Jump to content

Hvilken cabincruiser til en familie på seks


Christian_V

Recommended Posts

Hei,

 

Allerede etter under et år med en 28 fots båt, innser vi at vi må ha faste sengeplasser til alle om bord. Budsjettet vårt er rundt kr 2 000 000, men gjerne litt under (kr 1 800 000).

 

Vi har fulgt med på finn.no den siste tiden, men har ikke helt bestemt oss for om vi skal gå for kalesjebåt eller flybridge. Båten skal brukes både på helgeturer på Vestlandet, og på lengre turer om sommeren (Sørlandet, Østlandet, Sverige, Danmark).

 

Jeg kunne helst tenke meg en Rodman 41/44, da denne har godt med plass til alle (ute og inne), men det finnes ingen til salgs for øyeblikket. Vi har også kikket på et par litt større kalesjebåter, og vi må ha noe som er i denne "gaten":

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41239764

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40176454

 

Vi har også vurdert Azimut 42, men ikke mange av disse har tre fullverdige lugarer (tror jeg har sett én, men denne ligger over vårt budsjett).

 

I og med at vi ikke har bestemt oss ennå, kunne det vært kjekt med innspill fra medlemmer i Båtplassen vedrørende båter, tips om båter som kanskje kommer til salgs osv.

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Det er mange store Princess 40-50 fot ,jeg tipper de er ganske nærme budsjettet deres ,men dere får mye båt for pengene,og fine og reise langt med. :yesnod:



Sjekk denne !

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41757567

 

45 fot,kr 1 290 000

!!

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Christian, du bor i Bergen, har bøttevis med små og været er ikke altid på sitt beste, dropp kalesjebåt... Ikke uten videre lukkede båter kalles vestlandsbåter.. :):):) Har selv vært en ihuga kalesje mann inntil Rodman båten kom i mine hender... Forstod raskt da hva mine båtvenner med lukkede båter alltid hadde sakt. Steder hvor været er mer stabilt er kalesjebåter å foretrekke, men på Vestlandet, ikke et førstevalg etter min mening :)

 

En ting som er veldig greit med gode kabiner er at de også kan brukes som oppholdsrom. Er de for trange blir de som oftest ikke brukt til annet en om natten. Videre, separate senger er en stooor fordel.... Slipper å høre maset fra de små når en fot er kommet over på feil....side, samt at de lettere faller til ro :):) Dette er som sakt mine erfaringer, ikke universielt, men det er stor forskjell nå contra med vår gamle båt :)

Link to post
Share on other sites

Kommer snart en V58 av nyere modell for salg hvis du er litt tålmodig, den vil mest sannsynlig gå for ca ditt budsjett, men du må regne med litt båtpenger for å få den skikkelig pen igjen. (tidligere vært på land med litt dårlig reperasjonsarbeid).

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Forbina 40 var en av de båtene vi så på under vår båtjakt. Fått båt, men de to stikk kabinene er for trange etter mitt syn. På STB side var den uten dør, kun forheng. Mulig du kan få disse med dør, men den var skikkelig trang. Ellers har forbina et lettdrevet skrog med ganske flat bunn fra midten og bak. Ulempen er at det smeller mer ved motsjø, hvilket også har vært hovedkritikken av Forbina. Har selv ikke kjørt Forbina, kun besiktiget den, så mine uttalelser ang støy ved motsjø er kommet fra eiere av båten.

Link to post
Share on other sites

Se på Princess 435, kanskje denne nokså sjeldne Princessmodellen kan falle i smak? Dessverre ingen tilsalgs på Finn nå med 2 enkeltsenger i egen lugar(slik min har), men kun dinette(som selvfølgelig kan res opp). Går ypperlig i sjøen med TAMD 71B motorisering. Mye båt for pengene!

 

Nå kan det være at modellen er litt i det eldste laget for dere, men båtene i seg selv er tidløse!

 

bilde

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Takker for svar til alle sammen.

 

Jeg tror nok det blir en FB båt, selv om det ser veldig ok ut med en kalesjebåt (slik som jeg linket til over).

 

Viksund 360 ser jo veldig flotte ut, men jeg er redd det blir i trangeste laget slik dobbelkabinene er konstruert. Jeg kunne veldig gjerne tenke meg dobbelkabiner som har helt separate senger.

 

Seadan så kjekk ut, men jeg greier ikke helt å bli vant til frontpartiet. Er dette en selvbyggerbåt, spør da jeg ikke har hørt om disse tidligere.

Link to post
Share on other sites

Forbina 40 var en av de båtene vi så på under vår båtjakt. Fått båt, men de to stikk kabinene er for trange etter mitt syn. På STB side var den uten dør, kun forheng. Mulig du kan få disse med dør, men den var skikkelig trang. Ellers har forbina et lettdrevet skrog med ganske flat bunn fra midten og bak. Ulempen er at det smeller mer ved motsjø, hvilket også har vært hovedkritikken av Forbina. Har selv ikke kjørt Forbina, kun besiktiget den, så mine uttalelser ang støy ved motsjø er kommet fra eiere av båten.

Har selv kjøpt denne båten og hadde selvsagt samme skepsis som du her nevner.

Angående smelling i motsjø er det selvsagt noe mer enn tungdrevne båter som veier 4-5 tonn mer, men med halve dieselforbruket er det noe jeg fint lever med. I skikkelig stor sjø er den uansett vel så bra som Princess, Fairline og andre. Har selv kjørt Princess 40 og vet dette av erfaring.

 

Når det gjelder plass i kabiner, så er jeg heller ikke enig. Babord kabin måler 150x200. Styrbord 120x200. Helt riktig at styrbord har forheng, men det skaper bare mer romfølelse når den ikke er i bruk... Noe den sjelden er på dagtid :)

Kjøp Forbina!!

Link to post
Share on other sites

Kan dette være noe alternativ for Dere: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40455516

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Kommer snart en V58 av nyere modell for salg hvis du er litt tålmodig, den vil mest sannsynlig gå for ca ditt budsjett, men du må regne med litt båtpenger for å få den skikkelig pen igjen. (tidligere vært på land med litt dårlig reperasjonsarbeid).

 

Tidligere "Fifty-Eight"?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bare forholde seg til finn.no?

Europa oversvømmes av båter i denne prisklassen. P-40 kan være godt valg. Eller en Azimut43. Få SAP_2000 på banen. Da får du kvalifisert hjelp. For litt honorarkroner sitter du plutselig med ny båt i havna, fått akkurat den båten du ønsker, og sikkert har spart noen båtkroner også. SAP tok inn en båt fra Nederland nå, helt uproblematisk. Lykke til

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...