Jump to content

Hvor lite, dedikert startbatteri kan jeg ha til en VP KAD43?

jsw

Recommended Posts

Jeg har i dag 2 x 115 A åpne bly/syre batterier; det ene til forbruk og det andre til start.

Dette er helt klart i minste laget til forbruk når jeg ligger i uthavn.

Jeg tenker da: Koble sammen de to eksisterende batteriene til en forbruksbank, og sette inn et dedikert startbatteri som ikke er større enn det være. Både fysisk og i ant A.

Et dedikert startbatteri gir jo svært god startstrøm, og min KAD43 starter ganske så lett. Og - om det skulle knipe en gang - kan jeg jo hente reservestrøm på forbruksbanken.

Noen som har forslag til hva jeg kan/bør/må velge?

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Hei og tusen takk for fine innspill :smiley:

Det sølv/kalsiumbatteriet fra Biltema ser ut som et bra alternativ for meg. Fysisk lite, prisgunstig (kr. 799,00 for 62 Ah), 4 års garanti og med anbefaling her høres det bra ut.

Ser de har kalsium/kalsium og sølv/kalsium. Lurte litt på forskjellene og fant følgende på et bilforum:

Det som er forskjellen er at et "sølv kalsium" har 90% reduksjon i tap av vann i form av gass, som da gjør at slike batterier ikke trenger å påfylles med vann igjennom levetiden. Sølvdelen reduserer korrosjon internt i batteriet, og øker levetiden.

Dersom det er samme ladespenning for et slikt batteri, og det er det vel??, tror jeg valget faller på dette.

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...