Jump to content

AQ145 med Solex PAI44, def. tomgangsdyser. Hvor kjøpe nye?

Bodehode

Recommended Posts

Som overskriften antyder plages jeg med mine to Solex PAI44 til min VP AQ145, har overhalt forgasserne med rep. Kit fra http://www.carburetor-parts.com/Solex-44PA1-Volvo-Penta-Marine-Carburetor-Kit_p_59.html
Men under overhalingen oppdaget jeg at tomgangsdysene var defekte. Har søket internettet helt til http://strawberry-creek.no/slutten.html uten hell, selv ikke den lokale VP forhandleren kunne hjelpe meg... noen som har tips til hvor jeg kan få tak i nye? Evt. hvor jeg kan få kjøpt overgangskit med ny manifoil og forgassere av et annet merke (Weber/Holly/etc)? aller helst med bare en forgasser og ordentelig choke. Å gå ned på effekten har lite å si siden båten er overmotorisert pr dd. Skal prøve å lage en ny overgang for gasswire slik at spjed er "litt" åpne bare for å berge begynnelsen av sesongen, men det er jo ingen varig og god løsning... I dag ligger tomgang på 600rpm, men bør nok være 900-1000rpm for sikker drift. motor stopper når den bakker over 30-40sek eller når jeg skal slå bakk i havnen (nervepress) Noen i dette forum som har tips og råd til en stakkar?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Den weberen med innsug så fristende ut :-) ikke gal pris heller.... Ser den er til 2,1l, er dette "bolt on" til 2,3? Var det mye arbeid med innjustering av gasseren (dysebytte etc.) eller var det bare å justere tomgang og blanding?

Ser det er el. Choke, fulgte alt med? Bare koble til 12v?

Hadde vært hærligt med en lettstartet AQ145 :-)

Det eneste jeg måtte gjøre for å få innsuget til å passe på vår B230 baserte motor var å file bort litt gods da innsuget tok borti termostathuset.

Ser ingen grunn til at ikke dette burde passe på din motor også. Som den amatøren jeg er har jeg ikke justert noe annet enn tomgangshastigheten.

Jeg har ikke skiftet dyse. Choken er bare å koble til 12V på tenningsnøkkelen.

Jeg hadde en gang en Volvo 144 med doble forgassere og bestemte meg allerede den gangen for at jeg ikke skule ha noen flere motorer med to eller flere forgassere. Når forrige eier av båten også nevnte startvansker i kulde og pumping på gassen for å få start var valget enkelt for min del.

Må også nevne at jeg kjører med 123ignition som også hjelper til med å holde tomgangen jevn.

• 1 måned senere...

En liten oppdatering, den svært hyggelige og serviceinnstilte Bymann sendte meg 2stk 62,5 dyser til mine Solexer, lykken var nær :-) godværet kom etter 3 uker med regn og det tid for montering og prøvetur. Dysebyttet tok 10-15min, diverse justeringer 30-45min, "ferdig kom å tørk". Prøveturen ble til Bodø for kjøp av softis :-) Ved fortøyning stoppet motoren ved skifte fra forover til bakk :-( Etter en svært knøvlete kaitillegging fant jeg ut at når jeg drar gassen sakte av ender turtallet på 1000-1050rpm, men drar jeg fort av kommer den ned på 600-800rpm. Når turtallet er lavt må jeg mellomgasse før jeg kan sette i gear :-( IKKE bra... Lurer på om det kan være tenningen som ikke justerer seg riktig...? Fortvilende situasjon midt i båtsesongen... Skal ut i dag å skru litt, håper jeg finner ut av det... Tips mottas med takk

Sjekk også overgang mellom gasskabel og forgasser. Smør opp og sjekk at den ikke henger, videre sjekk også at gass-kabel går lett og fint, og at den er montert riktig på kontrollboksen.

Det var tilsvarende problem på min båt og feilen hos meg var at gasskabel-strømpe ikke var festet til kontrollboksen.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...