Jump to content

eksosrør skilte seg fra manifolden på fm 8-12

tromøygeit

Recommended Posts

Da har det jeg fryktet skjedd, rusten har svekket manifolden så mye at eksosøret skilte seg fra den! Jeg prøvde aluminiumsteip som tålte mye varme! Teipen smeltet ikke, men det ristet så at teipen ikke holdt manifolden og eksosen sammen! Da kom så mye eksos ut at motor ble kvelt...

Noen som har noen gode ideer? Da dette bare vil en alternativ løsning... jeg har ingen intersjoner av å kjøpe en helt ny manifold.

bilder er viktig og opplysende. da kan man se om det er mulig å sveise,støpe,lappe, event å hive delen. hvis det ikke er altfor ille så har castolin m flere god sveise tråd beregnet for "dårlig" støpegods.-var i garasjen nå og såg,sv tråden heter-eutectic+castolin xuper life 2-44. denne har jeg brukt og i 70-80% har det gått bra.

Redigert av s-e-h (see edit history)

Er manifoldet helt morkent og flensen har knekt av, er det nok ikke lett å lage noe jallamikk.

Har derimot flensen på eksosrøret rustet vekk, ja da er det nok muligheter. Finnes alltid en rørstuss med riktig-ish flens å oppdrive.

Funker ingenting av dette kan du jo feste eksosrøret til motoren på et vis slik at vibrasonene matcher hverandre, og da er det vel fritt frem med stålmatte, ståltråd og eksosbandasje. Holder en sommer og lekker litt?

Ellers har nok fredrikstad motorverksted kanskje en ny-ish manifold.

Hei tromøygeit, enig i at komentaren min var kort, jeg skal prøve å beskrive litt bedre. Reparasjonsmetode er helt avhengig av mange forhold:

• hvor bruddet er...
  • er det orginal bend og hvilket materiale er det laget av?
  • har det vært reparert på før?
  • kan det sveises på stedet? er det tilkomst? hvor god plass er det rundt din motor?
  • kan du få feste for trekkstenger

Dette er noen eksempler på ting som man kan se på et bilde for eksempel og deretter komme med forslag om...

For noen er det gjort på et blunk å legge ut 3 bilder i god kvalitet, for andre er det et ork, jeg vet ikke hvor du er på skalaen, men det hjelper problemet ditt om du får det til :wink:

Husk: vi har ikke sett din båt/motor, uten bilde så må du legge arbeid i å beskrive hva du har og hva som er problemet.

Bor det en handymann eller petter smart i deg, så fortell oss :yesnod:

Liker du ikke å skru eller har du ikke verktøy, så fortell oss det også... lite vits i å bruke masse av manges tid på en avansert løsning om du ikke har sjans til å gjennomføre det :sweat:

Jeg kan fort nevne noen måter å reparere en ryke manifold/eksosforbindelse på:

• lake en pakning av eksosbandasje og trekke skjøtene sammen med gjengestang, er det ikke feste så kan du gjenge inn M6 / M8 skruer og lage braketter av vinkeljern. Raskt, billig og ganske holdbart om du har tilgang på materiale.
  • Du kan støpe en utvendig muffe av bly/tinn/antimon i en utvendig form av tre, slip stedet med vinkelsliper og lag tverrgående riller for bedre feste. Metoden virker ikke for hurtig-gående motorer, men har redda santhans for meg....
  • rull folie av Aluminium eller noe som er lett å jobbe med rundt og forbi skadestedet, eksosbånd som pakkning, og en slangeklemme på manifolden og en nede på røret, (du får sikkert slangeklemmer av de som har bytta belg på dreva sine...) ha eksostettningsmasse imellom lagene av folie som tetning.

Det er mange som gjerne vil hjelpe, gi litt info så strømmer det på, sier det kun for å hjelpe deg. :yesnod: Lykke til :thumbsup:

• 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...