Bovve Startet 30.Mai.2013 Del på Facebook Startet 30.Mai.2013 Har en tohatsu 9,9 som stopper når det blir litt sjø, har bltt fortalt at dette kan være flottøren i forgasseren, har åpnet forgasseren men alt ser rent å pent ut, hva kan dette skyldes? mvh stig Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Har du sjekket bensinfilteret? Hvis noe rusk ligger inni der og skvalper rundt kan det tette ved mye bevegelse. Sjekket tanken? Ligger av og til litt graps i bunn i en tank som har vært med noen år. De gamle ståltankene kan skalle av lakk og rust som blokkerer bensinrøret i tanken. Alternativt: dårlig kontakt noen sted? Prøvd å rikse kraftig i motoren når den står og sviver? Tenker sidelengs riksing som om du styrer fort fra den ene til den andre siden. Hadde en gang en to-sylindret Johnson 9 1/5-hk motor. Den kuttet nedre sylinder på visse turtall. Fant etter hvert ut at dette var de turtallene motoren ristet mest under gange. Problemet forsvant etter skifting til nye pluggkabler. Det viste seg at det var et lite brudd i den nederste pluggkabelen, så under kraftig vibrasjon fikk ikke pluggen jevn nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) på hvilken måte stopper den? Brått eller mer gradvis? Det første tyder på tenning, det siste mot bensintilførsel Og hvordan er den å få start på igjen etter stopp? Redigert 30.Mai.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HawkEarl Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Vekker liv i tråden igjen?Har akkuratt samme problemet med akkuratt samme motor (tohatsu 9,9/15) forgasser er nyoverhalt, men før dette hadde motor stått ubrukt i 5 år. Ny bensintank. Noen ganger bare faller turtallet veldig, andre ganger stopper den. Uansett skjer det gradhvis. Den starter lett som bare det etter en slik stopp. Ut i fra hva jeg kan lese her så har det med bensintilførsel å gjøre. Noen tips til hva jeg skal gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Lurt å gjenbruke tråden Prøv om det hjelper å pumpe på blæra når problemet oppstår. Skjer det også ved full tank? Drener flotørkammer i bunn av forgasser. Har du tømt det integrerte grovfilter/vannutskiller på motoren Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Husker jeg hadde samme problemet med evinrude 7,5 på 90-tallet. Den gangen var det den ene tilbakeslagsventilen i pumpa på bensinslangen som hadde hoppet fra hverandre. Problemet er nok bensinrelatert Sitér dette innlegget Link to post
HawkEarl Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Takk for gode tips! Da har jeg noe å sjekke før jeg skal ut å hente teiner ? Tanken var ca 1/2-full. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Kula i koblingen inn på motoren kan du sjekke om går fint, kan smøres med en dråpe 2T olje... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Koblingen mellom slange, motor og tank må fungere slik at det blir tett, hvis ikke drar du i luft og det kan bli problemer. Hvis det er en spiss som dytter vekk kulen, så må spissen sitte helt fast og treffe kulen i midten, hvis ikke fjerner ikke kulen seg og bensintilførselen strupes. Been there, done that... Sitér dette innlegget Link to post
HawkEarl Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Problemet var i forgasseren. Drenerte flotørkammer, åpnet renset og blåste rent ALT og att det på plass igjen. I dag kunne jeg "hoppe på bølgene" uten antydning til trøbbel? Takk for hjelp!! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Godt når det løser seg Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 ...noe å tenke på for alle som har påhenger... Når er lurt å drenere flotørkammeret på forgasseren til påhengeren ?? A: Det gjør jeg to ganger pr sesong B: Det gjør jeg når motoren har hostet og harket en måneds tid... for en på Face sa du ikke skulle skru på noe som går... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.