SeaMaster175 Startet 7.Mars.2005 Del på Facebook Startet 7.Mars.2005 (redigert) Skal i gang med å lage nytt dørk i Gamla. Har da tenkt å bruke en 12mm merantiplate og en 4mm merantiplate. Platen som er 4mm skal det lages staver av, som deretter skal limes på 12mm-plata. Hvordan epoxy-lim bør jeg bruke? Har tenkt til å bruke Tec7 og Owatrol. Hvor lenge må jeg vente med å olje etter at jeg har natet med Tec7? Og til slutt lurer jeg på: Har noen en god fremgangsmåte med hvilke midler jeg skal bruke sammen med Owatrol (soppdrepende middel o.l)? mvh M/B Gamla Redigert 7.Mars.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Skal igang med å lage nytt dørk i Gamla. Har da tenkt å bruke en 9mm merantiplate og en 6mm merantiplate. Platen som er 6mm skal det lages staver av, som deretter skal limes på 9mm-plata. Hvordan epoxy-lim bør jeg bruke? Har tenkt til å bruke Tec7 og Owatrol. Hvor lenge må jeg vente med å olje etter at jeg har natet med Tec7? mvh M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Bare et spørsmål først! Hvorfor bruker dere ikke 12 mm plate som dere kan frese natespor i Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Bare et spørsmål først! Hvorfor bruker dere ikke 12 mm plate som dere kan frese natespor i <{POST_SNAPBACK}> Vi hadde også først tenkt til å gjøre det på den måten, men vi ble litt usikkre på om natene ville bli rette og pene nok. Vi tror også at det blir litt lettere vis vi bruker to plater å lager staver av en, som vi legger oppå den andre. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Vi hadde også først tenkt til å gjøre det på den måten, men vi ble litt usikkre på om natene ville bli rette og pene nok. Vi tror også at det blir litt lettere vis vi bruker to plater å lager staver av en, som vi legger oppå den andre. <{POST_SNAPBACK}> Ok, men de ville blitt dønn rette de! Nok om det! For og svare på det spørsmålet om tech 7 som dere skal nate med! Når dere skal nate bør dere maskere på hver side av naten og dra ut massen med sparkel for og være sikker på at det fylles nede i nate sporet! Ta 2 nater av gangen og ta vekk maskeringen! Jeg tok flere nater, men når jeg tok vekk maskeringen så fulgte toppen av naten med fordi den da hadde begynt og tørke! jeg ventet vel 2 døgn for jeg oljet over natene! Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hvilken type kryssfiner har du tenkt å bruke til stavene. Vær oppmerksom påat mange typer østen-finer har et meget tynt ytterskikt av pent trevirke, mens alle lagene under ofte er av en annen kvalitet, og ofte av en helt annen tresort. (Og når jeg sier at laget er meget tynt så mener jeg svææææært tynt.) Eller så får du jo kjøpt ferdig e dørkplater med nating og alt fiks ferdig, ikke spesielt billig, men mye mindre jobb. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hvilken type kryssfiner har du tenkt å bruke til stavene. Vær oppmerksom påat mange typer østen-finer har et meget tynt ytterskikt av pent trevirke, mens alle lagene under ofte er av en annen kvalitet, og ofte av en helt annen tresort. (Og når jeg sier at laget er meget tynt så mener jeg svææææært tynt.) Eller så får du jo kjøpt ferdig e dørkplater med nating og alt fiks ferdig, ikke spesielt billig, men mye mindre jobb. <{POST_SNAPBACK}> Vi hadde tenkt å bruke merantifiner. Vi har også sett de dørkplatene, men vi synes det blir alt for dyrt, når man kan lage det selv. mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Vi hadde også først tenkt til å gjøre det på den måten, men vi ble litt usikkre på om natene ville bli rette og pene nok. Vi tror også at det blir litt lettere vis vi bruker to plater å lager staver av en, som vi legger oppå den andre. <{POST_SNAPBACK}> Har følgende erfaring: Å få 100% rette og pene kanter når man sager i merantiplater er ikke lett. Krever en skikkelig god sag. Tror ganske sikkert det er lettere å få et pent snitt med med en god notfres. Dersom du har mulighet til å spenne opp en rettholt på langs av plata og føre fresen langs rettholten burde du få noen pene spor å fylle med sika el.annet. Husk å feste rettholten skikkelig og trykk fresen fast inn mot denne. Fresen kan ha en tendens til å "ta litt av". Tror jeg ville satset på en slik løsning. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Men kan en sånn "jukse løsning" i meranti brukes ute i cockpit, om man forsegler den skikkelig ? Eller er det ekte teak som gjelder ? Hvordan forsegler man bra ? Lakk ? Epoxy ? Har uteteak i cockpit, som er utslitt. Sånne "rute-dørker". For tynt materiale i utgangspunktet, og mange års bruk har tatt på. Oljesøl ifbm motorbytte, var dråpen. Nå vil jeg gjerne ha råd fra dere "tre-eksperter". Lime teak på kokfast finer, m/epoxy er vel det beste.. men også det dyreste, og mest jobb. Så finnes andre alternativer så... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 For å få en holdbar og slitesterk "jukseløsning" vil jeg anbefale å dekke det hele med Epoxy, fortrinnvis også en tynn duk, den blir helt gjennomsiktig. Oppå der må du lakke da de aller fleste varianter av Epoxy ikke er UV bestandige, de gulner over tid og vil til slutt sprekke opp om de ikke er beskyttet med en lakk med UV-filter. (SP Systems har en Epoxyvariant som er UVbestandig i seg selv, men jeg tror ikke den er spesielt billig.....) Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 jeg skal også legge nye dørkplater så dette blir spennende og følge med på , du sier du skal legge 12mm meranti og deretter bruke 4 mm meranti skjært i staver og legge oppå denne skal du vel lime med vest epoksy og deretter skal nate, spørsmålet mitt blir ikke maranti platen veldig lys i forhold til teak plate i 4 mm dette blir kansje det peneste eller mener du at slite flaten på teaken er for tynn. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
ok67 Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Sliteflaten på vanlig byggebutikk meranti er meeeeget tynn. Faktisk så tynn at du ikke kan regne med å pusse den uten å pusse gjennom. Der vil jeg faktisk heller anbefale å bruke en finer med tykkere yttre finerlag, og heller beise den med vannbasert beis før lakking/epoxylegging. Trolig kan bjørkefiner være et bra valg. Den er oftest av meget bra kvalitet. Alle lagene er like tykke. Overflaten er meget pen og med riktig beis kan den bli bra. Har selv tenkt å eksperimentere litt med dette når jeg snart starter oppigjenn med byggeprosjektet mitt. Men først er det 1m med snø som må bort...... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Sjøl skal jeg bruke forskalingsplater (bjørkefiner?) som skal freses natespor i før de passformes! Men jeg har bruksbåt og ikke noe møbel! Dessuten har jeg ikke skjønt (tydeligvis) bruk av teak, mahogny og slikt! Nei her er det furu og meranti rund baut Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hadde et prøveprosjekt med og lage noe av det samme som dere. Lagde staver av 4mm meranti og limte stavene på ei plate og nata med tec 7 .Hva vi gjorde galt var vel at vi venta for lenge , da natemassen (tec 7) satt nede i alt av små riper , spor osv . Og slipe over eller og få det fint var helt umulig da merantiplata err for tynn ,sliper igjenom tvert .Men kansje metoden til bastard 30000 er måte og gjøre det på ? Blei fiasko det vi prøvde men kan jo ikke gi opp så lett . Men skal dere lage en dørk på noen få kvm er det billig og mye enklere og kjøpe ferdig plate på eksempel på Maritim . Ikke sikker det blir så mye dyrere heller . 12mm merantiplate og 4mm + tec7 osv er ikke så billig det heller da , du får jo flere bredder osv også holder det sikkert mye lenger . Dørkfiner med svarte striper 15mm tykk 122x61cm koster 1109- på Maritim .Regn på det og se på hva forskjellen blir og kom gjerne med en tilbakemelding på det .Hadde vært morro og sett prisen på det kontra og lage det selv ,men er jo morro og gjøre alt selv så klart . Lykke til ....... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Amorosa Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 (redigert) Har selv et lite prosjekt i vinter. Dørkplate ved styreposisjon. Her har jeg stått på glatt plast og med den kledning man har på bena om sommeren så har det fort blitt veldig glatt. Har tenkt å bruke en 4 mm finerplate som underlag og så lime 5 mm teakstaver i epoksy på denne, med litt gimmick med båtnavn innfrest. Nate med sikaflex Ligger mere info på min hjemmeside under teknisk/utbedringer og utbedringer vinteren 2004/05 Redigert 7.Mars.2005 av Amorosa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hadde et prøveprosjekt med og lage noe av det samme som dere. Lagde staver av 4mm meranti og limte stavene på ei plate og nata med tec 7 .Hva vi gjorde galt var vel at vi venta for lenge , da natemassen (tec 7) satt nede i alt av små riper , spor osv . Og slipe over eller og få det fint var helt umulig da merantiplata err for tynn ,sliper igjenom tvert .Men kansje metoden til bastard 30000 er måte og gjøre det på ? Blei fiasko det vi prøvde men kan jo ikke gi opp så lett . Men skal dere lage en dørk på noen få kvm er det billig og mye enklere og kjøpe ferdig plate på eksempel på Maritim . Ikke sikker det blir så mye dyrere heller . 12mm merantiplate og 4mm + tec7 osv er ikke så billig det heller da , du får jo flere bredder osv også holder det sikkert mye lenger . Dørkfiner med svarte striper 15mm tykk 122x61cm koster 1109- på Maritim .Regn på det og se på hva forskjellen blir og kom gjerne med en tilbakemelding på det .Hadde vært morro og sett prisen på det kontra og lage det selv ,men er jo morro og gjøre alt selv så klart . Lykke til ....... Tine II <{POST_SNAPBACK}> Fordelen er vel og slipe(pusse lett) over plata først! Hvis det er ujevnheter da.. Kan ikke se noen problemer med dette! Aldri i væla om jeg hadde kjøpt "fake" til over 1000,- for plata, når jeg kan lage "fake" for under halve prisen sjøl inkludert natemasse! Er da klar over at ale ikke har maset (handlet) seg til de rabatter jeg har Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Sjøl skal jeg bruke forskalingsplater (bjørkefiner?) som skal freses natespor i før de passformes! Men jeg har bruksbåt og ikke noe møbel! <{POST_SNAPBACK}> Forskalingsplater er nok ikke bjørkefiner, forskalingsplater er antagleig gran, muligens furu, vil jeg tro. Men de er sterke og gode kan sikkert brukes. Det man skal være klar over er at forskalingsplater er vokset eller oljet, det er derfor usikkert hvordan beis, lakk, lim o.a. vil fest/oppføre seg på denne overflaten. Bruker man bjørk har man større mulighet til å få et resultat som er til forveksling likt teak/mahogny. Men Bjørkefiner er mye dyrere enn vanlig furu eller merantifiner. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
ok67 Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Bjørkefiner er mye dyrere enn vanlig furu eller merantifiner. <{POST_SNAPBACK}> Mye dyrere vet jeg ikke, men dyrere er de, og sterkere og penere og av bedre kvalitet. Oft får man hva man betaler for.... Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Har selv et lite prosjekt i vinter.......................... Fikk ikke linken din til å virke, men gikk via linken under ditt innlegg og kom inn på din eminente hjemmeside... Amorøsa gjør en god jobb med sin båt, ingen tvil om det. Min gamle Saga skal få ny dørk "ute" neste vinter, jeg kommer til å "kjøpe" forskjellig treverk, teak, mahogny, bjørk (hardt treverk) i staver som jeg kommer til å lime med epoxy oppå den eksisterende glassfiberdørk. Har fått en mail fra Sigurd med ideèr fra (Kompassroser m.m.) som jeg vil benytte som utgangspungt eller som de er. Vet med meg selv at jeg kommer til å legge hel tre (ikke finner) til denne jobben, mye jobb for å få det pent så treverket bør ha en god kvalitet. Legger en finner har en ikke muligheten til å slipe mer enn den eksisterende lakk, og det ønsker ikke jeg. Gjør jeg først denne jobben så skal det være "overordentlig". Vet med meg selv at det må holde mer enn 5 år før jeg gjør jobben på nytt. Vet jo selvfølgelig ikke om jeg kommer til å ha båten så lenge, men satser på at det også vil påvirke en eventuell salgspris. (Har enda ikke brukt båten utenom i oppussingsøyemed). I år derimot skal jeg kose meg med ett blått "heldekkingsteppe" som ble lagt inn i båten før denne sesongen startet. ( I følge forrige eier, som jeg ikke tror noe på i det hele tatt). Vel det demper sikkert lyd, ser ikke ille ut, men teppe "ute" passer ikke i Norge, dette da det hender det bl.a regner her... Om en velger å legge finer som topplag bør dette helt klart forseiles meg epoxy eller noe annet som en ikke "kan" komme gjennom (skade) på noen måte. Prisforskjellen mellom dette og å legge en dørk i helved vet jeg egentlig ikke så mye om men vil tro at forskjellen er minimal, om en holder egeninsatsen utenfor. For oss båtfolk så er det jo den faktiske kostnad som teller. Husker bl.a at jeg kjøpte Tec7 for 2 år siden og det bare for å nate opp for og akterdekk på en gammel 18 fots snekke jeg hadde, det var rett og slett "svin-dyrt", det gikk vanvittig mange "patroner" av det stoffet... Om en velger å legge en billig dørk så er prisen på kr 1100 pr. plate fra Maritin ikke ille, vil tro at prisen på meranti i flere lag + epoxylim + Tec7 + beis for farge + lakk, vil raskt komme opp i samme prisen som et heltredørk. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
M/S Bastard Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Om en velger å legge en billig dørk så er prisen på kr 1100 pr. plate fra Maritin ikke ille, vil tro at prisen på meranti i flere lag + epoxylim + Tec7 + beis for farge + lakk, vil raskt komme opp i samme prisen som et heltredørk. <{POST_SNAPBACK}> Jeg snakker for meg selv på dette punktet! 1 lag (12/16mm) meranti med freste nater blir billigere! Heltre blir nok en helt annen pris hebbe heltre 12 mm teak Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Jeg snakker for meg selv på dette punktet! 1 lag (12/16mm) meranti med freste nater blir billigere! Heltre blir nok en helt annen pris hebbe heltre 12 mm teak <{POST_SNAPBACK}> OK... :-)) Jeg prater om å legge staver oppå en billig finnerplate (meranti). Ser jo hva du skriver om "bruksbåt," kontra noe annet, er jo faktisk litt enig med deg der, bortsett fra om det virekelig skal være billig så skal du legge bare "heltre furu/gran rett oppå fundamentet. oljer du det en masse før du lakker så vil du ha en dørk som holder rimelig tett. Det er enda billigere, og ikke minst det kan slipes når det blir stygt.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Sydvesten Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Vær oppmerksom påat mange typer østen-finer har et meget tynt ytterskikt av pent trevirke, mens alle lagene under ofte er av en annen kvalitet, og ofte av en helt annen tresort. (Og når jeg sier at laget er meget tynt så mener jeg svææææært tynt.) <{POST_SNAPBACK}> Denne påstanden kan jeg bare si meg helt enig i, kjøpte i går noen tynnplater med teakfiner for noen kroner. Dette er østen kvalitet, men litt innsats så greide jeg i se tykkelsen på teaken. Det krevde sin mann med godt syn Dette er definitivt ikke engnet å slipe på, og garantert ikke til å gå på. Til bruk på dørk Hvis man ikke kan ta seg råd til de ferdignatede platene som selges, ja da hadde jeg nok valgt et billigere materiale. Når det gjelder Meranti så er det en relativ my tresort som man lett kan få skader i, har man da et tynt finersjikt og mister noe på dørken Jeg laget et bord til fruen i massiv 3" meranti, ble fin farge etter noen strøk med olje, men treverket er mykt som furu og gran. Har man en båt man er glad i og som ikke er en "yrkesbåt", ja hadde jeg ikke spart noen hundrelapper på billige løsninger. Jeg legger ikke mye arbeid i noe som man ikke kan bruke(gå på mere enn et par år) og vedlikeholde (les slipe og olje) Selv går jeg for 6mm teakstaver limt med epoxy på finerplater innomhus, på akterdekket blir det mest sannsylig 6mm teak epoxylimt på vannfast kryssfiner eller king starbord med noe antiskligreier. Sjekker det ut hos Maritim når jeg kommer med dit. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hallaron Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Noen som har sett på www.gulvnett.no. De har endel heltre gulv, bl.a. merbau. Jeg har aldri brukt noe slikt selv, men det skulle i alle fall gi et tykt slitelag man slipper også problem med at fineren deler seg. Hvordan merbau oppfører seg i fuktige omgivelser vet jeg ikke. Merbau er knallhardt,(ca hardhet på 4,3 mot 3,5 for eik tror jeg) og tung. Jeg har en kamerat som har lagt merbau gulv, med sika fuger på badet, noen lag med vanlig tre stjerners lakk. Dette er noen år siden og har overhodet ikke gitt ham noen problemer. Og det er meget pent. Bearbeidingsmessig er den lille erfaring jeg selv har med merbau positiv, men det har begrenset seg til at par billedrammer og setet på an krakk.... Når det er sagt må jeg si at dørkplatene på maxi'en var av den ferdignatede typen du får på Maritim. Forrige eier hadde bare oljet dem med en tynn olje, og de var etterhvert blitt veeeeldig stygge. Det gikk greit å slipe seg ned til "frisk" ved og jeg ga dem noen strøk med lakk. Men jeg tror ikke det er rom for å gjøre det en gang til. Så selv om det er tynt slitelag så er det rom for i alle fall en runde med sliping, jeg tok mye, fordi de var veldig stygge. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SeaMaster175 Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Merker at det ikke er alle som er like for den løsningen med merantifiner på merantifiner... Hvordan vil det gå hvis vi legger 9mm merantifiner i bunn og limer 6mm bjerkefiner oppå da? Vil det bli fint??? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 (redigert) Hvordan vil det gå hvis vi legger 9mm merantifiner i bunn og limer 6mm bjerkefiner oppå da? Vil det bli fint??? mvh M/B Gamla Det tror jeg kan bli kult, med sorte nater og det hele.. Suzuki Redigert 8.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hebbe Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Hvordan vil det gå hvis vi legger 9mm merantifiner i bunn og limer 6mm bjerkefiner oppå da? Vil det bli fint??? Rett og slett lekkert ville det bli.. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.