Lotus Startet 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2005 Brunbeiser man teaken før den lakkeres? Eller bare lakkerer man i vei? Har laget meg en skuff. Skuffefronten er laget av den biten jeg freste ut av eksisterende innredning, deretter kantet med nye teak profillister. Skuffefronten ble fin den, resten av skuffen også, men teaklistene rundt skuffefronten er jo mer brun-grå-sort enn brunrød. Skuffefronten og innredning for øvrig har en varm rødaktig glød som minner mer om mahogny enn teak. Det ble kræsj med de nye teaklistene. "Er forskjellige teaksorter så forskjellige", tenkte jeg litt irritert der jeg stod og pusset lakken vekk fra listene rundt skuffefronten. Hentet så fra spannet med Trebitt Burmateak beis. (egentlig til verandabordene mine) En gul base med noe sort og rødt i. Beiset listene og hokus pokus, perfekt treff. Listene hadde plutselig nøyaktig samme nøyanse og glød som resten. Her var det bare å lakke noen strøk og vips så var jeg ferdig - og fornøyd. Så til dere trebåtfantaster eller andre med erfaring fra lakking og de edle tresorters verden. Er teaken så forskjellig fra tre til tre/sted til sted at det faktisk vanlig å beise før man lakker? Eller beiser man alltid? Uansett? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Har ikke beiset, kjøpte så mye plater og teak stokker at jeg kunne plukke ut det som passet sammen. Her var mye fargeforskjell. Vasket med sprit og lakket. De områdene som er utsatt for sol-lys lysner en del... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Verrie Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Nå er jeg ingen ekspert, men kan fortelle at jeg alltid har med meg i bilen rødsprit og fille når jeg skal handle teak. Når rødspriten påføres ser du veldig fort "opprinnelig glød/farge" i teaken. Min erfaring er at der er mye forskjellige farger ute å går i handelen, avhengig av lagring (lang lagring, lys hall/naturliglys eller mørk,samt renslighet i lagringshall) mens til syvende og sist er der stort sett ikke avvik på farge/glød. Jeg beiser/forbehandler aldri teak, kun vask med rødsprit etter pussing (dersom det påkreves). Derimot har jeg opplevd avvik i glød på teakplater, og har derfor etter den oppdagelsen kun handlet plater på èn plass ... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 (redigert) Nå vet jeg ikke hvor mange teaksalg det er, men det er iallefall langt over 200 forskjellige mahogany lsag så det er nok ikke noen grunn til å tro at det er så få forskjellige teakslag heller.... ' Den vi skiller mest på er "vanlig" teak (regnskog) og Canadisk teak jeg kkjenner desverre ikke forskjellen i farge/glød mer jeg er sikker på et det er et hav av forskjeller på utseende med tanke på hvordan de vokst opp. Litt avsporing: Så på min båt hvor jeg bruker mahogany, beiser jeg med forskjellig antall lag avhengig av utgangspunktet. Det eneste som jeg prøver å ungå er Honduras mahogany som er litt spesiell da den for den nydelige gløden sin ved å bruke linolje (det er visst noe i denne som reagerer med treverket.) Erik Redigert 6.Mars.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
henboe Svart 6.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2005 Nå vet jeg ikke hvor mange teaksalg det er, men det er iallefall langt over 200 forskjellige mahogany lsag så det er nok ikke noen grunn til å tro at det er så få forskjellige teakslag heller.... ' Den vi skiller mest på er "vanlig" teak (regnskog) og Canadisk teak jeg kkjenner desverre ikke forskjellen i farge/glød mer jeg er sikker på et det er et hav av forskjeller på utseende med tanke på hvordan de vokst opp. Litt avsporing: Så på min båt hvor jeg bruker mahogany, beiser jeg med forskjellig antall lag avhengig av utgangspunktet. Det eneste som jeg prøver å ungå er Honduras mahogany som er litt spesiell da den for den nydelige gløden sin ved å bruke linolje (det er visst noe i denne som reagerer med treverket.) Erik <{POST_SNAPBACK}> Honduras slipper du å bekymre deg mere over, da denne ikke er å få kjøpt lengere, pga utryddingsfare... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Det er en del forskjell på Teka fra Bruma, Indonesia, Thailand, India, Afrikansk og Sør Amerika. Jeg kjenner ikke hva som selges i Norge. Her i Qatar er det Brurma, Afrikansk, Brazil og Indisk teak som stort sett selges. Den afrkanske jeg har sett er litt lys etter min mening, Burma er Burma fin farge, Indisk er tilnærmet lik Burma. Den flotteste Teaken jeg har sett kommer fra Brasil, du verden for en dyp fin rødlig glød, og prisen er kun halvparten av Burma teak. En kubikkmeter er alt innkjøpt til fremtidig forbruk i dimesjon 2"x10". Har også sett på Mahogny fra Ghana, denne var meget flott. Litt mørkere enn Burma teaken, har ikke så god kjenneksp til Mahogny, men har nå kjøpt en kubikk av denne også, kan helt sikker brukes til noe hjemme den osgå. Forøvrig så oljer jeg alltid uten noen form for beising, og etter noen lag så kommer den flotte gløden frem. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.