Alang Startet 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2013 Har en Risør 27 med en 36 hester motor, den har ligget ute i saltvann i vinter og før kulden kom ble den frostsikret på alle punkter av en mekaniker. Vet han byttet olje, filter og fylte opp med kjøleveske. Startet den opp nå i helgen og temperaturen steg helt opp i 120 grader etter ca. 15 minutter på tomgang og en kort tur på noen hundre meter på laveste fart. Da jeg kjøpte båten i fjor på forsommeren ble jeg informert av selger at temperaturen aldri skulle over 80 grader. Har vært på mange turer i helgene etter kjøpet og den har fungert meget bra. Motoren ble meget varm. Kjølevannet kommer ut så jeg vet ikke hva som har skjedd. Vet impeller ble byttet i fjor på forsommeren.. Da jeg er meget grønn når det gjelder motor tenkte jeg å se om noen kunne komme forslag til hva dette kunne være før jeg kontaktet mekaniker. Dette i tilfelle det kunne være ting jeg kunne selv sjekke før jeg tilkalte han. Båten er fra 1979. Setter stor pris på forslag til løsning. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Hva slags motor? Mercedes OM 636? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
hegra Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Etter vinteropplag for noen år siden hadde jeg samme problem. Da var det termostaten som hadde satt seg litt i løpet av vinteren før den åpnet. Måler var helt oppe på det røde før den endelig åpnet, men etter den ene gangen var den ok resten av sesongen. På min var det mulig og kjenne på en slange som kommer ut fra termostathuset. Da denne fremdeles var kald, mens selve motor var varm skjønte jeg at termostaten var synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Det er en BMC Comander 2,5 motor Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 (redigert) BMC er enkel og jobbe med. Du kan kjenne på slangen som går på tvers fra termostat og inn i varmevekslerens side foran. Blir ikke denne slangen varm, så har ikke termostaten åpnet, eller det er for lite kjølevæske påfylt, eller luft i systemet. Du kan også skru ut termostaten og sjekke den, veldig enkelt på din motor, men ha klar ny pakning eller noe passende pakningssement til monteringen igjen for muligheten for at pakningen ryker når du tar den ut er stor. En tredje mulighet er å starte motoren uten lokket på varmeveksler. Når termostaten åpner vil du se nedi varmeveksler at væsken sirkulerer, forfra og bakover. Sirkulerer det ikke har ikke termostaten åpnet. Forresten, en BMC 2,5 er på mer enn 36 hk, sikker på det ikke er 1,5 du har? Redigert 2.Juni.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Hei. Så nå at det er skrivefeil i overskriften, får man rettet opp det? Det er forøvrig 36 hester så det da kanskje BMC 1,5. Skal sjekke slangen men hvor finner jeg termostaten? Er skikkelig grønn på motor men det er aldri for sent å lære. Takk for tips foreløpig, bare et spørsmål, kan impeller ha noe med det å gjøre? Var en som nevnte den. Må den byttes hvert år? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Nå var det BMC 2,5 jeg tenkte på. På 1,5 er jeg usikker på hvor termostat sitter, og dermed vet jeg heller ikke sikkert hvor slangen befinner seg. Men jeg antar den er ganske lik 2,5. Siden du ikke vet hvor termostat befinner seg så bør du kanskje få hjelp. Den første med litt snøring om motorer du finner, finner også termostaten og dermed er dere i gang. Impeller byttes når den er blitt hard,sprukket eller utslitt. Pleier å ta den ut hver høst for inspeksjon og setter den først inn igjen til våren ved sjøsetting. Har dessuten alltid en i reserve om bord. Tror ikke impelleren er problemet så lenge det kommer vann ut i eksosen og du kjører bare på tomgang. Den skulle ikke bli for varm da. Tror fremdeles det termostaten som ikke er helt med etter en lang vinter, og det er jo bare greit, da det er enkelt og fikse. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Om du har samme el. opplegget som på min bmc går måleren opp på max om det ryker en sikring. ellers finner du termostaten i forkant av motoren, prøv å google termostat hus bmc så ser du den, 3 skruer på den, du kan ta den ut og prøve uten termostaten, fylle opp med vanlig vann på ekspansjonstakten for å test kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
AasPell Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Hvor ofte skjekker/skifter dere impellere? Og hvor får man tak i impeller til bmc 2.52? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.