Horst Startet 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2013 Før jeg monterte Autopiloten og koblet den til Garmin 520s fungerte AIS og AIS liste. Nå fungerer Autopiloten med Garmin 520s, men bare delvis mot AIS. Slik jeg har forstått det så henter VHF'en min GPS posisjonen fra Garmin 520s'en og dette fungerer fortsatt, men AIS liste vises ikke og båter med AIS vises ikke på kartplotteren. Dersom VHF står på og 520s'en er av gir VHF'en signal om at den ikke har GPS posisjon. Min konklusjon er da at AIS funksjonene bare fungerer delvis og antagelig ikke er noe galt med monteringen, men noe med innstillingene på GPS. Trenger tips. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Opplegget til før endringen var slik jeg forstår det at kartplotteren forsynte VHFen med posisjonsdata, videre har du en AIS-mottaker som sender AIS-data til plotteren. Så har du koblet til en autopilot, og sender data fra den til plotteren. Kan det da ikke være at du har koblet slik at tilkoplingen for AIS-data har blitt erstattet med data fra autopiloten? Selv synes jeg det har lite for seg å koble sammen autopilot og plotter på en seilbåt. Det holder lenge å kunne sette fast kurs, og jeg går aldri etter forhåndsplottede ruter. Jo mindre integrert, jo mindre følsomhet for feil, og lettere feilsøking. PS: om du har byttet om på NMEA-koblingene dine må du også sjekke at datahastigheten er satt riktig. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Horst Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2013 Din antagelse er korrekt. Kartplotteren forsyner fortsatt VHFen med posisjonsdata, men AIS mottakeren forsyner ikke GPSen med AIS-data (slik som før montering av Autopilot). Det kan være at jeg har koblet slik at tilkoblingen for AIS-data til GPSen har blitt erstattet med data fra Autopiloten. MEN dersom strømmen til Autopiloten ikke er på så sender den jo ikke data til GPSen og da burde det jo fungert slik som før? Jeg er forsåvidt enig med deg at det har lite for seg, men jeg vil gjerne ha det allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Da har jeg gått igjennom koblinger og ledninger. Nå fungerer alt som det skal :-). Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.