei pris.

Ellers er jo disse eb varmerne dyre,men betaler jo får kvalitet.

En av de bedre varmerne jeg har vært borti.

Det ligger mål og dimmensjoner på eber sin hjemmeside.

Her er link til den norske.

http://www.eberspaecher.no/

Hei igjen. Da har jeg vært ombord og åpnet bryter-/termostatboks i lugar. Tok så den røde kabelen løs og dyttet den mot den sorte, og vips så startet viften! Fremskritt :-)

Da vet jeg at der er feil i bryteren. Men pumpa starter fortsatt ikke å tinke. Dette kan ha med å gjøre at jeg ikke får nok spenning ved å bare la kablene berøre hverandre?

Vil uansett nå prøve å få tak i en erstattning for denne boksen. Alternativt bare få det koblet slik at jeg kun kan starte apparatet uten termostat.

Finnes der en erstattning til denne?

bilde

Guest Kaptein Fredrik

Har du sjekket at det er åpent og fri luftgjennomstrømning på både innsug og eksos? Hvis det er åpent så ligger problemet i at den ikke får drivstoff eller riktig gløding.

Siden pumpa begynner å tikke så tyder det på at glødingen er ferdig og den er klar for å starte. Min var akkurat slik og det var fordi at når jeg byttet glødepluggen så hadde jeg lagt på en skive feil på koblingen mellom kabel og glødeplugg. Altså, hjernen trodde at glødepluggen var i orden og pøste på med strøm, men det var bare en stor kortslutning. Når jeg tok av skiva så fant jeg også ut at varmeren hadde fylt hele brennkammeret med diesel etter mange startforsøk og dette måtte jeg tømme ut. Selv når jeg hadde tømt ut dette så ble det fortsatt kraftig etterbrenner med 30 cm flammer ut fra eksosen de første 5 sekundene :thumbsup:

Grunnen til at den nå er helt død er fordi at du har prøvd å starte den for mange ganger, noe som låser hjernen etter 20(mener jeg) mislykkede startforsøk og den må låses opp hos verksted med rett diagnoseutstyr.

Til kjøp av ny varmer bør du ta en titt på vannvarmer. Da kan du også bruke varmeren hele året til forvarming av maskineriet, varmtvannsbereder, defroster til vinduene og enklere å strekke to vannslanger til varmeregister enn en 75mm varmluftslange.

Men,-

Hjernen virket jo da jeg flyttet den over i annen båt. Tviler på at denne generasjonen varmerer er så high-tech at den er blokkert hos meg pga. for mange mislykkede startforsøk, men "opplåst" i en annen båt?

Og viften virka den når jeg bypasset bryteren.

Nei, jeg tror bryteren må byttes ut, og muligens glødeplugg.

• 2 uker senere...

Friskt kopplat är hälften brunnet som dom säger...

I detta fall så tror jag att en kunnig reparatör hade varit guld värd och inte helt uteslutet att han hade sparat in sin kostnad i snabbare felanalys och mindre höftskott.

Men det är nog långt till att Du behöver byta värmaren.

Elboxen är ju bland det dyraste som kan gå sönder, och är då den hel så skall det nog inte vara alltför svårt att få resten att fungera.

Ta ner värmaren och lämna in den till en värmar-mekkare - om du inte kan få hjälp vid båten förstås!

:fishing:

• 2 uker senere...

Da fungerer varmeapparatet, og sommeren kan bare komme :-)

Fikk ny bryter (av en enklere type) i Posten. Koblet ledningene fra den gamle bryteren og trakk hele strømpen med ledninger ut for å koble ny bryter. Ser da at hvertfall 2 av ledningene i strømpen er omtrent av pga. irr! Har ikke lagt merke til dette før og klipper derfor av alle ender og monterer nye kabelsko samtidig som jeg gjør jobben med ny bryter.

Voila! Apparatet starter umiddelbart og varm luft strømmer på! Moralen er altså at en aldri skal gi opp en Eberspacher. Og selvsagt at en også må sjekke de enkle tingene før en automatisk gyver løs på det mest kompliserte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...