Bodehode Startet 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2013 Som overskriften antyder plages jeg med mine to Solex PAI44 til min VP AQ145, har overhalt forgasserne med rep. Kit fra http://www.carburetor-parts.com/Solex-44PA1-Volvo-Penta-Marine-Carburetor-Kit_p_59.htmlMen under overhalingen oppdaget jeg at tomgangsdysene var defekte. Har søket internettet helt til http://strawberry-creek.no/slutten.html uten hell, selv ikke den lokale VP forhandleren kunne hjelpe meg... noen som har tips til hvor jeg kan få tak i nye? Evt. hvor jeg kan få kjøpt overgangskit med ny manifoil og forgassere av et annet merke (Weber/Holly/etc)? aller helst med bare en forgasser og ordentelig choke. Å gå ned på effekten har lite å si siden båten er overmotorisert pr dd. Skal prøve å lage en ny overgang for gasswire slik at spjed er "litt" åpne bare for å berge begynnelsen av sesongen, men det er jo ingen varig og god løsning... I dag ligger tomgang på 600rpm, men bør nok være 900-1000rpm for sikker drift. motor stopper når den bakker over 30-40sek eller når jeg skal slå bakk i havnen (nervepress) Noen i dette forum som har tips og råd til en stakkar? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
ster Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Hei, prøv Kjell Bymann på Norsk Forgasserservice i Drøbak http://www.forgasser-service.no Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Tusen takk, tok kontakt med Kjell Bymann i dag, virkelig en trivelig og hjelpsom mann. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
kromfelgen Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Jeg har montert K861 settet her på vår AQ151: http://www.carburetion.com/Weber/webermarine.asp Firmaet brukte alvorlig lang tid på å sende forgasseren og jeg fikk overhode ingen informasjon eller tilbakemelding på at varene i det hele tatt var sendt. Men jeg er godt fornøyd med forgasseren og med elektrisk choke starter motoren lett og går pent. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Den weberen med innsug så fristende ut :-) ikke gal pris heller.... Ser den er til 2,1l, er dette "bolt on" til 2,3? Var det mye arbeid med innjustering av gasseren (dysebytte etc.) eller var det bare å justere tomgang og blanding? Ser det er el. Choke, fulgte alt med? Bare koble til 12v? Hadde vært hærligt med en lettstartet AQ145 :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
kromfelgen Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Det eneste jeg måtte gjøre for å få innsuget til å passe på vår B230 baserte motor var å file bort litt gods da innsuget tok borti termostathuset. Ser ingen grunn til at ikke dette burde passe på din motor også. Som den amatøren jeg er har jeg ikke justert noe annet enn tomgangshastigheten. Jeg har ikke skiftet dyse. Choken er bare å koble til 12V på tenningsnøkkelen. Jeg hadde en gang en Volvo 144 med doble forgassere og bestemte meg allerede den gangen for at jeg ikke skule ha noen flere motorer med to eller flere forgassere. Når forrige eier av båten også nevnte startvansker i kulde og pumping på gassen for å få start var valget enkelt for min del. Må også nevne at jeg kjører med 123ignition som også hjelper til med å holde tomgangen jevn. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 En liten oppdatering, den svært hyggelige og serviceinnstilte Bymann sendte meg 2stk 62,5 dyser til mine Solexer, lykken var nær :-) godværet kom etter 3 uker med regn og det tid for montering og prøvetur. Dysebyttet tok 10-15min, diverse justeringer 30-45min, "ferdig kom å tørk". Prøveturen ble til Bodø for kjøp av softis :-) Ved fortøyning stoppet motoren ved skifte fra forover til bakk :-( Etter en svært knøvlete kaitillegging fant jeg ut at når jeg drar gassen sakte av ender turtallet på 1000-1050rpm, men drar jeg fort av kommer den ned på 600-800rpm. Når turtallet er lavt må jeg mellomgasse før jeg kan sette i gear :-( IKKE bra... Lurer på om det kan være tenningen som ikke justerer seg riktig...? Fortvilende situasjon midt i båtsesongen... Skal ut i dag å skru litt, håper jeg finner ut av det... Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Høres vel egentlig mistenkelig ut som vakuumlekkasje, går den helt klokkerent ellers, og har du prøvd med litt startgass rundt forgasseren ? Dersom den går helt fint bortsett fra at turtallet faller for langt ned ved rask flytting av spaken, sjekk at spjellet/armen går helt tilbake slik den skal. Redigert 27.Juli.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hva skjer hvis jeg har startgass rundt forgasseren? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hvis det lekker vakuum så skjer det samme som dersom du har startgass inne i forgasseren, turtallet øker! Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Aha, smart! Det må jeg prøve i morgen, takk for tips :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Jepp, spray startgass rundt forgasseren der den er festet til innsuget for å sjekke at alt er tett dersom du har hatt av forgasseren og satt den på igjen osv. Få også noen til å gi gass fort og sakte osv. og se at spjeldet går helt tilbake hver gang, det hender det er noen slakke fjærer og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bolla Pinnsvin Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Sjekk også overgang mellom gasskabel og forgasser. Smør opp og sjekk at den ikke henger, videre sjekk også at gass-kabel går lett og fint, og at den er montert riktig på kontrollboksen. Det var tilsvarende problem på min båt og feilen hos meg var at gasskabel-strømpe ikke var festet til kontrollboksen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 28.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 (redigert) Prøvde startgassteorien, ikke antyding til turtallsøkning. Endret innfesting til gasswire, problem så og si løst :-) veldig fornøyd :-) takk for tips og innspill Redigert 28.Juli.2013 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.