Jump to content

Reduksjon av diameter på propell

carmencita

Recommended Posts

Holder på å skifte motor i båten :smash: , og har i den forbindelse fått beregnet propell.

Denne propellen ønsker jeg å redusere diameteren på og lurer på om dette går an, samtidig som fart opprettholdes.

Beregnet propell er 23 x 18.

Har nå mulighet til å få kjøpt en brukt 21 x 22.

Noen som vet om den kan brukes ?

Carmencita.

Du kan helt sikkert bruke den nye propellen og boringen er den samme, men for at du skal kunne opprettholde samme fart som tidligere så trengs nok mere informasjon.

Skrogtype (planende/deplasement)

Antall hk

Vekt

Gear red.

Lengde

Gjerne også hastighet med gammel motor

Kan du gi disse opplysningene så skal jeg være bhejelpelig med en liten beregning som kan gi deg en indikasjon.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei, takk for svaret.

Jeg bytter motor fra en Volvo 105 ahk til en Ford Mermaid 155 Ahk, gir reduksjon 2,1:1 og iden forbindelse har jeg fått oppgitt en propell på 23 x 18 fire blader til den nye motoren. Jeg vil da kunne forvente å oppnå 12,2 knop.

Båten er en halvplanende plattgatter, 29 fot (26 i vannlinjen)på ca 5 tonn ferielastet. Med 105 ahk motoren oppnådde jeg 11,3 knop (GPS og med hjemlengsel) :rolleyes:

Ved bruk av 23 " dia. på propellen, så har jeg bare 6 cm. igjen til skroget.(Støy?)

Mvh,

Carmencita

Teorien sier at du får best virkningsgrad ved å gi en størst mulig vannmengde en minst mulig akselerasjon. Det taler for å velge 23". Støyen er blant annet avhengig av antall blader på propellen, og fire er vel det høyeste som er vanlig. Jeg skulle tro at seks centimeters klaring skulle holde, men det finner du vel først ut etter prøve-og-feile metoden.

Hvis ikke noen medlemmer her har prøvd, kunne du jo sjekke med båtbygger og høre om de har prøvd forskjellige diametre og bladantall.

Far Out

:diving:

Input er:

Vekt 5000kg

155hk ved 2500 o/min (antatt turtall fra Mermaid sin hjemmeside)

Skrog "fast semi displacement" lett halvplanende skrog

Reduskjon: 2.1

Rett aksel, 4 blader 23" propell og 21"

Cruiseing er satt 2000 o/min (har ikke noe å si for propellvalg)

--------------------------------------------------------------------------------

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 12.7 kts.

Power Required: 142 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 148.3 SAE hp ( 110.6 kW) @ 2500 RPM

Power Used: 142 SAE hp ( 105.9 kW) @ 2,464 RPM

Max Speed: 12.7 kts

Fuel: 8.4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 76 SAE hp ( 56.6 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 10.3 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 23.0 in. Pitch: 18.5 in.

Blades: 4 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 23.0

Pitch: 18.5

Blades: 4

----------------------------------------------------

Resultat er 23"x18.5 som gir 12.7 knop maks

Alternativ to, 21" Propell med 22" stigning

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 12.7 kts.

Power Required: 142 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 148.3 SAE hp ( 110.6 kW) @ 2500 RPM

Power Used: 142 SAE hp ( 105.9 kW) @ 2,464 RPM

Max Speed: 12.7 kts

Fuel: 8.4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 76 SAE hp ( 56.6 kW) @ 2000 RPM

Cruising Speed: 10.3 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 23.0 in. Pitch: 18.5 in.

Blades: 4 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 21.0

Pitch: 20.9

Blades: 4

------------------------------------

Resultat gir 21x21 som tilsvarer 23x18.5 for samme båt

Beregningen viser at en 21x21 vil fungere fint, nå er det jo heftet en del usikkerhet ved bergninger av dette slaget. Om toppturtallet på Mermaiden er ved 2600 o/min og ikke ved 2500 så blir resultatet 21x22. Jeg sjekket kun Mermaid sin hjemmeside og fant en turbo four som gir rundt 155 ved 2500 o/min. Er toppturtall derimot lavere enn 2500, da blir nok propellen for tung..

Konklusjon, jeg ville forsøkt med 21x22 under forutsetning at 155 hk tas ut ved minimim 2500 o/min.

Som man ser så er det forventet forbruk på litt over 8 US gallon/time litt over 30 liter ved full fart, mens rundt halvparten ved 2000 o/min cruising fart 10 knop. Vet ikke hvordan dette samfaller med dine erfaringer.

Nå tror jeg ikke 23" med 6 cm klaring vil gi noen store støyproblemer, så her blir det vel en smakssak hva du velger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja er det noe problem, det er jo bare å spørre her på båtplassen. :smiley:

Takk sydvesten, for kjempe hjelp. :yesnod:

Kan opplyse at motoren er en 2722, 4 sylindret 4,15 liter med turbo og intercooler og har topp turtall på 2600 r/min, så 21 x 22 blir jo helt topp.

PS. Interessant å se at en kan halvere drivtoff forbruket, men samtidig holde en god marsj fart.

Mvh,

Geir Ø.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...