Jump to content

Redningsselskapet-pengemaskin


First 31.7

Recommended Posts

Mens vi er inne på registreing, Hvorfor kan ikke disse registreres??

 

Utdrag:

 

Følgende båter kan ikke registreres:

 

 

 

Båter som er registreringspliktige etter andre lover, for eksempel Skipsregistrene og Fiskebåtregisteret

Båter under 4,5 meter som ikke har motor som fremdriftsmiddel

Båter på 4,5 meter eller mer som verken har seil eller motor som fremdriftsmiddel

 

jaja, pengemaskin kan det kalles

Link to post

Journalistene feilinformerer som vanlig.

Hverken mitt nåværende eller neste forsikringselskap krever at båten min oppføres i dette registeret.

Oppføring i skipsregistret holder for begge.

"skipsregistret" = NOR for lystbåter. Til opplysning finnes et skipsregister til i kongeriket, NIS, og begge registrene kalles Skipsregistrene og holder til i Bergen. Som du kanskje vet er NIS uaktuelt for lystbåter.

 

Jeg forsøker kun å fortelle deg at båten din ikke er registrert i det du kaller "skipsregistret", noe du trolig har funnet ut nå.

 

Selvsagt vil ikke forsikringsselskapene stille krav om registrering i RSSR hvis båten alternativt er registrert i "skipsregistret" (NOR), det skulle bare mangle....

 

Mitt poeng er at du tror båten din er registrert i "skipsregistret" (NOR), hvilket den i realiteten ikke er, og da har du kanskje feilinformert forsikringsselskapet ditt.......Det taler neppe til din fordel hvis de setter seg på tverke ved et evt. uhell.

 

Videre har jeg forsøkt å fortelle deg at Sjøfartsdirektoratets database, som er det "registeret" det finnes opplysninger om deg og ditt fartøy, ikke er noe skipsregister. Det er like lite skipsregister som "registeret" til Norges Seilforbund, din seilforening, båtforening, KNBF, what ever.......

 

Enkelte forsikringsselskap har vært tydlige på at hvis ikke båten er registrert i RSSR, alt. NOR 1. mai d.å., gjelder ikke forsikringen..............Det var mitt poeng..............Men for all del........

Link to post

Kan du klarlegge reglene,i legmannsspråk, for å registrer lystbåt i Skipsregisteret Røylen? I sin tid da Småbåtregisteret ble opprettet lurte jeg sterkt på å registrere Slagskipet i skipsregisteret. Men jo mere jeg prøvde å forstå regelverket jo sterkere ble min oppfatning om at selv om båten ble registrert i Skipsregisteret så var jeg likevel registreringspliktig i Småbåtregisteret?Og da falt liksom hele vitsen med å registrere seg i Skipsregisteret bort slik som reglene da ble oppfattet av meg.

Av det jeg leser i innleggenne ovenfor hersker det muligens litt forvirring blant Småbåteiere om hvilke kriterer som må ligge til grunn for å få registering i Skipsregisteret og dermed unngå/ikke være registreringspliktig i et Småbåtregister slik vi har kjent Småbåtregisteret frem til RSSR overtok. Tror at litt praktisk konkretisering kan virke avklarende for Småbåteiere som vurderer Skipsregisteret.

Redigert av thor (see edit history)
Link to post

Kan du klarlegge reglene,i legmannsspråk, for å registrer lystbåt i Skipsregisteret Røylen? I sin tid da Småbåtregisteret ble opprettet lurte jeg sterkt på å registrere Slagskipet i skipsregisteret. Men jo mere jeg prøvde å forstå regelverket jo sterkere ble min oppfatning om at selv om båten ble registrert i Skipsregisteret så var jeg likevel registreringspliktig i Småbåtregisteret?Og da falt liksom hele vitsen med å registrere seg i Skipsregisteret bort slik som reglene da ble oppfattet av meg.

Av det jeg leser i innleggenne ovenfor hersker det muligens litt forvirring blant Småbåteiere om hvilke kriterer som må ligge til grunn for å få registering i Skipsregisteret og dermed unngå/ikke være registreringspliktig i et Småbåtregister slik vi har kjent Småbåtregisteret frem til RSSR overtok. Tror at litt praktisk konkretisering kan virke avklarende for Småbåteiere som vurderer Skipsregisteret.

 

Hoi,

 

På begynnelsen av 50-tallet ble det obligatorisk registrering av småbåter i Norge, administert av de enkelte politikamre. Båter med motor som "hovedframdriftsmiddel" skulle registreres, seilbåtene slapp selvom de hadde motor.

 

I 1997 ble Småbåtregisteret etablert under Toll- og avgift......."Politi-registeret" ble nedlagt og seilbåtene fikk registeringsplikt i tillegg til motorbåtene.

 

Dette varte fram til 1/1 - 2003 da Småbåtregisteret ble frivillig.

 

...Og etter det vet vi jo hva som har skjedd....Nå er jo ikke fritidsbåt under 15 m registreringspliktig noe sted, bortsett fra dette klusset med forsikringsselskapene da.....

 

Det er helt riktig som du sier, at i perioden fram til 1/1 - 2003 var du registreringspliktig i Småbåtregisteret, men du kunne foreta en frivillig registrering i NOR i tillegg, forutsatt at båten var 10 m eller mer. NOR var i så måte ikke et alternativ til Småbåtregisteret, men snarere smør på flesk for de fleste. Mange mellom 10 og 15 m hadde nok oppfattelsen av at en frivillig reg. i NOR var et bekvemt alternativ for å "komme seg unna toll- og avgift........"

 

For å komme seg inn i NOR må båten fremdeles være 10 m+ og den skal måles og identifiseres. Sjøfartsdirektoratet gjør denne biten. Du får kallesignal fra SD som skal merkes varig ombord og på grunnlag av måling/identifisering utsteder SD Identitetsbevis. Har du kallesignal fra Telenor på VHF-konsesjon, skiftes dette med det du får fra SD. Id.beviset sammen med hjemmelsrekke-dokumentasjon mm. danner grunnlaget for reg. i NOR.

 

Frivillig reg. i NOR er først og fremst nyttig hvis det er aktuelt å få tinglyst heftelser på båten, eller du skal langt "utaskjærs" og har mer tro på at et nasjonalitetsbevis gjør nytten i fremmed havn enn et id.bevis fra SD. Det er bare NOR (og NIS) som utsteder nasjonalitetsbevis, Certificate of Nationality, et basissertifikat for større fartøyer.

 

Nå er jo ståa den at RSSR og NOR begge er frivillige, men at forsikringsselskapene har gjort dem til to "alternativer" for å tilfredstille forsikringsselskapenes betingelser.

 

Som det ble sagt tidligere i denne tråden.............NOR har foreslått å senke grensen for lystbåter til 7 m. Dette krever endringer av lovverket mm. og vil trolig ikke komme på plass med det første.

Link to post

Takk for god og oppklarende informasjon, Røylen :smiley:

 

Hadde det bare vært mindre armer og bein forbundet med å få registrert en splitter ny, norskbygget og serieprodusert båt i NOR hadde også Hannah III vært registrert der. Mest pga. mulighetene for å bruke henne som låneobjekt - bankens "andel" i skibet er jo naturlig nok ganske formidabel. :wink: Men jeg ga opp på veien, bl.a. pga. krav til måling med tilhørende kostnader.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Det er helt rett som Røylen elegant og elokvent fremfører at identitetsbevis og registrering er to forskjellige ting. Se ikke bort fra at endring i kriteriene for registrering kan komme før heller enn senere, løsrivelsen og frivilligheten i småbåtregisteret skaper jo et vakuum som legger til rette for endringer mht registrering i NOR.

 

Det som er mest irriterende med NOR er som KOB sier at man selv med serieproduserte båter må gjennom hele måleprosedyren og atskille seg med et unødvendig antall kroner for å få registrert båten. I disse tider med samsvarserklæringer for ditt og datt og CE og Gud vet hva det er alt sammen, burde det jo være nok med en erklæring fra produsent om mål og vekt.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post

NOR er et realregister, man må ha visshet for at det ikke kun er et papir man registrerer, eller at det ikke er en annen båt enn det som fremkommer av dokumentene.

 

Det er årsaken til at også hver enkelt serieproduserte båt skal måles, les: identifiseres. "Målingen" som sådan er sekundær når det gjelder serieproduserte båter. Poenget er at det verifiseres at det unike kallesignalet båten er tildelt, blir kontrollert til å være varig merket i en unik båt med et varig merket, unikt HIN- eller CIN-nummer. Det hele stadfestes i id.beviset fra SD som NOR legger til grunn for registreringen.

 

Prosessen kan nok virke rigid, men tenk to ganger - det er jo svært logisk når man vet at NOR skal kunne tinglyse store pantheftelser på båten og stå ansvarlig for det. Hvem ville ikke kreve visshet om at båten virkelig eksisterte?

 

Jeg tror man skal være tilfreds med at det finnes skikkelige alternativer til Donald Duck-registrering i dette landet.

 

Så er da også enorm høy tillitt til NOR utaskjærs.................., kanskje ikke uten grunn?

Link to post

NOR er et realregister, man må ha visshet for at det ikke kun er et papir man registrerer, eller at det ikke er en annen båt enn det som fremkommer av dokumentene.

 

Det er årsaken til at også hver enkelt serieproduserte båt skal måles, les: identifiseres. "Målingen" som sådan er sekundær når det gjelder serieproduserte båter. Poenget er at det verifiseres at det unike kallesignalet båten er tildelt, blir kontrollert til å være varig merket i en unik båt med et varig merket, unikt HIN- eller CIN-nummer. Det hele stadfestes i id.beviset fra SD som NOR legger til grunn for registreringen.

Godt poeng. Hvor mye koster det å "måle" en ny seilbåt på 35 fot da? Sånn omtrent.

 

Geir

Link to post

Godt poeng. Hvor mye koster det å "måle" en ny seilbåt på 35 fot da? Sånn omtrent.

I hht. gebyrforskriften for Sjøfartsdirektoratet, § 3, nr.7:

Fra kr. 1959,- til kr. 2946,- avhengig av hvor båten er bygget, se link:My Webpage

 

Til info inkluderer gebyret måling/identifisering i Norge + utstedelse av identitetsbevis.

 

Gebyr for frivillig reg. i NOR kommer i tillegg, se www.nis-nor.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...