Jump to content

Tur til Gøta kanal


bjorngb

Recommended Posts

Da har vi kastet fortøyningene og er foreløpig på vei sørover. Startet kl 14 fra Tananger. Vi er 4 stk ombord og har 9 dager på å komme oss til Mem hvor mannskap mønstrer av og familie kommer ombord. Da blir det kanalen, svenskekysten og sørlandet på vei tilbake til Stavanger. Satser på å være tilbake til starten av august.

 

Skal prøve å skrive om turen når vi har nett.... Vel da er jeg rett inne på et tema. Har ikke ice ombord, så satser på mobilt bredbånd eller nett i havner i løpet av turen.

 

Forholdene på hærens rev er bra, med en del rulling med sjø aktenfor tvers...

Link to post
Share on other sites

Vi er fremme på Anholt etter 47 timer på sjøen. Turen gikk fint - vi motorseilte hele veien for å komme lengst mulig og føler autopropen fungerer godt til det. Nedover jæren var det god medvind,men i Skagen var det helt stille og sol :-) benyttet anledningen til å ta et bad midtfjords.

Link to post
Share on other sites

Jeg tabbet meg litt ut i fjor. Vi kom sørfra og skulle til Mem. Vi gikk sør om en Yxnø rett før Mem. Jeg var så sikker på at broen til øya hadde en selingshøyde på 28 m. Det viste seg at den var mye lavere, da den var 15m, slik vi ikke gikk under med vår mast på 17,5m. Vi måtte derfor snu og gå rundt øya, og det tok noen timer.

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget den broen i planleggingen, og la ruten utenom :-)

 

Kvelden vi var på Anholt spiste vi på Anholt kro - stedet anbefales og er hentet rett ut av hva jeg forbinder med dansk landsbykro.

 

Etter anholdt gikk vi til Rønne på Bornholm. Vi hadde veldig gode seilforhold ut fra Anholt og inn mot Helsingborg. Vi hadde lens og medstrøm som resulterte i 8-10 knop SOG. På vei inn mot Helsingborg fikk vi kallet opp et skip som kunne fortelle at de ikke hadde sett oss på AIS. Det førte til en god del feilsøking. Det viste seg at det microSD kortet som var satt i AIS'en ikke var helt tomt - da vi tok det ut sendte vi på AIS og mottaket var mye bedre.

 

Etterhvert løyet vinden og jerngenoaen måtte brukes. Vi hadde samme gode fart og var glade AIS'en virket da vi gikk forbi København og Storebælt nattestid. Her var det svært trafikkert. Dagen etter var det stort sett motor frem til Rønne.

 

Vi har blitt oppgitt over elektronikken ombord. Flere ganger har autopilot gått over i standby uten noen grunn, men værre er det med c95 plotter som har måtte skrus av/på eller kutte strømmen til. Vi har vært 2 på vakt, så om en har gått ned og kuttet strømmen til nav instrumentene har det gått fint. Men jeg hadde ikke vært komfortabel med å måtte gjøre det alene med noe av været som har vært.

 

Fra Rønne ble det en ny seilas gjennom natten. Igjen var det gode forhold og vi kom lenger enn antatt når vi la ut fra Rønne. Vi fant en sxk bøye ved Väderskär. Da vi lå på bøyen kom bølgene på båten helt annerledes enn hva de hadde gjort før på turen, så jeg vel helt svimmel av å være under dekk.

 

Fra Väderskär fikk vi turens første innaskjærs seilas. Det var de siste 40nm til Mem. David passerte Stegeborg, lurte vi på om vi skulle ta middag der, men satser på Mem. Det var en bommert. Fremme kl 19 var det ikke noe å få tak i der... Så det ble lapskaus på boks. Det var ikke helt planen... Det eneste de hadde var diesel til 17 SEK/liter. Vi kikket på slusen og funderte på om det var plass til 1 eller 2 båter.

 

I går sluset vi gjennom 3 sluser og ligger i Södertölje. Kanalvakten viste ikke om hun ville ha 3 eller 4 båter inn. Heldigvis kom vi i pulje 2 og fikk sett andre sluse før vi skulle prøve oss. Slusingen gikk greit, men vi var nervøse ved første slusing, men ved de to andre følte vi oss som proffer :-)

 

I dag mønster kompiser av og familie kommer ombord. Det skal bli spennende å få dem med på første slusing.

 

Det har vært kaldt om kveldene frem til nå, men her litt inn i lander er det godt og varmt.

Link to post
Share on other sites

Sleipner - du får hilse senior og si at han kan følge med på tråden. Jeg lovet ham en hilsen :-)

 

I dag har vi bare ligget i Söderköping. Det er en fin liten by med en iskiosk med et enormt utvalg. Vi ligger ikke langt fra slusen og fikk med oss ned/oppslussing av Wilhelm Them. Det er en 101 år gamel båt som går på kanalen. Hun fyller hele slusen ved slusing. I tillegg har vi fått ryddet mesteparten på plass i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer en slik tur selv, da med trailbar båt.

Så rapporter fra denne turen er av stor interesse. :-)

Hvordan er tilgjengeligheten på plassene gjestehavnene, også i høysesongen?

 

Hvordan har du løst "septiktømming"?

Finnes det noen standard leveringsventil?

 

Dieselen er dyr hos svenskene, hvordan er det med bensin langs kanalen?

Link to post
Share on other sites

Vi har vært innom Bergs Slussar noen dager og tok turen til Linköping og fikk fikset mobilt bredbånd. Bra pris - 100,- for SIM kort og 300,- for 1 måneds bruk (opptil 100GB).

 

Slusetrappen i Berg var noe helt eget. Tror det var 7 sluser etter hverandre med nesten 19 meter høydeforskjell. Linköping var og verdt et besøk.

 

Nå har vi gått videre til Borensberg hvor vi ligger til i morgen. Satser da på Motala. I dag leide vi sykkel med lasteplan for ungene mellom styret og fremhjul. Det slo godt ann.

 

Et tema å er dieselfylling. Vi ønsker ikke fylle fjorårets diesel fra puppene langs kanalen og ser det er blandet inn diverse i dieselen på bensinstasjonene. Ut fra det vi ser på kanalens hjemmeside, er det ren diesel i Motala. Det er et litt større sted ved Vättern med tørrdokk - så jeg satser på på å få fine dråper der :-)

 

Foreløpig har plass i havnene ikke vært noe tema, men det er ikke høysesong enda heller. Nå er det heller glissent. I Bergs Slussar er 40 plasser, men sikkert ikke flere enn 8 båter som lå. I Borensberg er det 20 plasser, men kun 5 båter.

 

Septikken er ikke problem, det er gode fasiliteter med dusj/wc/vask i havnene og septikkpumper på de fleste havnene. Vi trenger ikke noen overgang, og jeg vet ikke hva som er standard...

 

Dieselen er dyr ja, men det går så lite at det ikke er noe problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gang hørt at for å få bruke eget toalett så må man ha tømmemulighet til land for å seile i disse farvannene (Sverige ferskvann)

Kan nok ikke bekrefte dette, heller ikke om det blir håndhevet, men kansje noen forumvenner har info eller erfaring med dette.

At det finnes gode fasiliteter langs kanalen er ett absolutt +, men det kan jo være greit å få bruke eget toalett også :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er jeg tilbake igjen...

 

Vi er ute av Gøta kanal og er i Mariestad et par dager. Egentlig har ferden gjennom kanalen gått for seg uten noen 'alvorlige' hendelser. Det mest spennende var turen gjennom Spetsnats kanalen og kanalen vest for Sørboda - det var trange greier. La oss etter en First 47.7. Offisielt var han 2.82 som er største lovlige dyptgående i kanalen, men han mente han var 2.90. Vi måtte holde litt avstand til ham, fordi han pleide å sette seg fast et par ganger i året :-) Men det er stort sett gjørme i bunn, så det pleide å gå greit.

 

Ellers har vi vært innom Karlsborg, Forsvik, Töreboda, Norrqvarn og Sjøtorp. Tipset i Sjøtorp er å ligge i den nederste havnen som inngår i kanalbilletten (en sluse igjen av kanalen) - her er det finere å ligge enn i den øvre delen.

 

Det ble vel litt flere båter i kanalen mot slutten av vårt opphold, men fremdeles ikke problem i havnene, men ikke alltid vi fikk strøm med en gang. Uansett et batteriene stort sett oppladede etter motorgange.

 

Nå fortsetter turen mot Läckö slott før vi tar fatt på Trollhätta kanal nedover til Gøteborg.

Link to post
Share on other sites

Skrev akkurat i din tråd at vi ikke har sett deg. Vi passerer Kungelv om ikke lenge...

 

Läckö slott var flott. Det ble en lang etappe til Vänersborg, hvor vi ble noen netter. I dag har turen gått mot Gøteborg. Regner med å være det noen netter og har ikke planer etter det.

Link to post
Share on other sites

Turen til Gøteborg har gått fint, og jeg tror vi fikk den siste plassen i gjestehavnen. Det så så fullt ut, at vi nesten lot være å gå inn for å kikke,

 

Trollhätta kanal har vært en veldig fin opplevelse. Slusene her er en helt annen dimensjon og broene mye større. Et triks i de store slusene her er å sikte seg inn på en av stigene i slusen og en av pullertene i veggene. Hvis en bare skal bruke pullertene, blir det ofte for langt mellom dem, og det må skiftes underveis. Det hele er litt mer proft enn på Gøta kanal (som ikke har samme grad av nyttetrafikk). Vi gikk forbi, men Trollhätta ser ut som en koselig plass.

 

Et tips er å kalle opp broer og sluser når en kommer, så får du oppmerksomhet med en gang, og vaktene vet du skal gjennom. Vi så flere som ventet og ventet før de ble utålmodige og kallet opp slusen. Da fikk de komme inn med en gang...

Link to post
Share on other sites

Kalte opp broer og sluser i Trollhätta, ikke i Gøta... På K9 ja.

 

Tauene i Gøta kanal bør være 10-12m. I Trollhätta trengs kortere.

 

Vi fylte i Motala (14,90) og i Mariestad (15,90). Det er en del stasjoner på veien som jeg tenker har gamel diesel - eller fra fjoråret. Men de to hvor vi fylte virket til å ha litt omsettning.

Link to post
Share on other sites

I går var vi på Rörö. Det var et sted vi kunne vært lenge på - veldig fint.

 

På veien mot Norge har vi blitt anbefalt noen havner - så nå ligger vi i Åstol. Her var Sandra fortøyd med følge da vi ankom. Lett å ta kontakt når bp vimpelen føres. Åstol kan og anbefales. Jeg kan forstå hvorfor svenskekysten er så populær. I morgen drar vi til Käringön, men etter hva jeg forstår blir det bare en ledig plass der hvert skuddår, så vi får se om vi får plass.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så du kalte opp alle broer og sluser. Kanal 9.

I Göta Kanal kan man bare kalle på Mem o Sjötorp slussar ....på CH16

 

Kanal selskapet har egne frekvenser mellan de andre slussene og broene.

tror det er bra.....hadde blivet en 'kakafoni' anners

 

i Trollhättekanal og Göta Älv gjeller CH9 til broer og slusser

man kan også ringe, telefonnummer står i kartet

 

det er en stor fördel om man vet hvilken bro man önsker åpnet....

hörde i somras flere ganger, att det finnes ingen båt her !!!

er du sikker att du ligger vid bro X ??.....stor tystnad, sen kommer ett annet navn :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...