tobixen Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars -morten- skrev On 12.3.2025 at 7.20: Om selve glassfiberen overlever, så vil du jo få utmatting og krakkeleringer på utsatte steder og steder som er viktig for strukturell styrke. Vis hele sitatet ... også ref ... Arne2 skrev On 11.3.2025 at 23.45: Jeg fikk beskjed om at disse båtene hadde litt for å sprekke opp på langs, rundt innfestingen av kjølen, når de ble gamle, så dette burde jeg være spesielt oppmerksom på. Vis hele sitatet ... samt ... -morten- skrev On 12.3.2025 at 9.31: En 30-40 år gammel aluminiumsbåt hadde jeg styrt unna. Det er veldig sansynlig med utmatting av knuttepungter samt huden mellom spant på slike. Den første hurtigbåten til Fosen, Kongsbussen ble tatt ut av drift pga. utmatting. Vis hele sitatet ... så undrer jeg meg over hvor utsatt glassfiber er for materialtretthet? Tar man en ståltråd og bøyer den frem og tilbake tilstrekkelig mange ganger på samme punkt, så brekker den av. Det er mye bevegelse i skroget på en båt som er i aktiv bruk. Tar glassfiberen skader av dette? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars tobixen skrev On 12.3.2025 at 9.57: ... så undrer jeg meg over hvor utsatt glassfiber er for materialtretthet? Vis hele sitatet Jo, det kan faktisk se ut som det forholder seg slik. Ikke nødvendigvis glassfiberen selv, men komposittmaterialet som består av polyester og glassfiber. Hvis man bruker google og søker på "polyester resin" og "fatigue", da finner man en hel del. Hvis utsagnet at "Båttypen Gambling 34 har lett for å få sprekker i skroget, langs innfesting av kjølen, når de blir gamle", hva annet kan dette være enn utmatting? En annen diskusjon vil jo være hvordan dette eventuelt kan repareres. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Vi alle som er ivrige fiskere er uheldige og knekker en stangdel en eller annen gang, jeg har selv gjort dette og når jeg har kjøpt en ny stangdel, så forandrer stanga seg endel i oppførsel, så det er tydeligt at det er material tretthet i bilde. Men over til båt, noen av de første glassfiber båtene som blei laget, er fortsatt strøkne idag. Bare se på 50-60år gamle fjordling'r Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Hulda skrev On 12.3.2025 at 8.58: Jeg er vel på linje med @EiSvInog andre med samme filosofi. Det jeg ser for meg som 'aldring' på plastbåter er heller konstruksjonssvakheter fra design/bygger enn at selve materialet går i oppløsning. Men dette gjelder jo stort sett alle båter, uansett materiale. Vis hele sitatet Når man ser på de ulykker som faktisk har vært, der seilbåter har mistet enten kjøl eller ror, så har jo dette vanligvis skyldtes gradvis oppsrekking av materialet over tid, i soner med høy og vekslende av mekaniske krefter. Mange ganger så har denne prosessen blitt påskyndet av feilaktig gjennomførte reparasjoner, men de "mekanismene" som til slutt leder til brudd, det er jo en form for utmatting. Så derfor så blir jo "godt og holdbart design" et design med minst mulige lokale stresskonsentrasjoner. Moderne seilbåter har lett for å inneholde 3 risikofaktorer: 1. Kort dyp kjøl. 2. Spaderor 3.Seildrev. (No 3 er jo en litt annen type risiko.) Når man velger mellom båt med "ny eller gammel seilbåtdesign", så velger man jo også om man vil ha disse risikofaktorene innebygd i båten eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Ja, enig. Greia er at majoriteten av de som kjøper båt har ingen forutsetninger for å kunne bedømme verken material, metode eller byggedesign. Før i tiden var det mer snakk om tegning, hvem hadde tegnet og fremfor alt, hvilken båtbygger var det som hadde bygget kreasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars I "gamle dager" da erfaringen med glassfiber/polyester var null, ble nok båtene bygget solide, og så la de på litt ekstra for å være "helt sikker". Nå er det vel datamaskiner som regner ut hvor tynt et skrog kan være for å være "sikkert nok". Gir man et gammelt skrog fra 80-tallet et slag med knytteneven sier det "booong". For et av nyeste dato, "spiiiong". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eika Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Lars H. skrev On 12.3.2025 at 13.35: I "gamle dager" da erfaringen med glassfiber/polyester var null, ble nok båtene bygget solide, og så la de på litt ekstra for å være "helt sikker". Nå er det vel datamaskiner som regner ut hvor tynt et skrog kan være for å være "sikkert nok". Gir man et gammelt skrog fra 80-tallet et slag med knytteneven sier det "booong". For et av nyeste dato, "spiiiong". Vis hele sitatet Dette har jeg sett ett eksempel på flere ganger, hvis jeg noen gang ender opp med en Targa så er den 110% sikkert produsert før 2000. De gamle er tankser og de nye lever på gammelt rykte Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Den gamle Viksund Columbien jeg hadde overgår alt annet jeg har sett av båter når det gjelder skrogtykkelse og styrke. Husker godt dengang akterfortøyningen røyk og brygga ble kraftig skamfert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Og derfor er ikke argumentet hvor lenge materialet i seg selv kan eksistere, men heller metode, design og sikkerhetsmargin. Story: Brødrene Lervik i Son skulle bygge en motorkrysser i tre etter tegning fra en eller annen. Anstein Lervik så med én gang en designflopp der propellakslingen gikk gjennom kjølplanken. Han tok kontakt med konstruktøren, som på sin side nektet å endre tegningen. 10 år etter kom båten tilbake til Brødrene Lervik med klage på råte. Det resulterte i en ombygging som Brødrene Lervik fikk betalt for :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Hulda skrev On 12.3.2025 at 14.34: Og derfor er ikke argumentet hvor lenge materialet i seg selv kan eksistere, men heller metode, design og sikkerhetsmargin. Vis hele sitatet Og ikke minst bruksmønster, men det går kansje under sikkerhetsmargin når det kommer til raske båter som blir banka og slått istykker Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Ja, absolutt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars hanto1 skrev On 12.3.2025 at 14.13: Den gamle Viksund Columbien jeg hadde overgår alt annet jeg har sett Vis hele sitatet Var det ikke Columbien som hadde balsakjerne? Har hørt om en landkrabbe som ville bli båtmann, han kjøpte sin første båt på samme tidspunkt som meg, men endte opp med å kjøpe "katta i sekken" - mens jeg var ute og seilte, styrte han med å rive opp glassfiber og fjerne råtten balsa. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
EiSvIn Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Eika skrev On 12.3.2025 at 15.00: Og ikke minst bruksmønster, men det går kansje under sikkerhetsmargin når det kommer til raske båter som blir banka og slått istykker Vis hele sitatet Et eksempel på dette finnes vel i denne videoen, ca 4 minutter uti. En Axopar burde vel ha tålt dette? Jeg ble litt skremt egentlig: Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Hva gjør man egentlig med glassfiberbåter som blir destruert? Finnes det metoder for gjenvinning av materialene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars tobixen skrev On 13.3.2025 at 7.54: Var det ikke Columbien som hadde balsakjerne? Vis hele sitatet Absolutt ikke! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Korsfjord skrev On 13.3.2025 at 11.12: Hva gjør man egentlig med glassfiberbåter som blir destruert? Finnes det metoder for gjenvinning av materialene? Vis hele sitatet Deponering eller forbrenning. Brukt glassfiber har null verdi, så lenge den ikke kan gjenbrukes som den er. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars index skrev On 13.3.2025 at 11.13: Absolutt ikke [balsakjerne i Columbie]! Vis hele sitatet https://no.wikipedia.org/wiki/Columbie_66 Quote Båten har dobbeltskrog med 26 mm total tykkelse. Det er 20 mm balsatre mellom skroglagene over vannflaten, og 20 mm Divinycell under vannlinja. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars tobixen skrev On 13.3.2025 at 12.27: https://no.wikipedia.org/wiki/Columbie_66 Vis hele sitatet Det var snakk om Viksund Columbi her, ikke Columbie 66. To totalt forskjellige båter.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.