First 31.7 Startet 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2005 Hei! http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/07/425423.html Grei sum penger dette her. mvh Mildrid Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Journalistene feilinformerer som vanlig. Hverken mitt nåværende eller neste forsikringselskap krever at båten min oppføres i dette registeret. Oppføring i skipsregistret holder for begge. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Mini Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Journalistene feilinformerer som vanlig. Hverken mitt nåværende eller neste forsikringselskap krever at båten min oppføres i dette registeret. Oppføring i skipsregistret holder for begge. <{POST_SNAPBACK}> Skipsregisteret holder hvis båten er over 10 mtr. Er båten under denne lengden får du ikke registrert båten i skipsregisteret. Dette gjelder skroglengde uten påskrudde nebb, badeplatformer o.lign. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Skipsregisteret holder hvis båten er over 10 mtr. Er båten under denne lengden får du ikke registrert båten i skipsregisteret. Dette gjelder skroglengde uten påskrudde nebb, badeplatformer o.lign. <{POST_SNAPBACK}> Nå, mine to siste båter har vært hhv 7.90 og 9.50 LOA. Begge to med identitetsbevis. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Nå, mine to siste båter har vært hhv 7.90 og 9.50 LOA. Begge to med identitetsbevis. <{POST_SNAPBACK}> Er det ikke masse styr og kostnader forbundet med en slik registrering da ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SveinHa Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Er det ikke masse styr og kostnader forbundet med en slik registrering da ? <{POST_SNAPBACK}> En liten hake er at båten må brukes i næringsvirksomhet, helt eller hovedsaklig...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 En liten hake er at båten må brukes i næringsvirksomhet, helt eller hovedsaklig...... <{POST_SNAPBACK}> Feil, båter mellom 10 og 15 m. altså ikke merkepliktige, kan tas opp til frivillig registrering dersom de er lenger enn 10 m, skal gå i utlandet, brukes i næring og ellers hvis myndighetene krever det. Båten min har ikke gått et sekund i næringsvirksomhet, men den har vært langt avgårde. Og noen steder langt avgårde godtar ikke klistremerker. Mine innfreste kjenningsbokstaver er det garantert ingen annen i verden som har. De identifiserer båten som norsk fartøy uomtvistelig eiet av meg. Når båten skifter eier, blir identitetsbeviset påtegnet. Ingen diskusjon om hvem som eide den før. Bokstavene følger båten til den blir kondemnert, eller solgt ut av landet. Styr og kostnad, tja. Eierskiftet kostet 800.-. Ingen årlige kostnader. Ved opptak i registeret måles båten, bokstaver tildeles, disse blir verifisert og så utstedes identitetsbeviset. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
KOB Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Så lenge båten er over 10m kan den slik jeg har forstått det registreres i Skipsregisteret. Forsøkte å få dette på plass for Hannah III, og møtte ingen spm knyttet til anvendelses- eller fartsområde. Derimot ga jeg opp fordi prosessen var veldig tungvindt, inkl. krav om måling (av en serieprodusert båt) med tilhørende kostnader, samt også en veldig tungvindt prosedyre forøvrig mht. hva som skulle fremlegges av dokumentasjon. En nyinnkjøpt båt, produsert og kjøpt i Norge, seriepordusert, burde det være mulig å få registrert på en enklere måte. Så Skipsregisteret får være foruten gleden av å ha Hannah III i sine lister. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Herman Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Et moment som denne artikkelen ikke tar hensyn til, er hva slags type båter som fremdeles ikke er registrert. Jeg vil gjette på at de færreste joller og småbåter vil bli registrert. I det gamle registeret var det gratis, og da var det like greit å registrere den slitne prammen, men når det blir en årlig avgift er det nok mange som dropper registreringen for slepejolla, og den gamle Askeladden-jolla på hytta. Kornelia var dessuten registrert 2 ganger, og selvfølgelig har vi bare gitt godkjennelse til én nyregistrering. Så vidt jeg skjønner har dette skjedd med flere båteiere. De 28 millionene Dagbladet skriver om er nok bare papirpenger dessverre. Men det blir det selvfølgelig dårlige nyheter (?!) av, så det skriver de ikke. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Syvert Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Skipsregisteret holder hvis båten er over 10 mtr. Er båten under denne lengden får du ikke registrert båten i skipsregisteret. Dette gjelder skroglengde uten påskrudde nebb, badeplatformer o.lign. <{POST_SNAPBACK}> Hei mini Skipsregisteret har nå gått ut med en melding om at de senker grensen for registrering ned til 7 m! Men jeg kjenner ikke til hva registreringen koster. Fordelen for mange er imidlertid at Skipsregisteret er knyttet til Brønnøysundregisteret og derfor kan båten brukes som et panteobjekt ved lånefinansiereing av et båtkjøp. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Relax Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Hei! http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/03/07/425423.html Grei sum penger dette her. mvh Mildrid <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Et moment som denne artikkelen ikke tar hensyn til, er hva slags type båter som fremdeles ikke er registrert. Jeg vil gjette på at de færreste joller og småbåter vil bli registrert. I det gamle registeret var det gratis, og da var det like greit å registrere den slitne prammen, men når det blir en årlig avgift er det nok mange som dropper registreringen for slepejolla, og den gamle Askeladden-jolla på hytta. Kornelia var dessuten registrert 2 ganger, og selvfølgelig har vi bare gitt godkjennelse til én nyregistrering. Så vidt jeg skjønner har dette skjedd med flere båteiere. De 28 millionene Dagbladet skriver om er nok bare papirpenger dessverre. Men det blir det selvfølgelig dårlige nyheter (?!) av, så det skriver de ikke. <{POST_SNAPBACK}> Alo Mikkel var registrert i det gamle båtregisteret. Vi var litt trege med papirene, så omreg. ble ikke sendt før i Januar. ( Kjøpte båten i Juni ) Nå viser det seg at det gamle registeret ikke har gjort noe med denne meldingen. Forige eier har ikke gjort noe med brevet fra Redningsselskapet. Dette har medført at Alo Mikkel nå ikke er i noe system. Det verste er at jeg må nyregistrere båten i det nye registeret. Da må jeg dokumentere opprinnelese og historie. Det blir skikkelig lett med en båt fra 1982 ... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Alo Mikkel var registrert i det gamle båtregisteret. Vi var litt trege med papirene, så omreg. ble ikke sendt før i Januar. ( Kjøpte båten i Juni ) Nå viser det seg at det gamle registeret ikke har gjort noe med denne meldingen. Forige eier har ikke gjort noe med brevet fra Redningsselskapet. Dette har medført at Alo Mikkel nå ikke er i noe system. Det verste er at jeg må nyregistrere båten i det nye registeret. Da må jeg dokumentere opprinnelese og historie. Det blir skikkelig lett med en båt fra 1982 ... <{POST_SNAPBACK}> Ja jeg har noe av den samme utfordringen med en båt fra -77 som ble importert i 78. Snakket med en hyggelig dame på småbåtregisteret som sa jeg skulle sende det jeg kunne samle, så skulle de se hva de fikk til... Har ikke fått samlet alle papirer enda, er spent på å se hvordan det går... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Rastløs Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Ja jeg har noe av den samme utfordringen med en båt fra -77 som ble importert i 78. Snakket med en hyggelig dame på småbåtregisteret som sa jeg skulle sende det jeg kunne samle, så skulle de se hva de fikk til... Har ikke fått samlet alle papirer enda, er spent på å se hvordan det går... <{POST_SNAPBACK}> Jeg tror vi er mange som har falt mellom to stoler jeg. Det virket litt sån da jeg pratet med Redningsselskapet i dag. vel , vel vi får håpe vi får en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Hei, Krapyl! Dersom din fritidsbåt med skroglengde 9,50 m alltid har vært fritidsbåt, og aldri har vært over 10m, har en evt. registrering i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) skjedd på galt grunnlag. Med all respekt, det er mange som blander kortene mht. identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet og registrering i NOR. En registrering i NOR krever identitetsbevis fra Sjøfartsdirektoratet, men som kjent er det frivillig å foreta registrering for båter mindre enn 15 m. Mange dropper derfor NOR-registreringen. Spesielt blant langturseilere er det mange som har identitetsbevis, men de har ikke nødvendigvis registrert båten i NOR. Norsk identitetsbevis har nemlig, gjennom mange år, vist seg å gjøre sin sin nytte som nasjonalitets- og hjemmelsdokument hos de mest bortgjemte havnemyndigheter rundt på kloden. Dette er selvsagt vel og bra. Det som imidlertid ikke oppfattes av havnemyndighetene i Langtvekkistan, og ikke så rent skjelden av den norske båteieren, er at båten i slike tilfeller er uregistrert. Info om deg, båten og identitetsbeviset ligger selvsagt i en database i Sjøfartsdirektoratet, men dette er intet offisielt skips- eller båtregister. Jeg vil anbefale deg å kontakte NOR for å sjekke ut. Dersom jeg har forstått dette riktig er det stor mulighet for at du ikke er registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Hvis dette er riktig, hvorfor heter det da Skipsregisteret? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Røylen Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Hvis du har fått identitsbevis og ikke foretatt deg noe i forhold NOR, har du kun forholdt deg til Sjøfartsdirektoratet og denne instans er som sagt intet skipsregister. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Ser at eg sikkert ikke får registrert min båt uten en masse opplysninger som eg ikke kan skaffe.. Da får eg heller ikke forsikret den.. Betryggende at der kommer til å kjøre rundt en masse båter uten forsikring. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Jeg vil anbefale deg å kontakte NOR for å sjekke ut. Dersom jeg har forstått dette riktig er det stor mulighet for at du ikke er registrert. <{POST_SNAPBACK}> Jaså. Vel registreringen er OK hos forsikringselskapet. Den er også OK hos Telenor Maritim radio som bruker bokstavene mine som kallesignal når jeg fikk ny konsesjon på radiostasjonen min. Den er OK hos utenlandsk radio sammen med chargecode NO01. Båten er meldt opp ved hjelp av skjema 94 som er det alle fartøy bruker. Les kriteriene. Et av dem er at båten skal brukes i utlandet, ikke bare at den er over 10 m. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Det verste er at jeg må nyregistrere båten i det nye registeret. Da må jeg dokumentere opprinnelese og historie. Det blir skikkelig lett med en båt fra 1982 ... <{POST_SNAPBACK}> La meg få vite seilnummeret ditt på en IM eller her. Jeg var involvert i klasseklubben i sin tid. Skal grave i "arkivene" dvs femte kassa fra høyre på loftet. Mulig jeg kan spore litt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Røylen Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Jaså. Vel registreringen er OK hos forsikringselskapet. Den er også OK hos Telenor Maritim radio som bruker bokstavene mine som kallesignal når jeg fikk ny konsesjon på radiostasjonen min. Den er OK hos utenlandsk radio sammen med chargecode NO01. Båten er meldt opp ved hjelp av skjema 94 som er det alle fartøy bruker. Les kriteriene. Et av dem er at båten skal brukes i utlandet, ikke bare at den er over 10 m. Vel........, forsikringsselskapet har vel neppe kontrollert at båten er reg. i NOR. SD tildeler kallesignal til alle båter som måles og bl.a. Telenor blir informert. Kallesignalet isolert sett, er i orden nasjonalt som internasjonalt - selv om båten din ikke er registrert. Med all respekt nok en gang......du har nok misforstått. "Skjema 94" er SDs rapportskjema, dette har intet med NOR å gjøre. "Kriteriene" du nevner, er også SDs - kriterier for at SD skal kunne utstede identitetsbevis. Dette har intet med registrering å gjøre. Du bør sjekke på www.nis-nor.no, "søk i registrene". Trolig finner du ingen registeropplysninger. Da bør du vel foreta en reg. i NSSR du også.................... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Ser at eg sikkert ikke får registrert min båt uten en masse opplysninger som eg ikke kan skaffe.. Da får eg heller ikke forsikret den.. Betryggende at der kommer til å kjøre rundt en masse båter uten forsikring. <{POST_SNAPBACK}> tjaa jeg tok en tlf til Pantaeinus og de spurte ikke et ord om registrering, de var også ganske rimelige. under 1% av forsikringssummen i året. Kasko og ansvarforsikring. Vesta (som jeg har de andre forsikringene mine i skulle ha 1,6% i året. Det som kan være verdt å merke seg er at de også var villig til å forsikre den uten registrering. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 tjaa jeg tok en tlf til Pantaeinus og de spurte ikke et ord om registrering, de var også ganske rimelige. Og hvorfor skulle de spørre om det ? Pantaenius er jo et "ytenlandsk "selskap, og duste-registrering er jo et særnorsk fenomen så.... Fikk forresten Pantaenius-nytt i dag. På side 2 var det bilde av en SEAMASTER 925, som SYNKER nære Gibraltar ( bildet trolig tatt fra redningsfly elns ) etter kollisjon med HVAL, av alle ting... " da kapteinen på fragteskibet ( som plukket opp den uheldige lystseileren, Suzuki anm. ) kunne bekræfte hændelsesforløbet, blev forsikringssummen udbetalt straks " Og med bilde fra luften, av SEAMASTEREN, med vann opp til mastefoten, var det bare minutter unna slutten for den... Trist endelikt.. Hvil i fred.., håper du havnet i plastbåthimmelen...... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Fikk forresten Pantaenius-nytt i dag. På side 2 var det bilde av en SEAMASTER 925, som SYNKER nære Gibraltar ( bildet trolig tatt fra redningsfly elns ) etter kollisjon med HVAL, av alle ting... Og med bilde fra luften, av SEAMASTEREN, med vann opp til mastefoten, var det bare minutter unna slutten for den... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> uææææ --- Jaja noen båter går jo ned av og til. Denne gangen var det en Seamaster - da blir det sikkert lenge til neste gang det går ned en slik båt . Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2005 Du bør sjekke på www.nis-nor.no, "søk i registrene". Trolig finner du ingen registeropplysninger. <{POST_SNAPBACK}> Hvor har jeg henvist til NOR? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.