Jump to content

Bmc (4 syl.) er det en god motor?

M/S Bastard

Recommended Posts

Skurtreskere kan du glemme, har mekka nok på sånne saker, til å vite at de som regel ( les; alltid ) har direktemonterte filtre.

Jeg hadde mekka noe sjøl, nippler, slanger osv..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ok!

Regner med at jeg mekker noe sjøl!

Fordi bestilling på filterholder ligger inne og da kan jeg mekke en nødløsning frem til sommeren!

Fant en holder her til bare 798,-

Slanger og nipler har jeg på jobben :yesnod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Ok!

Fant en holder her til bare 798,-

Slanger og nipler har jeg på jobben :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du bruke den da?? Etter det jeg kan se så er dette en adapter til å sette mellom oljefilter og holder for å kople til oljekjøler. Og da er du vel like langt?? Men for å få startet opp og testet motoren trenger du jo strengt tatt ikke oljefilter i det hele tatt. Bare gjeng opp, sett i fittings og forbind disse med en slange, så har du full gjennomgang. På bilmotorer ble ikke oljefilter vanlig før et stykke inn på sekstitallet, og motorene tålte nå det også. Så det burde ikke være noen fare i å kjøre motoren din noen timer uten filter. Hvis alt så fungerer OK, så er det bare å skaffe seg en slange til og en holder senere. Og hvis motoren er "no good" så har du i alle fall ikke lagt ut unødvendig mye.

Noe å tenke på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan du bruke den da?? Etter det jeg kan se så er dette en adapter til å sette mellom oljefilter og holder for å kople til oljekjøler. Og da er du vel like langt?? Men for å få startet opp og testet motoren trenger du jo strengt tatt ikke oljefilter i det hele tatt. Bare gjeng opp, sett i fittings og forbind disse med en slange, så har du full gjennomgang. På bilmotorer ble ikke oljefilter vanlig før et stykke inn på sekstitallet, og motorene tålte nå det også. Så det burde ikke være noen fare i å kjøre motoren din noen timer uten filter. Hvis alt så fungerer OK, så er det bare å skaffe seg en slange til og en holder senere. Og hvis motoren er "no good" så har du i alle fall ikke lagt ut unødvendig mye.

Noe å tenke på?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette kan jeg jo prøve :smiley:

Men jeg kom til og tenke på en ting, jeg kan jo gjenge opp holderen jeg har nå kanskje!

Også bare flytte denne!

Må sjekke den muligheten

......... På bilmotorer ble ikke oljefilter vanlig før et stykke inn på sekstitallet, og motorene tålte nå det også. ......

<{POST_SNAPBACK}>

...og jeg har en båtmotor (Sabb G-modell) som heller IKKE har oljefilter! Og motoren er en 1990-modell - selv om konstruksjonen er fra 50-tallet! Onde tunger hevder at evolusjonsmessig, så kommer G-modellen "...hakket etter dampmaskinen...." :lol:

Går så det griner.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

...og jeg har en båtmotor (Sabb G-modell) som heller IKKE har oljefilter! Og motoren er en 1990-modell - selv om konstruksjonen er fra 50-tallet! Onde tunger hevder at evolusjonsmessig, så kommer G-modellen "...hakket etter dampmaskinen...."  :lol:

Går så det griner.......

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde oljefilter på min 2g!

Skulle hatt Sabb ja... :yesnod:

...og jeg har en båtmotor (Sabb G-modell) som heller IKKE har oljefilter! Og motoren er en 1990-modell - selv om konstruksjonen er fra 50-tallet! Onde tunger hevder at evolusjonsmessig, så kommer G-modellen "...hakket etter dampmaskinen...."  :lol:

Det er som med Rema 1000000000 ... det enkle er ofte det beste. Med alle de gode ideene her begynner jeg å lure på om ikke dette hadde vært en lur ide på min SB maskin ... der ligger oljefiltrene litt krøkkete til, og det hadde vært greit å få dem frem i lyset. Samme med impellerpumpen. Hmmm ... kanskje lettere å snu maskinen? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Dette kan jeg jo prøve :smiley:

Men jeg kom til og tenke på en ting, jeg kan jo gjenge opp holderen jeg har nå kanskje!

Også bare flytte denne!

Må sjekke den muligheten

<{POST_SNAPBACK}>

Se det ja! Enkel og grei løsning. Og hvis det ikke er nok gods til gjenge opp i, så kan du jo skjære til en 10-12 mm tykk stålplate, borre og gjenge den opp og bolte den fast på den holderen du har. Dette hadde jo faktisk vært lurt å gjøre på blokka også, så slipper du å risikere gjengespon i oljekanalene i blokka. Løsningene begynner å rulle frem nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen ja, Jeg må beklage at jeg ikke er kar nok tilå finne igjen den siden jeg hadde sett slike holdere... :cryin: men det ser ut som om du har fått litt kjøtt på beinet alerede... men kommer jeg over den, så får du høre det!

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Bare et lite tillegg..... Har selv en 4.108 marine, men skjønner ikke helt den oljegreia di.. Men jeg trengte selv en del til motoren som var svindyr ny!! Jeg ringte rundt til de forskjellige marinaer osv. og på Fuglevik båtservice (fuglevik i rygge) hadde en båt stående som skulle hugges med en 4.108 i. Der fant jeg delen, nesten som ny... noen bytter motor og ber marinaene overta/kaste de gamle.

Jaman på dette forumet har BMC commander i sin Fram 25. Har inntrykket av at det er en pålitelig motor. Han gjør faktisk 12 knop. Den har det ikke vært noe tull med i de 2 åra han har hatt den, utenom at han måtte bytte dynamo. Men den bråker fælt da. Isoler motorrommet godt med en BMC.

.... Fuglevik båtservice (fuglevik i rygge) hadde en båt stående som skulle hugges med en 4.108 i.

... noen bytter motor og ber marinaene overta/kaste de gamle.

<{POST_SNAPBACK}>

Lottomillionær.....! :lol:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Yess Her er den jeg skal ha

Har sendt forespørsel til FK kjeden selvfølgelig! Men denne saken skal altså koste 1600,- :rolleyes:

Søkte på dette nummeret vpd5011 på nettsiden til FK og der kom prisen gitt 155 kroner :lol:

Denne er nå bestilt, håper bare de har den på lager!

Dessuten er den til Jhon Deere, Mf og diverse andre landbruksmotorer :wink:

Undre hva Universal Diesel vil si når jeg forteller at denne saken kostet 155,-

Redigert av bastard30000 (see edit history)

Det må være en konsekvens av landbrukssubsidiene.  :lol:

Akkurat nå så er jeg ikke imot subsidier :flag:

hehehehehe, en grei vinkling på et stort tema.... (Hebbe jobber med slike saker i det daglige, men skal ikke kommentere dette).

Landbruksverksted innehar generelt en stor kompetanse når det gjelder diesel og problematikk blandt nye og gammle dieselmotorer. Bastards Perkins (og min fars) er en motor som finnes i mange landbruksmaskiner. Vet at min far handlet sine deler i forbindelse med heloverhaling av sin perkins fra Eik-maskin (traktorverksted). Disse traktorverkstedene har rask deletilgang fra hele verden via sine lagre rundt omkring i Europa så hører en der kontra et "båtverksted" så vil jeg tro responstid samt tilgang til deler er større enn hva mange båtverksteder klarer.

Mange traktormotorer blir bygd om i forbindelse med montering av "ekstra-utstyr" for å øke funksjonaliteten på landbruksmaskinene, mange av disse folka ser slike ting som en real utfordning og de vet at det helst ikke skal koste sjorta før det er på plass, og dette samtidig som at den ombygde funksjonen skal ivareta den opprinnelige samt gi plass til den nye.

Om en har slike problem som å få Bastards starter til å passe eller andre så er det avsolutt verd å oppsøke et landbruksverksted å høre hva de har å si om problemet før en gir opp. Selv bruker jeg landbruksverkstedene i mitt nærområde når det er noe jeg lurer på, får stort sett svar på det jeg lurer på i allefall.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Suzuki har en drøm; en seilbåt stor nok til å ha montert en Perksins 4.236. En motor jeg kan montere / demontere i fylla, i søvne og ellers i de fleste sinnstilstander. Billige deler, bra tilgang, steinalder teknologi og stort sett bare fryd & gammen...

" I have a dream, that I ONE DAY can unite......."

Suzuki

No boat needed..

.......en Perksins 4.236. En motor jeg kan montere / demontere i fylla, i søvne og ellers i de fleste sinnstilstander.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du vet jo hva dem sier, Suzuki - :wink:øving gjør en til mester!!! :lol:

Ja, du vet jo hva dem sier, Suzuki -  :wink:  øving gjør en til mester!!!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan dra noen historier om låve-trimming av John Deere motorer i ikke helt stødig tilstand. :nono:

80HK motoren var oppe i 125 HK effektuttak ( eget dynamometer må vite ) når motoren "vrengte seg".

Stor morro .., untatt dagen etterpå, når Bonden oppdaget hva odelsguttene hadde brukt lørdagskvelden til.. :rolleyes:

PS - da blei den firesylindrete symaskina erstattet med en skikkelig 6-er m/ turbo.

DET var noe til doning..

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

• 1 måned senere...
  • 18 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...