Jump to content

Hvor får jeg tak i popnagler som duger ?

Rastløs

Recommended Posts

Popping av beslag på bom og mast antar jeg krever litt soliditet i naglene.

Er Biltemas aluminiums popnagler duganes eller bør man oppsøke en spesial butikk .

( Har forresten hørt av en taksmann i dag at sikaflex er helt kurant som isolasjon meelom mast/ bom og syrefastebeslag.  )

<{POST_SNAPBACK}>

Er selv på jakt etter pop nagler for å lage meg en spinnakerbom. Har skaffet endebeslag og rør, men mangler popnagler. Personlig er jeg litt skeptisk til å bruke popnagler fra BILTEMA på riggen. Jeg har kjøpt tidligere noen nagler hos Hovdan i skippergata som skal være beregnet for rigg. De er dyrere, men når det gjelder riggen, så bør en være rimelig sikker på at popnaglene er laget av en legering som er gunstigst mulig slik at ikke aluminiumen korroderer.

Tenkte selv å stikke innom With sails i Leangbukta (bor i nærheten) ved en anledning og spør der. Alternativt stikker jeg nedom Hovdan i Skippergata og kjøper der.

s/y "Arnegrut", Asker

Du bør bruke nagler av kobbernikkel - Monell - til beslag i riggen. Alle seilmakere har dette. Det er en fordel å vite hvor tykt materiale naglen skal holde da de kommer i forskjellige lengder. De er nokså dyre sammenlignet med Biltemas nagler...

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Det dreier vel seg uansett ikke om de helt store summene , så man går vel kanskje ikke konkurs av å kjøpe dem i en båtbutikk. Det er jo kun snakk om 20 - 30 stk.

Biltemas nagler er hhv. aluminum og rustfrie. Aluminiumsnagler er for svake til å brukes i rigging (kanskje på spinnakerbommen, der er ANTAKELIGVIS ikke belastningen ikke så stor - kompresjon, og beslagene støter mot røret).

Rustfrie nagler i aluminium gir korrosjon, i alle fall etter en viss tid. Selv om rustfritt og aluminium til en viss grad kan leve sammen hvis det er mye alu og lite stål så er et masterør såpass dyrt og nagler såpass billige at jeg ikke ville ha brukt rustfrie nagler. Se bare hvordan det irrer under beslag som er montert feil.

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

Biltemas nagler er hhv. aluminum og rustfrie. Aluminiumsnagler er for svake til å brukes i rigging (kanskje på spinnakerbommen, der er ANTAKELIGVIS ikke belastningen ikke så stor - kompresjon, og beslagene støter mot røret).

Rustfrie nagler i aluminium gir korrosjon, i alle fall etter en viss tid. Selv om rustfritt og aluminium til en viss grad kan leve sammen hvis det er mye alu og lite stål så er et masterør såpass dyrt og nagler såpass billige at jeg ikke ville ha brukt rustfrie nagler. Se bare hvordan det irrer under beslag som er montert feil.

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

La meg si det sån. I min båt var syrefaste beslag (og kryssholt av en eller annen legering) satt direkte på bommen. ( with mast ) Under der var det noen millimeter med fast hvit pulverbelegg . Så da må det bli grundig isolering av selve beslaget og bruk av monell nagler. Sothern cross spars har vel en ikke alt for dyr løsning tenker jeg.

:cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...