Jump to content

Hvor varmt ??

880

Recommended Posts

I går forsøkte jeg å justere dieseltilførselen på min gamle Eber (x2) for å få litt mere varme ut av denne.

Det ble endeligt varmt nok, kansje for varmt ??

Denne er oppgitt med en effekt på 1750 kJ, hva blir dette i watt ??

Hvor varm kan/bør utluften være ??

:puke: :puke:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Enhetene stemmer ikke helt - det mangler noe med 'per timer' eller sånt, men du kommer sikkert videre når du vet at 1 Watt-sekund = 1 Joule, eller 3.6 MJ = 1kWh  (håper jeg ikke har snublet nå  :puke:)

Det er lett å snubble her. første gang jeg la ut noen info om en motor på internett så ble det at den 'ytet 3kWh' - meeeeget kort levetid, spør du meg...

Forbruket er i timen, kom selv frem til 6,3 kW, syntes at dette virket mye!!!!

I går forsøkte jeg å justere dieseltilførselen på min gamle Eber (x2) for å få litt mere varme ut av denne.

:nonod: :nonod:

1750kJ/h = 1.75MJ/h ~ 0.5 * 3.6MJ/h = 0.5*1kWh/h  = 500W - og dette virker lite  :crazy:

:nonod: :nonod:

Måles ikke varme på utluften i temperatur da? I grader celsius? :crazy:

Mens Watt er energiforbruk? :lol:

Måles ikke varme på utluften i temperatur da? I grader celsius? :nonod:

Joda, det gjør den, men det er det ingen som har svart på ennå (jeg vet ikke hvor varmt det blir heller)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hm..... Takker Lars, føler meg teknisk oppegående for øyeblikket, (så lenge det varer da.)

Eller kanskje dette var et "lurespørsmål"?  :crazy::lol:

Jeg for min del ville i hvert fall først prøvd med et termometer.

Som jeg alltid har sagt, "det enkleste er ofte det beste"  :nonod: :nonod:

Spørsmålet minner litt om et som stod i eksamensoppgavene til Båtførerprøven for noen år siden: "Hvor lang er en knop?"

- - - -

Eller om den "gåten" vi hadde som barn: "Hva er forkskjellen på en elefant?"  og svaret skulle altså være: "Den kan hverken sykle...."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Eller om den "gåten" vi hadde som barn: "Hva er forkskjellen på en elefant?"  og svaret skulle altså være: "Den kan hverken sykle...."

For å dra den litt videre: Hva er forskjellen på to elefanter?

Svar: De kan verken sykle.................................tandem :drink::lol: :lol:

God morgen Andreas,

Nei det har ihvertfall aldri vært min mening å bedrive flisespikkeri, men jeg er tilhenger av å spe på med et smil i hverdagen.

Og selv noe så alvorlig som lystbåter må man vel kunne spøke med i en sen kveldsstund  -  iallefall ganske forsiktig.  ;-))

mvh

Jan / Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

God morgen Andreas,

Nei det har ihvertfall aldri vært min mening å bedrive flisespikkeri, men jeg er tilhenger av å spe på med et smil i hverdagen.

Og selv noe så alvorlig som lystbåter må man vel kunne spøke med i en sen kveldsstund  -  iallefall ganske forsiktig.  ;-))

mvh

Jan / Poseidon

Helt i orden  :lol:, og de to her var jo med:  :lol::drink:

:nonod::lol:

Tror alle varmere har en temperatursikring på ut-luften. Så lenge den ikke løser ut tror jeg ikke det er grunn til bekymring.

Du kan måle temperaturen med et steketermometer,stikk sonden inn i luftslangen ved utttaket på varmeren. Hullet kan du tette etterpå med silikon.

Min varmer slår ut hvis ut-tempen overstiger 100 grader.

Har lagt inn Joule i kalkulatoren og den sier at 1750kJ/time tilsvarer 0.486 Watt.

Noe er tydligvis galt....

Hei.

Har du mulighet til å få med kalorier i kalkulatoren også?

1cal = 4,187Joule

Du husker sikkert fra fysikken: 1 cal er lig den varmemengde som skal til for å varme opp 1g. vann 1 grad fra 14,5 til 15,4 grader?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja hvor mange Watt tilsvarer 1750 kJ/h da.. ??? Hvis man kikke litt på enheter her så ender vi opp med følgende regnestykke....

1750000 J/h=W*s/h (Watt*sekund/time)

Tar vi 1750000 og dividerer på 3600 s/h sitter en igjen med 486.11 Watt...  :nonod:

Hvis den gamle skolelærdommen fremdeles kan huske rett av meg... så skulle dette stemme bra.

Når det gjelder begrepet varme så er det energi og oppgis enten Watt eller en annen ekvivalent enhet som tidligere nevnt.

Temperatur måles vanligvis i grader av en eller annen standard, Klevin, Celsius eller Fahrenheit er de mest annerkjente i dag.

Knut

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når det gjelder begrepet varme så er det energi og oppgis enten Watt eller en annen ekvivalent enhet som tidligere nevnt

:cheers:  :lol: ENERGI (=arbeid) oppgis i bl a watt*TIMER, effekt oppgis i watt  :nonod::lol:

Jeg vet at det er vanskelig... og bommer selv en gang i bland  :cheers:

bmo: "1750 kJ, hva blir dette i watt ??"

Det står ikke 1750kcal/h da??

Da har du ca 2000w ut. Det går ca 4kj på 1kcal

Ben

Etter å ha tørket vekk litt støv fra merkeplaten kommere det frem at det er kcal/h som er rett benevning.

:cheers::drink:

:cryin: :cryin:

Hei!

Har samme varmeren, og den er på 2 kW ifølge bruksanvisningen. Effekten er oppgitt til 1750 kcal/h eller 7000 Btu/h.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...