Jump to content

Hvor lenge lever en glassfiber båt ?

Rastløs

Recommended Posts

• 19 år senere...

Er det noen kloke hoder her inne som har en formening om levetiden på et glassfiber skrog ? Google sier minst 50 år,men er ikke noe mer spesifikk en det.

Kommentar fra moderator: Slått sammen med tidligere emne.
Laba_n skrev 39 minutter siden:

Er det noen kloke hoder her inne som har en formening om levetiden på et glassfiber skrog ? Google sier minst 50 år,men er ikke noe mer spesifikk en det.

De holder lenge og sikkert betydelig lengre enn 50 år.
Problemet er jo gjerne råte i transom for motorbåter og da er det gjerne slutt selv om glassfiberen i skroget varer og varer. 
De fleste båtene produsert på 60 og syttitallet er borte og det tynes godt i rekkene på båter produsert på åttitallet også.
Men dette skyldes nok hovedsaklig andre ring enn att ikke glassfiberen holder lengre

2 hours ago, Laba_n said:

Google sier minst 50 år,men er ikke noe mer spesifikk en det.

Kanskje kunne man si: 50 år, pluss minus 50 år.

Dette vil nok kunne variere både med produksjon, båttype, bruk og vedlikehold. 

De fleste båteiere må vel innrømme at de en eller annen gang har kjørt på grunn, og da blir jo spørsmålene: Hvor fort og hvor hardt. Kjører man på et skjær med en moderne dypkjølet seilbåt, i god nok fart, så kan den vel være ødelagt i løpet av det første leveåret.

Osmose er nevnt over. Hadde før i tiden en seilbåt med særdeles mye osmose, men det viste seg at dette var faktisk ganske enkelt å reparere, og å få til varige reparasjoner.  Sprekker det opp i områder med høy mekanisk belastning, så stiller det seg vel litt annerledes. Osmose holder seg jo stort sett på overflaten, mens sprekker og delaminering kan gå i dybden, slik at det blir vanskelig å få til gode reparasjoner.

Var og kikket på en 70 talls båt som var avertert som "nær strøken". Der var det imidlertid delaminering og oppsprekking rundt kjølen, slik at denne båten etter mitt syn var "klar for opphugging".

Den båten som jeg har nå er 42 år gammel, og foreløpig så har jeg ikke funnet noe tegn til skade eller slitasje.

Selv om en båt eventuelt kan overleve som spesialavfall i 20.000 år, før den brytes ned, så er det vel ikke sikkert at den kan by på like gode opplevelser på havet i løpet av alle disse 20.000 årene.

Hvor lenge glassfiberbåtene lever, det vil vel mye være et økonomisk spørsmål. Når kostnadene til ny motor, reparasjon av skrog, kjøl, elektrisk anlegg, osv og annet vedlikehold blir uforholdsmessig store så "får man heller sende den gamle båten til hugging" og kjøpe en ny(ere).    

Nøkkelen til evigheten er vel vedlikehold og kjærlighet. Utfordringen er jo at motene skifter, og når en del mennesker hele tiden skal ha det "nyeste hotte" i stedet for å se hva de har synker prisene på "de gamle" - og nye eiere mister interessen for vedlikehold. Og da blir det fort til søppel. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt for at båten overlever meg, noe som både er miljømessig og økonomisk det mest fornuftige.  

Jeg har en konkurranse gående, hvem som lever lengst.

• Bilen som er 14 år
  • Båten som er 39 år
  • Jeg som er 81 år

Alle er i god form, men jeg holder en knapp på båten, en 1986 modell Saga 27.

Skroget er ihvertfall solid. Her fra da jeg monterte baugpropell.

truster_skive.jpg.fcbd863997a752798ed6965fd6e7d2e3.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da båten vår var helt ny i 2003 stilte jeg meg nettopp det spørsmålet. «Hvor lenge varer en glassfiberbåt».  Når man har muligheten til å påvirke dette fra dag 1., så tok jeg på meg tenkehetta.  Konklusjonen min var at tre ting er spesielt viktig for å oppnå lengst mulig levetid, så jeg valgte følgende. 

1. Innvendig luftfuktighet reguleres til 45-50% 365 dager i året. 

2. Gardiner trekkes for slik at UV stråler ikke tærer på interiøret når båten ikke brukes. 

3. Vedlikeholde og oppgradere utdatert utstyr kontinuerlig.

Nå er båten 22 år gammel, og selv om utsiden kan se ganske lik ut som andre tilsvarende båter, så vil nok innsiden kunne by på overraskelser for dem som forventer stor slitasje og ett utdatert teknisk anlegg. 

Det har naturligvis kostet mer å vedlikeholde slik vi gjør, men vi liker den båten vi har, og drømmer ikke om å bytte den i en ny.  Størrelsen har hele tiden vært perfekt, og vi har alltid vært godt fornøyde med den. 

IMG_4496.jpeg.66250213fa204bb8135b255b9c705b8a.jpeg

Her er båtens interiør relativt nytt. 

IMG_4497.jpeg.5309bb9650d5b839f18a43d383952a58.jpeg

På dette bildet ser vi hvordan det ser ut nå.  At det er mørkere skyldes i stor grad at det er kveld. 

Så hva er levetiden på en glassfiberbåt?  Det tror jeg blir litt opp til eieren.  Er en båt verdt å ta vare på, så kan den tas vare på.  

Selve glassfiberen varer evig sies det - men stemmer det?  Mange plasttyper tåler ikke sollys - jeg har sett plastbøtter og plastbokser som har stått ute i sola i noen år og som har gått i masse småbiter ved lett berøring.  Epoxy tåler ikke sollys, jeg vet ikke med polyester.

Noen eldre båter har sandwichkonstruksjoner med balsa mellom glassfiberlagene.  Balsa holder neppe evig, men den holder nok i mer enn en mannsalder dersom den er tilstrekkelig hermetisk lukket.  Nå er det jo ofte slik at man får vannlekkasjer ved vinduer, gjennomgående bolter/skruer, etc, så da sitter man plutselig der med en sandwichkonstruksjon med råtten balsa mellom glassfiberlagene.

Så er det alt av interiør og tekniske detaljer.  Har man en gammel båt, så vil fort verdien av selve båtskroget være liten sammenlignet med kostnaden med å bytte ut/vedlikehodle alt annet.  Alt av elektrisk utstyr, batterier, metall, treverk, rigg, seil, tauverk, etc har begrenset levetid.  Tusenlappene ryker fort avgårde når seilgarderobe, ankervinsj, autopilot etc skal byttes ut.

Teknisk levetid er en ting - ting foreldes også og blir verdiløse fordi det kommer nye og bedre tekniske løsninger.  Eller eventuelt av at markedsføringsfolk greier å overbevise markedet om at gårdagens modeller er ute av mote og at det er dagens modeller man trenger.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 3 timer siden:

Epoxy tåler ikke sollys, jeg vet ikke med polyester.

Epoxy tåler sollys dårlig hvis det ikke tilsettes UV-stabilisator eller dekkes til med noe som stopper UV-strålene. Polyester tåler UV bedre, men blir også dårlig etterhvert.
Generelt sett tar vel det meste skade av UV i lengden men det fins vel ikke mange plast-båter som ikke har noen form for topcoat eller maling som beskytter mot UV, selv har jeg to-komponent polyuretan, noe som er kjent for å være svært UV-bestandig, med lang holbarhet uten misfarging eller nedbrytning.

Når noen snakket om tidshorisonter på tusener av år, så har jeg ikke helt tro på hverken UV-stabilisatorer eller beskyttende topcoat/maling.  Nå er imidlertid dette høyst hypotetisk.  Jeg har ingen grunn til å tro at ikke skroget på en god glassfiberbåt skal holde i noen hundre år.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

9 hours ago, tobixen said:

Jeg har ingen grunn til å tro at ikke skroget på en god glassfiberbåt skal holde i noen hundre år.

Det kan vel variere litt med båttypen. Før i tiden og på 70/80 tallet så ble det produsert det som jeg syntes var en veldig stilig seilbåt som het Gambling 34. For 10 år siden så lå det mange av disse ute for salg.

For ca 5 år siden så lå det en slik ute for salg, som skulle være "nesten strøken". Da fant jeg en liste over gamle/tidligere eiere av Gambling 34 på Internett, og så rigte jeg litt rundt og spurte om det var noe spesielt jeg skulle være oppmerksom på hvis jeg vurderte å kjøpe en slik båt. Jeg fikk beskjed om at disse båtene hadde litt for å sprekke opp på langs, rundt innfestingen av kjølen, når de ble gamle, så dette burde jeg være spesielt oppmerksom på.

Da jeg så kom fram for å kikke på båten, så var det første jeg sa: Ta av gulvplaten, jeg vil se på området rundt innfestingen av kjølen. Og helt riktig, som jeg hadde blitt fortalt, så var det oppsprekkeng og delamminering i lengderetning, langs kjølen slik at sjøvannet piplet inn.

De siste årene så har jeg ikke sett en eneste Gambling 34 ute for salg, og jeg har heller ikke sett noen ute på sjøen. 

Selv om glassfiberforsterket polyester kan vare i 100 år, så er det vel ikke dermed sagt at alle båtkonstruksjoner er slik at det ikke etter hvert, for eksempel etter 50 år vil kunne oppstå skader som det ikke er lønnsomme å reparere.

Det ble produsert 50 stk av disse utrolig flotte seilbåtene, og de aller fleste gikk langs norskekysten, men hvem er det som har sett en Gambling 34 i løpet av det siste året? Tviler på at det finnes så mange igjen av disse båtene nå og at toget stort sett har gått for den som ønsket å seile Gambling 34.

Jeg ville tro at levetiden vil avhenge av materiale, men også bruk og designprinsipper, slik at noen båter har "teknisk design" som medfører at de vil kunne leve lengre (eller kortere) enn andre båter. 

Arne2 skrev for 7 timer siden:

Selv om glassfiberforsterket polyester kan vare i 100 år, så er det vel ikke dermed sagt at alle båtkonstruksjoner er slik at det ikke etter hvert, for eksempel etter 50 år vil kunne oppstå skader som det ikke er lønnsomme å reparere.

Det skal egentlig ikke mye til for at en 50 år gammel båt ikke skal være lønnsom å reparere, siden verdien som regel er relativt lav i den alderen.  Og det er jo verdien man veier en eventuell reparasjon opp mot.

I tillegg så hevdes det at polyesteren aldri slutter å herde, så skroget blir sprøere og sprøere jo mer tiden går. Så på ett eller annet tidspunkt vil man nok måtte innse at tiden er ute...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om selve glassfiberen overlever, så vil du jo få utmatting og krakkeleringer på utsatte steder og steder som er viktig for strukturell styrke.  

For meg er det viktig at også en båt ser fin ut. Jeg liker også at en båt har erginomisk og praktisk utforming, samt moderne løsninger og moderne innredning som er lett å holde ren og vedlikeholde.

Kommer aldri til å kjøpe noe båt som er 30 år gammel. alt ombord er gammelt, ledningsnett, elektrisk system, slitt innredning, fuktskader.

Skal man renovere og modernisere med nye motorer, nye vinduer/ventiler/gjenomføringer/elektrisk system og en rekke komponenter, så tror jeg nok prislappen blir høy.

Man kan jo å velge å ha en gammel båt med alt av gammelt utstyr ombord. Sikkerhetsmessig hadde ikke jeg stolt på det! Da måtte det vært ekstremt enkelt opsett ustyrsmessig og motormessig.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

index skrev 1 time siden:

Det skal egentlig ikke mye til for at en 50 år gammel båt ikke skal være lønnsom å reparere, siden verdien som regel er relativt lav i den alderen.  Og det er jo verdien man veier en eventuell reparasjon opp mot.

I tillegg så hevdes det at polyesteren aldri slutter å herde, så skroget blir sprøere og sprøere jo mer tiden går. Så på ett eller annet tidspunkt vil man nok måtte innse at tiden er ute...

Den siste påstanden om at polyester aldri slutter å herde har jeg lest mange ganger nå, men jeg har aldri sett noe faktabasert om det. At det aldri slutter å herde kan godt være riktig kjemisk, men hvor lang tid tar det før dette faktisk blir et problem? Når begynner båten å gå i oppløsning på grunn av dette? 

Når det gjelder lønnsomhet så er jo det litt avhengig av hvordan man velger å regne på det. Jeg har en gammel sliter fra 87, som er i sånn nogenlunde ok stand. Jeg har som mål at den skal bli litt bedre hvert år, og er innforstått med at dette mest sannsynlig er min siste båt. Det vil si at jeg har planer om å ha den i 20 år ++ til. Det betyr a alle investeringer jeg gjør på den regner jeg 20 års avskrivning på, så om jeg kjøper en speldrande ny motor til den så blir det 10k i året, noe jeg kan leve med om det skulle bli behov. Den har jo en markedspris på rundt 250k, men om jeg skal kjøpe en tilsvarende flunka ny båt så snakker vi fort 3 millioner. Det er ganske mye mer penger. Og det vil si  ~100k i årlige renteutgifter, i tillegg kommer avskrivning. Så i mitt hode kan jeg altså pusse opp for 100k + i året med god samvittighet. Jeg er bare usikker på hva jeg skal bruke 100 k på i året.. 

Vil jeg ha mer glede av en ny båt til 3 mil fremfor en gammel til 250k? Jeg tror ikke det. Skjærene, solnedgangene, og vinen vil være den samme. Men jeg er redd jeg hadde følt meg mye mer "forpliktet" til å bruke en båt til masse penger enn det jeg gjør nå. Det negative med en ny båt er at jeg ville vært mye mer redd for å dulte borti skjær eller brygger, jeg ville vært mye mer redd for innbrudd og tyveri, jeg ville vært mye mer redd for å låne den bort til venner. Vil en ny båt være tryggere? Nei; det handler i all hovedsak om vedlikehold slik jeg ser det. Jeg har byttet alt elektrisk, og motoren går som en klokke. 

Så summen av dette er at det for meg er mye mer økonomisk å holde liv i den gamle balja fremfor å kjøpe ny, selv om det koster litt mer vedlikehold.  

Et annet aspekt er jo etikken i å hele tiden kaste gammelt og kjøpe nytt, jeg kjenner at det for meg oppleves langt mer riktig og miljøvennlig å ta vare på det jeg har. Så et bonuspoeng for det også. 

Jeg er vel på linje med @EiSvInog andre med samme filosofi. Det jeg ser for meg som 'aldring' på plastbåter er heller konstruksjonssvakheter fra design/bygger enn at selve materialet går i oppløsning. Men dette gjelder jo stort sett alle båter, uansett materiale. Når man ser bort fra trebåter og rotasjonsstøpte greier som Pionér og slikt. 

Når det gjelder andre materialer som stål og aluminium er også disse på samme måte 'evigvarende'.

30 minutes ago, Hulda said:

Når det gjelder andre materialer som stål og aluminium er også disse på samme måte 'evigvarende'.

En 30-40 år gammel aluminiumsbåt hadde jeg styrt unna. Det er veldig sansynlig med utmatting av knuttepungter samt huden mellom spant på slike. Den første hurtigbåten til Fosen,  Kongsbussen ble tatt ut av drift pga. utmatting. reparasjoner ville blitt for dyrt. da var den nok passert tiltengt levetid for lengst!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er akkurat det jeg beskriver @-morten-. Hvordan designen påvirker sluttproduktet. I ditt eksempel har designkriteriet trolig favorisert pris og vekt, gitt et begrenset design life. 

Jeg er den første til å innse akkurat dét. Og det er derfor mange stønner over Huldas vekt og design som håpløst gammeldags som gir en treig båt :-) Og det er også en av grunnene til at Hulda ble jern og ikke aluminium. For med mitt designkriterium ville aluminiumsplatene blitt vanvittig tykke, prisen ville blitt langt over min betalingsevne. Og det elektriske anlegget ville kjørt meg fullstendig i grøfta. Det er en mening med det meste.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...