Suzuki Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Skurtreskere kan du glemme, har mekka nok på sånne saker, til å vite at de som regel ( les; alltid ) har direktemonterte filtre. Jeg hadde mekka noe sjøl, nippler, slanger osv.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 (redigert) Skurtreskere kan du glemme, har mekka nok på sånne saker, til å vite at de som regel ( les; alltid ) har direktemonterte filtre. Jeg hadde mekka noe sjøl, nippler, slanger osv.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Ok! Regner med at jeg mekker noe sjøl! Fordi bestilling på filterholder ligger inne og da kan jeg mekke en nødløsning frem til sommeren! Fant en holder her til bare 798,- Slanger og nipler har jeg på jobben Redigert 8.Mars.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Ok! Fant en holder her til bare 798,- Slanger og nipler har jeg på jobben <{POST_SNAPBACK}> Kan du bruke den da?? Etter det jeg kan se så er dette en adapter til å sette mellom oljefilter og holder for å kople til oljekjøler. Og da er du vel like langt?? Men for å få startet opp og testet motoren trenger du jo strengt tatt ikke oljefilter i det hele tatt. Bare gjeng opp, sett i fittings og forbind disse med en slange, så har du full gjennomgang. På bilmotorer ble ikke oljefilter vanlig før et stykke inn på sekstitallet, og motorene tålte nå det også. Så det burde ikke være noen fare i å kjøre motoren din noen timer uten filter. Hvis alt så fungerer OK, så er det bare å skaffe seg en slange til og en holder senere. Og hvis motoren er "no good" så har du i alle fall ikke lagt ut unødvendig mye. Noe å tenke på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Kan du bruke den da?? Etter det jeg kan se så er dette en adapter til å sette mellom oljefilter og holder for å kople til oljekjøler. Og da er du vel like langt?? Men for å få startet opp og testet motoren trenger du jo strengt tatt ikke oljefilter i det hele tatt. Bare gjeng opp, sett i fittings og forbind disse med en slange, så har du full gjennomgang. På bilmotorer ble ikke oljefilter vanlig før et stykke inn på sekstitallet, og motorene tålte nå det også. Så det burde ikke være noen fare i å kjøre motoren din noen timer uten filter. Hvis alt så fungerer OK, så er det bare å skaffe seg en slange til og en holder senere. Og hvis motoren er "no good" så har du i alle fall ikke lagt ut unødvendig mye. Noe å tenke på? <{POST_SNAPBACK}> Dette kan jeg jo prøve Men jeg kom til og tenke på en ting, jeg kan jo gjenge opp holderen jeg har nå kanskje! Også bare flytte denne! Må sjekke den muligheten Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 ......... På bilmotorer ble ikke oljefilter vanlig før et stykke inn på sekstitallet, og motorene tålte nå det også. ...... <{POST_SNAPBACK}> ...og jeg har en båtmotor (Sabb G-modell) som heller IKKE har oljefilter! Og motoren er en 1990-modell - selv om konstruksjonen er fra 50-tallet! Onde tunger hevder at evolusjonsmessig, så kommer G-modellen "...hakket etter dampmaskinen...." Går så det griner....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 ...og jeg har en båtmotor (Sabb G-modell) som heller IKKE har oljefilter! Og motoren er en 1990-modell - selv om konstruksjonen er fra 50-tallet! Onde tunger hevder at evolusjonsmessig, så kommer G-modellen "...hakket etter dampmaskinen...." Går så det griner....... <{POST_SNAPBACK}> Jeg hadde oljefilter på min 2g! Skulle hatt Sabb ja... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 ...og jeg har en båtmotor (Sabb G-modell) som heller IKKE har oljefilter! Og motoren er en 1990-modell - selv om konstruksjonen er fra 50-tallet! Onde tunger hevder at evolusjonsmessig, så kommer G-modellen "...hakket etter dampmaskinen...." Det er som med Rema 1000000000 ... det enkle er ofte det beste. Med alle de gode ideene her begynner jeg å lure på om ikke dette hadde vært en lur ide på min SB maskin ... der ligger oljefiltrene litt krøkkete til, og det hadde vært greit å få dem frem i lyset. Samme med impellerpumpen. Hmmm ... kanskje lettere å snu maskinen? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
index Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Dette kan jeg jo prøve Men jeg kom til og tenke på en ting, jeg kan jo gjenge opp holderen jeg har nå kanskje! Også bare flytte denne! Må sjekke den muligheten <{POST_SNAPBACK}> Se det ja! Enkel og grei løsning. Og hvis det ikke er nok gods til gjenge opp i, så kan du jo skjære til en 10-12 mm tykk stålplate, borre og gjenge den opp og bolte den fast på den holderen du har. Dette hadde jo faktisk vært lurt å gjøre på blokka også, så slipper du å risikere gjengespon i oljekanalene i blokka. Løsningene begynner å rulle frem nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Majali Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hei igjen ja, Jeg må beklage at jeg ikke er kar nok tilå finne igjen den siden jeg hadde sett slike holdere... men det ser ut som om du har fått litt kjøtt på beinet alerede... men kommer jeg over den, så får du høre det! Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
biggen Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Bare et lite tillegg..... Har selv en 4.108 marine, men skjønner ikke helt den oljegreia di.. Men jeg trengte selv en del til motoren som var svindyr ny!! Jeg ringte rundt til de forskjellige marinaer osv. og på Fuglevik båtservice (fuglevik i rygge) hadde en båt stående som skulle hugges med en 4.108 i. Der fant jeg delen, nesten som ny... noen bytter motor og ber marinaene overta/kaste de gamle. Sitér dette innlegget Link to post
teris Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Søk på nettet etter økonomi-deler. De har deler Perkins og kan sikkert hjelpe med meste. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Jaman på dette forumet har BMC commander i sin Fram 25. Har inntrykket av at det er en pålitelig motor. Han gjør faktisk 12 knop. Den har det ikke vært noe tull med i de 2 åra han har hatt den, utenom at han måtte bytte dynamo. Men den bråker fælt da. Isoler motorrommet godt med en BMC. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Søk på nettet etter økonomi-deler. De har deler Perkins og kan sikkert hjelpe med meste. <{POST_SNAPBACK}> Har bestilt derfra, men det er 3 mnd leveringstid Så jeg må mekke noe midlertidige greier! Jeg skal ha ut båten må vite Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 .... Fuglevik båtservice (fuglevik i rygge) hadde en båt stående som skulle hugges med en 4.108 i. ... noen bytter motor og ber marinaene overta/kaste de gamle. <{POST_SNAPBACK}> Lottomillionær.....! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Yess Her er den jeg skal ha Har sendt forespørsel til FK kjeden selvfølgelig! Men denne saken skal altså koste 1600,- Søkte på dette nummeret vpd5011 på nettsiden til FK og der kom prisen gitt 155 kroner Denne er nå bestilt, håper bare de har den på lager! Dessuten er den til Jhon Deere, Mf og diverse andre landbruksmotorer Undre hva Universal Diesel vil si når jeg forteller at denne saken kostet 155,- Redigert 9.Mars.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Dessuten er den til Jhon Deere, Mf og diverse andre landbruksmotorer Undre hva Universal Diesel vil si når jeg forteller at denne saken kostet 155,- <{POST_SNAPBACK}> Det må være en konsekvens av landbrukssubsidiene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det må være en konsekvens av landbrukssubsidiene. <{POST_SNAPBACK}> Akkurat nå så er jeg ikke imot subsidier Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det må være en konsekvens av landbrukssubsidiene. Akkurat nå så er jeg ikke imot subsidier hehehehehe, en grei vinkling på et stort tema.... (Hebbe jobber med slike saker i det daglige, men skal ikke kommentere dette). Landbruksverksted innehar generelt en stor kompetanse når det gjelder diesel og problematikk blandt nye og gammle dieselmotorer. Bastards Perkins (og min fars) er en motor som finnes i mange landbruksmaskiner. Vet at min far handlet sine deler i forbindelse med heloverhaling av sin perkins fra Eik-maskin (traktorverksted). Disse traktorverkstedene har rask deletilgang fra hele verden via sine lagre rundt omkring i Europa så hører en der kontra et "båtverksted" så vil jeg tro responstid samt tilgang til deler er større enn hva mange båtverksteder klarer. Mange traktormotorer blir bygd om i forbindelse med montering av "ekstra-utstyr" for å øke funksjonaliteten på landbruksmaskinene, mange av disse folka ser slike ting som en real utfordning og de vet at det helst ikke skal koste sjorta før det er på plass, og dette samtidig som at den ombygde funksjonen skal ivareta den opprinnelige samt gi plass til den nye. Om en har slike problem som å få Bastards starter til å passe eller andre så er det avsolutt verd å oppsøke et landbruksverksted å høre hva de har å si om problemet før en gir opp. Selv bruker jeg landbruksverkstedene i mitt nærområde når det er noe jeg lurer på, får stort sett svar på det jeg lurer på i allefall. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Suzuki har en drøm; en seilbåt stor nok til å ha montert en Perksins 4.236. En motor jeg kan montere / demontere i fylla, i søvne og ellers i de fleste sinnstilstander. Billige deler, bra tilgang, steinalder teknologi og stort sett bare fryd & gammen... " I have a dream, that I ONE DAY can unite......." Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 .......en Perksins 4.236. En motor jeg kan montere / demontere i fylla, i søvne og ellers i de fleste sinnstilstander. <{POST_SNAPBACK}> Ja, du vet jo hva dem sier, Suzuki - øving gjør en til mester!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Verrie Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Suzuki har en drøm; en seilbåt stor nok til å ha montert en Perksins 4.236. <{POST_SNAPBACK}> He he, bare for å terge litt, var sist Torsdag sammen med to andre NEDI motor-rommet for å kikke litt på Perkinsen Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Ja, du vet jo hva dem sier, Suzuki - øving gjør en til mester!!! <{POST_SNAPBACK}> Kan dra noen historier om låve-trimming av John Deere motorer i ikke helt stødig tilstand. :nono: 80HK motoren var oppe i 125 HK effektuttak ( eget dynamometer må vite ) når motoren "vrengte seg". Stor morro .., untatt dagen etterpå, når Bonden oppdaget hva odelsguttene hadde brukt lørdagskvelden til.. PS - da blei den firesylindrete symaskina erstattet med en skikkelig 6-er m/ turbo. DET var noe til doning.. Suzuki Redigert 10.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 12.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2005 Overhalt Bmc er kjøpt uten gearkasse for 5 høvdinger! Selger (Nautica kompis) skal hjelpe meg og lage adapter til min gearkasse! Har nå 1 stk Perkins for salg. Sitér dette innlegget Link to post
Polar25.2 Svart 30.August.2023 Link til dette innlegget Svart 30.August.2023 Ser dette er langt tilbake men, har bmc 1.8 49hk selv aldri hatt et feil slag det handler om å ta vare på motoren olje skift motor gir kasse, jeg skifter olje å sånn andre år, enste jeg har gjort er oppgradert dynamoen for mere strøm, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.