Jump to content

Hvor lenge lever en glassfiber båt ?


Rastløs

Recommended Posts

For en som har en båt fra 1982 , og som i det siste har benyttet mye tid og ressurser på den, kan det være greit å vite hvor lenge gjennomsnittlig levetid på en båt med allminnelig vedlikehold har. Man må jo se bort fra eventuelle grubnnstøtinger og ulykker. Noe sier meg imidlertid at en slik type konstruksjon har tidsbegrenset levetid.

 

Er det 20 eller 50 år ?

 

Kan båten delaminerer p.g.a elde ? ( selv om den blir godt vedlikeholdt )

 

Noen som har erfaring om dette ?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor lenge den kan leve, men det er vel litt avhengig av vedlikehold. Skibsplasten min er fra ca. 1968 og Sea Rayen er fra 1978 begge lever i beste velgående uten synlige tegn til aldersdemens, men det dukker vel opp en eller gang i fremtiden, om 10 eller 100 år, den som lever får se.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For en som har en båt fra 1982 , og som i det siste har benyttet mye tid og ressurser på den, kan det være greit å vite hvor lenge gjennomsnittlig levetid på en båt med allminnelig vedlikehold har. Man må jo se bort fra eventuelle grubnnstøtinger og ulykker.  Noe sier meg imidlertid at en slik type konstruksjon har tidsbegrenset levetid. 

Er det 20 eller 50 år ?

Kan båten delaminerer  p.g.a elde ?  ( selv om den blir godt vedlikeholdt )

Noen som har erfaring om dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke så fryktelig mange år siden man startet serieproduksjon av glassfiberbåter. Jeg tror ( og håper) at glassfiberbåter som får vanlig vedlikehold kan vare lenge. Uten at jeg krav på noen spisskompetase på dette, så tror jeg ikke det ble produsert noe volum å snakke om av plastbåter før på begynnelsen av 60 tallet. Og volumet var nok uansett en brøkdel av det som produseres i dag. Det er derfor vanskelig å si noe skråsikkert. En aldersomssykdom for plastbåter er vel osmose, selm om man kan se det på yngre båter også. Det er vel som med trebåter. Blir plastbåten stelt og passet på så kan den sikkert vare både 50 og 75 år. Det er bare å holde seg i live, så vil svaret åpenbare seg i løpet av de neste 20-30 årene

:yesnod::yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tror nok man må se i et meget lenger prespektiv enn 30 år, heller "hvordan ser de ut om 100 år?" Vår 15 fot Lasse II er fra ca. 1975. Lasse II var en heller lavpris landstedbåt. Det som skiller på de eldre båtene er kanskje heller indviduelle forhold som produksjonsforhold, produksjonsteknikk og herding. Slik er det kanskje fremdeles. Det er verft der skrogene blir blåst ut av forma og trillet rett ut i lav temp. og fuktighet. Slikt er nok ikke med på å heve kvaliteten.

 

For mange herrans år siden kom det en motorbåt som dekkslast til Oslo. Den ble satt ned på kaia med et lite dunk, og sprakk endeimellom. Det var en av de meget tidlige.

Link to post
Share on other sites

FLIII er 34 år i år, og fortsatt en fin båt. Jeg har ikke merket tegn til aldring på skroget, og har heller ikke merket at noe er løst eller knirker når båten går i sjøen. Jeg regner med at båten holder ut min tidog enda litt til (34 år til?), håper motorene gjør det samme, selv om det kanskej er å drømme. En hel overhaling må kanskje til før den tid.

 

Den som lever får se.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal bekymre deg Alo Mikkel. Den blir eldre enn deg. Mye eldre. For nyere komposittkonstruksjoner som er bygget etter boka er levetiden flere hundre år dersom den ikke blir skadet av ytre mekaniske påvirkninger. I de kretser hvor man bygger båter til spesiellt bruk med karbon/Aramid og vinylester/epoxy går de og snakker om levetider på mange tusen år.

Det er mange som har funnet ut dette etterhvert og som derfor ikke er redd for å kjøpe båter fra 70 og 80 tallet. Godt vedlikeholdt er de like bra som en ny.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

:wink:

For 25 år siden opplevde jeg at en 20 år gammel livbåt i glassfiber havarerte i fjæra.

Ved nærmere inspeksjon viste det seg at glassfiberen var veldig porøs og hadde liten styrke tilbake.

Denne livbåten hadde tilbrakt det meste av sitt liv i varmt tropisk klima.

Personlig tror jeg at tidlig produksjon kombinert med varmt fuktig klima var årsaken til den dårlige kvaliteten.

Jeg er enig med dem som tror at dagens glassfiberbåter kommer til å vare svært lenge, ja kanskje mer enn hundre år.

Selv om dagens båter bygges lettere enn tdligere, er tykkelsen på laminatet mye jevnere enn det jeg har sett på båter fra midt på 80 tallet. Da gikk mye på slump i forhold til i dag.

Imidlertid krever også moderne plastbåter vedlikehold som vask og polering, men ikke så mye arbeid som på trebåter.

Med hjelp fra et par kompiser et par lange kvelder så er en 34 foter vasket, polert og bunnsmurt etter alle kunstens regler. Deretter er det bare spyling og lett vask noen ganger i sesongen.

Link to post
Share on other sites

For en som har en båt fra 1982 , og som i det siste har benyttet mye tid og ressurser på den, kan det være greit å vite hvor lenge gjennomsnittlig levetid på en båt med allminnelig vedlikehold har. Man må jo se bort fra eventuelle grubnnstøtinger og ulykker.  Noe sier meg imidlertid at en slik type konstruksjon har tidsbegrenset levetid. 

 

Er det 20 eller 50 år ?

 

Kan båten delaminerer  p.g.a elde ?  ( selv om den blir godt vedlikeholdt )

 

Noen som har erfaring om dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å ha lest et sted at glassfiberarmert polyester har en teoretisk tid for fullstendig nedbrytning på 20 000 år :)
Link to post
Share on other sites

Båten min er fra 1972, en Saga 27 AC, altså er den 33 år gammel. Kjøpte denne båten i høst og gikk da igjenom båten meget nøye. Ser overhode ingen svakhetstegn med dette skrog, båten virker ikke anneledes enn den jeg hadde før denne. Tro meg men jeg har tittet myyye etter svakhetstegn på mitt skrog. Min oppfattning er at dette gammle skrog er meget godt gjennomført, og vil tro et andre gammle skrog har samme kvalitet. På mitt skrog er det knapt skader utvendig i gelcoaot (bare noen få små riper høyt oppe) Under vannlinjen er den like fin som ny.Tegn til pest finnes ikke. Om nye båter har denne kvaliteten vil jeg ikke si noe om men det å kjøpe en gammel båt bør i allefall handle mer om gennerellt utseende og motortilstand enn skrogtilstand.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I en streng om "Gamle og nye båter" nevnte jeg "utglassing" .

Tror temperatur har endel å si for plastbåtens "levetid". Tror vi i Norge vil kunne ha båtene MEGET lenge med skikkelig stell. (Synsing, for ingen har sett slike skader her oppe enda...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

For en som har en båt fra 1982 , og som i det siste har benyttet mye tid og ressurser på den, kan det være greit å vite hvor lenge gjennomsnittlig levetid på en båt med allminnelig vedlikehold har. Man må jo se bort fra eventuelle grubnnstøtinger og ulykker.  Noe sier meg imidlertid at en slik type konstruksjon har tidsbegrenset levetid. 

 

Er det 20 eller 50 år ?

 

Kan båten delaminerer  p.g.a elde ?  ( selv om den blir godt vedlikeholdt )

 

Noen som har erfaring om dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Håndopplagt glassfiberarmert polyester som sikkert skroget ditt er bygget av ble rundt 1980 sagt å være termodynamisk stabilt ved de temperaturer vi har i norden i 25.000 år. Det er den tiden som går med før materialet desintegrerer.

 

I praksis betyr dette at et slikt skrog kan vedlikeholdes for hvor lang tid det skal være. Glassfibearmert polyester kan jo også repareres og bli godt som nytt igjen rimelig enkelt hvis det skulle få en skade. Sandwich-materiale er jo langt mere sårbart. Jo mere sofistikerte materialene blir, dess mindre stabile er de, de har også en risiko for å bli sprø.

 

Andre materialer som armert betong (det finnes joe en del slike i Norge) er også ytterst stabile. Jeg har hørt at det på Themsen i London fortsatt er i bruk "betonglektere", blandt de første som ble støpt rundt 1890. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest et sted at glassfiberarmert polyester har en teoretisk tid for fullstendig nedbrytning på 20 000 år :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har hørt det samme.

 

Ganske interessant egentlig. I dag bruker man avansert teknologi og store summer på å bygge sammen og bevare gamle vikingeskip etc. Framtidens arkeologer vil klare seg med en poleringsmaskin, Autosol og litt voks. Si ikke at verden går framover.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Mener det er gjort en ekstrapolering med levetidskurvene for levetid på plastbåter som tilsier ca 3000 år. det gjelder jo selvfølgelig ikke ekstremsitasjoner, druknet, crashet osv..

 

Det er bare etter husken :-)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Om en glassfiberbåt teoretisk kan leve i 3000 år eller 25000 år vel i grunnen totalt uinteressant siden det neppe er snakk om reell levetid. Hvis man tenker på de glassfiberbåter som selges i dag så vil nok de fleste av de kunne leve så lenge vi eier dem og våre barn da med normalt vedlikehold...... Det er jo mange faktorer som spiller inn når man skal vurdere levetiden til glassfiberbåt og ikke bare hvor lang tid det tar før selve glassfiberet forvittrer.....

 

Jeg tviler vel i grunnen på om de fleste av båtene som flyter og er i bruk i dag gjør det samme om 100 år, men det er nå min mening da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at en av de tingene som kan være med å bryte ned plastbåter fortere er tilfeller der hvor det er skader i laminatet som gir grobunn for vanninntrenging og deretter frostsprengning over tid.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke 20000 år, men det skal være foretatt beregninger som sier at et plastbåtskrog skal ha en levetid på 24000 år. Båten min er bare 33 år gammel, enten blir jeg begravd i den eller så håper jeg at mine barnebarns barn får like mye glede av den som jeg har hatt. Må bare huske på å skifte motor og teknisk utstyr hvert 25. år.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Hvor i all verden finner jeg slike beregninger som sier at noe skal ha en levetid på xx år, jeg har vært borti beregninger som sier noe kan ha en slik levetid, men det er alltid under noen forutsetninger som svært vanskleig kan oppfylles......

 

Hvordan blir det med fysisk slitasjse på skrog som skal rusle rundt omkring i sjøen i xx tusen år, hva med utmatting av materialet på grunn av bevegelser som det kan utsettes for på sjøen...... Fra min tid som styrkeberegniger for glassfiberrør i industrien var dette faktorer som alltd var med.... Men det er vel sikkert dårligere glassfiber som benyttes der da :wink: .... Siden vi aldri opererte med levetid på mangetusen år..... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...