Jump to content

Redningsselskapet-pengemaskin


First 31.7

Recommended Posts

  Krapyl skrev:

Journalistene feilinformerer som vanlig.

Hverken mitt nåværende eller neste forsikringselskap krever at båten min oppføres i dette registeret.

Oppføring i skipsregistret holder for begge.

<{POST_SNAPBACK}>

Skipsregisteret holder hvis båten er over 10 mtr. Er båten under denne lengden får du ikke registrert båten i skipsregisteret. Dette gjelder skroglengde uten påskrudde nebb, badeplatformer o.lign.
Link to post
  mini skrev:

Skipsregisteret holder hvis båten er over 10 mtr. Er båten under denne lengden får du ikke registrert båten i skipsregisteret. Dette gjelder skroglengde uten påskrudde nebb, badeplatformer o.lign.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå, mine to siste båter har vært hhv 7.90 og 9.50 LOA.

Begge to med identitetsbevis.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
  hallaron skrev:

Er det ikke masse styr og kostnader forbundet med en slik registrering da ?

<{POST_SNAPBACK}>

En liten hake er at båten må brukes i næringsvirksomhet, helt eller hovedsaklig......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev:

En liten hake er at båten må brukes i næringsvirksomhet, helt eller hovedsaklig......

<{POST_SNAPBACK}>

Feil, båter mellom 10 og 15 m. altså ikke merkepliktige, kan tas opp til frivillig registrering dersom de er lenger enn 10 m, skal gå i utlandet, brukes i næring og ellers hvis myndighetene krever det.

 

Båten min har ikke gått et sekund i næringsvirksomhet, men den har vært langt avgårde. Og noen steder langt avgårde godtar ikke klistremerker.

Mine innfreste kjenningsbokstaver er det garantert ingen annen i verden som har. De identifiserer båten som norsk fartøy uomtvistelig eiet av meg.

Når båten skifter eier, blir identitetsbeviset påtegnet. Ingen diskusjon om hvem som eide den før.

Bokstavene følger båten til den blir kondemnert, eller solgt ut av landet.

 

Styr og kostnad, tja. Eierskiftet kostet 800.-. Ingen årlige kostnader.

 

Ved opptak i registeret måles båten, bokstaver tildeles, disse blir verifisert og så utstedes identitetsbeviset.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Så lenge båten er over 10m kan den slik jeg har forstått det registreres i Skipsregisteret. Forsøkte å få dette på plass for Hannah III, og møtte ingen spm knyttet til anvendelses- eller fartsområde. Derimot ga jeg opp fordi prosessen var veldig tungvindt, inkl. krav om måling (av en serieprodusert båt) med tilhørende kostnader, samt også en veldig tungvindt prosedyre forøvrig mht. hva som skulle fremlegges av dokumentasjon. En nyinnkjøpt båt, produsert og kjøpt i Norge, seriepordusert, burde det være mulig å få registrert på en enklere måte.

 

Så Skipsregisteret får være foruten gleden av å ha Hannah III i sine lister.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Et moment som denne artikkelen ikke tar hensyn til, er hva slags type båter som fremdeles ikke er registrert. Jeg vil gjette på at de færreste joller og småbåter vil bli registrert. I det gamle registeret var det gratis, og da var det like greit å registrere den slitne prammen, men når det blir en årlig avgift er det nok mange som dropper registreringen for slepejolla, og den gamle Askeladden-jolla på hytta. Kornelia var dessuten registrert 2 ganger, og selvfølgelig har vi bare gitt godkjennelse til én nyregistrering. Så vidt jeg skjønner har dette skjedd med flere båteiere. De 28 millionene Dagbladet skriver om er nok bare papirpenger dessverre. Men det blir det selvfølgelig dårlige nyheter (?!) av, så det skriver de ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
  mini skrev:

Skipsregisteret holder hvis båten er over 10 mtr. Er båten under denne lengden får du ikke registrert båten i skipsregisteret. Dette gjelder skroglengde uten påskrudde nebb, badeplatformer o.lign.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei mini :seeya:

Skipsregisteret har nå gått ut med en melding om at de senker grensen for registrering ned til 7 m! Men jeg kjenner ikke til hva registreringen koster. Fordelen for mange er imidlertid at Skipsregisteret er knyttet til Brønnøysundregisteret og derfor kan båten brukes som et panteobjekt ved lånefinansiereing av et båtkjøp.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
  Lars_Herman skrev:

Et moment som denne artikkelen ikke tar hensyn til, er hva slags type båter som fremdeles ikke er registrert. Jeg vil gjette på at de færreste joller og småbåter vil bli registrert. I det gamle registeret var det gratis, og da var det like greit å registrere den slitne prammen, men når det blir en årlig avgift er det nok mange som dropper registreringen for slepejolla, og den gamle Askeladden-jolla på hytta. Kornelia var dessuten registrert 2 ganger, og selvfølgelig har vi bare gitt godkjennelse til én nyregistrering. Så vidt jeg skjønner har dette skjedd med flere båteiere. De 28 millionene Dagbladet skriver om er nok bare papirpenger dessverre. Men det blir det selvfølgelig dårlige nyheter (?!) av, så det skriver de ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Alo Mikkel var registrert i det gamle båtregisteret. Vi var litt trege med papirene, så omreg. ble ikke sendt før i Januar. ( Kjøpte båten i Juni ) Nå viser det seg at det gamle registeret ikke har gjort noe med denne meldingen. Forige eier har ikke gjort noe med brevet fra Redningsselskapet. Dette har medført at Alo Mikkel nå ikke er i noe system.

 

Det verste er at jeg må nyregistrere båten i det nye registeret. Da må jeg dokumentere opprinnelese og historie. Det blir skikkelig lett med en båt fra 1982 ...

 

:sleep:

Link to post
  Alo Mikkel skrev:

Alo Mikkel var registrert i det gamle båtregisteret. Vi var litt trege med papirene, så omreg. ble ikke sendt før i Januar. ( Kjøpte båten i Juni ) Nå viser det seg at det gamle registeret ikke har gjort noe med denne meldingen. Forige eier har ikke gjort noe med brevet fra Redningsselskapet.  Dette har medført at Alo Mikkel nå ikke er i noe system. 

 

Det verste er at jeg må nyregistrere båten i  det nye registeret. Da må jeg dokumentere opprinnelese og historie.  Det blir skikkelig lett med en båt fra 1982 ...

 

:sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jeg har noe av den samme utfordringen med en båt fra -77 som ble importert i 78. Snakket med en hyggelig dame på småbåtregisteret som sa jeg skulle sende det jeg kunne samle, så skulle de se hva de fikk til... Har ikke fått samlet alle papirer enda, er spent på å se hvordan det går...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  hallaron skrev:

Ja jeg har noe av den samme utfordringen med en båt fra -77 som ble importert i 78. Snakket med en hyggelig dame på småbåtregisteret som sa jeg skulle sende det jeg kunne samle, så skulle de se hva de fikk til... Har ikke fått samlet alle papirer enda, er spent på å se hvordan det går...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror vi er mange som har falt mellom to stoler jeg. Det virket litt sån da jeg pratet med Redningsselskapet i dag. vel , vel vi får håpe vi får en løsning.

Link to post

Hei, Krapyl!

 

Dersom din fritidsbåt med skroglengde 9,50 m alltid har vært fritidsbåt, og aldri har vært over 10m, har en evt. registrering i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) skjedd på galt grunnlag.

 

Med all respekt, det er mange som blander kortene mht. identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet og registrering i NOR.

 

En registrering i NOR krever identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet, men som kjent er det frivillig å foreta registrering for båter mindre enn 15 m. Mange dropper derfor NOR-registreringen. Spesielt blant langturseilere er det mange som har identitetsbevis, men de har ikke nødvendigvis registrert båten i NOR. Norsk identitetsbevis har nemlig, gjennom mange år, vist seg å gjøre sin sin nytte som nasjonalitets- og hjemmelsdokument hos de mest bortgjemte havnemyndigheter rundt på kloden. Dette er selvsagt vel og bra.

 

Det som imidlertid ikke oppfattes av havnemyndighetene i Langtvekkistan, og ikke så rent skjelden av den norske båteieren, er at båten i slike tilfeller er uregistrert. Info om deg, båten og identitetsbeviset ligger selvsagt i en database i Sjøfartsdirektoratet, men dette er intet offisielt skips- eller båtregister.

 

Jeg vil anbefale deg å kontakte NOR for å sjekke ut. Dersom jeg har forstått dette riktig er det stor mulighet for at du ikke er registrert.

Link to post

Ser at eg sikkert ikke får registrert min båt uten en masse opplysninger som eg ikke kan skaffe.. Da får eg heller ikke forsikret den.. Betryggende at der kommer til å kjøre rundt en masse båter uten forsikring.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
  Røylen skrev:

Jeg vil anbefale deg å kontakte NOR for å sjekke ut. Dersom jeg har forstått dette riktig er det stor mulighet for at du ikke er registrert.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaså. Vel registreringen er OK hos forsikringselskapet. Den er også OK hos Telenor Maritim radio som bruker bokstavene mine som kallesignal når jeg fikk ny konsesjon på radiostasjonen min. Den er OK hos utenlandsk radio sammen med chargecode NO01.

Båten er meldt opp ved hjelp av skjema 94 som er det alle fartøy bruker.

Les kriteriene. Et av dem er at båten skal brukes i utlandet, ikke bare at den er over 10 m.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
  Alo Mikkel skrev:

Det verste er at jeg må nyregistrere båten i  det nye registeret. Da må jeg dokumentere opprinnelese og historie.  Det blir skikkelig lett med en båt fra 1982 ...

 

:sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

La meg få vite seilnummeret ditt på en IM eller her.

Jeg var involvert i klasseklubben i sin tid.

Skal grave i "arkivene" dvs femte kassa fra høyre på loftet.

Mulig jeg kan spore litt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

:wink: Jaså. Vel registreringen er OK hos forsikringselskapet. Den er også OK hos Telenor Maritim radio som bruker bokstavene mine som kallesignal når jeg fikk ny konsesjon på radiostasjonen min. Den er OK hos utenlandsk radio sammen med chargecode NO01.

Båten er meldt opp ved hjelp av skjema 94 som er det alle fartøy bruker.

Les kriteriene. Et av dem er at båten skal brukes i utlandet, ikke bare at den er over 10 m.

  Sitat

 

Vel........, forsikringsselskapet har vel neppe kontrollert at båten er reg. i NOR.

 

SD tildeler kallesignal til alle båter som måles og bl.a. Telenor blir informert. Kallesignalet isolert sett, er i orden nasjonalt som internasjonalt - selv om båten din ikke er registrert.

 

Med all respekt nok en gang......du har nok misforstått. "Skjema 94" er SDs rapportskjema, dette har intet med NOR å gjøre. "Kriteriene" du nevner, er også SDs - kriterier for at SD skal kunne utstede identitetsbevis. Dette har intet med registrering å gjøre.

 

Du bør sjekke på www.nis-nor.no, "søk i registrene". Trolig finner du ingen registeropplysninger.

 

Da bør du vel foreta en reg. i NSSR du også....................

Link to post
  Wellcraft skrev:

Ser at eg sikkert ikke får registrert min båt uten en masse opplysninger som eg ikke kan skaffe.. Da får eg heller ikke forsikret den.. Betryggende at der kommer til å kjøre rundt en masse båter uten forsikring.

<{POST_SNAPBACK}>

tjaa jeg tok en tlf til Pantaeinus og de spurte ikke et ord om registrering, de var også ganske rimelige. under 1% av forsikringssummen i året. Kasko og ansvarforsikring. Vesta (som jeg har de andre forsikringene mine i skulle ha 1,6% i året. Det som kan være verdt å merke seg er at de også var villig til å forsikre den uten registrering.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  hallaron skrev:

tjaa jeg tok en tlf til Pantaeinus og de spurte ikke et ord om registrering, de var også ganske rimelige.

Og hvorfor skulle de spørre om det ? Pantaenius er jo et "ytenlandsk "selskap, og duste-registrering er jo et særnorsk fenomen så....

 

Fikk forresten Pantaenius-nytt i dag. På side 2 var det bilde av en SEAMASTER 925, som SYNKER nære Gibraltar ( bildet trolig tatt fra redningsfly elns ) etter kollisjon med HVAL, av alle ting...

 

" da kapteinen på fragteskibet ( som plukket opp den uheldige lystseileren, Suzuki anm. ) kunne bekræfte hændelsesforløbet, blev forsikringssummen udbetalt straks "

 

Og med bilde fra luften, av SEAMASTEREN, med vann opp til mastefoten, var det bare minutter unna slutten for den...

 

Trist endelikt.. Hvil i fred.., håper du havnet i plastbåthimmelen......

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
  Suzuki skrev:

Fikk forresten Pantaenius-nytt i dag. På side 2 var det bilde av en SEAMASTER 925, som SYNKER nære Gibraltar ( bildet trolig tatt fra redningsfly elns ) etter kollisjon med HVAL, av alle ting...

 

Og med bilde fra luften, av SEAMASTEREN, med vann opp til mastefoten, var det bare minutter unna slutten for den...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

:cryin::cryin::cryin: uææææ --- Jaja noen båter går jo ned av og til. Denne gangen var det en Seamaster - da blir det sikkert lenge til neste gang det går ned en slik båt :wink: .

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...