jsw Startet 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2013 Jeg har i dag 2 x 115 A åpne bly/syre batterier; det ene til forbruk og det andre til start. Dette er helt klart i minste laget til forbruk når jeg ligger i uthavn. Jeg tenker da: Koble sammen de to eksisterende batteriene til en forbruksbank, og sette inn et dedikert startbatteri som ikke er større enn det må være. Både fysisk og i ant A. Et dedikert startbatteri gir jo svært god startstrøm, og min KAD43 starter ganske så lett. Og - om det skulle knipe en gang - kan jeg jo hente reservestrøm på forbruksbanken. Noen som har forslag til hva jeg kan/bør/må velge? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Vidar B Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Jeg har god erfaring både med sønnak maxxima 900 og optima ultra red top . Har hatt begge typene og for å starte en kad 43 er begge like gode. Sitér dette innlegget Link to post
Lorang71 Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Jeg starter mine to C60 motorer med 60A sølvkalsiums batteri fra biltema, det går problemfritt og din motor starter nok lettere enn mine. :-) Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Fra installasjonmanualen ser det ut som CCA på 450A er nok for KAD43. Dersom batteriet bare brukes til start behøver det vel ikke være på 88 Ah som er listet som minimum i tabellen i bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 30.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Har et Optima Blue Top 55Ah til og starte to KAD32 og det fungerer bra. Eneste som kan være noe å tenke på er at AMG, bly/syre har forskjellige ladeforløp. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2013 Hei og tusen takk for fine innspill Det sølv/kalsiumbatteriet fra Biltema ser ut som et bra alternativ for meg. Fysisk lite, prisgunstig (kr. 799,00 for 62 Ah), 4 års garanti og med anbefaling her høres det bra ut. Ser de har kalsium/kalsium og sølv/kalsium. Lurte litt på forskjellene og fant følgende på et bilforum: Det som er forskjellen er at et "sølv kalsium" har 90% reduksjon i tap av vann i form av gass, som da gjør at slike batterier ikke trenger å påfylles med vann igjennom levetiden. Sølvdelen reduserer korrosjon internt i batteriet, og øker levetiden. Dersom det er samme ladespenning for et slikt batteri, og det er det vel??, tror jeg valget faller på dette. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.