Jump to content

Ny dørk skal lages!

SeaMaster175

Bør vi bruke Merantifiner eller Bjørkefiner??  

110 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg stemte bjørkefiner, kansje ikke noen stor overraskelse.

Fordele som vel allerede er nevnt er at alle lagene er like tykke og bjørk er ganske så hardt slik at det ikke slites så lett ned. Bare pass på at du får finer som er limt med WBP-lim dvs, vann og kokfast lim. Stort sett all finer er det i dag, jeg har sett annen finer i et par butikker her i Trondheim, men da har det altid vært opplyst at limen ikke er av WBP typen.

Jeg stemte bjørkefiner, kansje ikke noen stor overraskelse.

Fordele som vel allerede er nevnt er at alle lagene er like tykke og bjørk er ganske så hardt slik at det ikke slites så lett ned. Bare pass på at du får finer som er limt med WBP-lim dvs, vann og kokfast lim. Stort sett all finer er det i dag, jeg har sett annen finer i et par butikker her i Trondheim, men da har det altid vært opplyst at limen ikke er av WBP typen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan er bjørk sett i forhold til furu da? Vi er (som dere sikkert har merket :wink: ) ganske usikkre på hva som vi skal bruke. Grunnen til at vi vurderer furu er fordi at det står i stil til resten av båten.

mvh

M/B Gamla

Furu er nok noe mykere og så har den en overflatefinish hvor du ser mye mer av mønsteret i treet en f.eks bjørkefineren, men om du mener dette er ett minus eller ett pluss det er opp til deg. Furufineren vil normalt ha like tykke lag på ytterste laget som lagene inni, dermed kan fineren pusses. Men som sagt, ta en titt på hvordan overflata ser ut på en furufinerplate og sammenlign det med en bjørkefinerplate så ser du selv hvilken som har den beste finishen.

Heisann.

Jeg stemte på bjørk. men det kommer av alternativene. jeg skjønner ikke hvorfor du du skal bruke finer i toppskitet? Som det skrever endel om i tidligere tråder (feks denne: dekk) eller denne:dekk så er det jo utseende som tilslutt avgjør hvilket dekk/dørk du velger. Men hvorfor ikke få kuttet opp noen lerkestaver eller let litt på din lokale trelasthandel så er det stor mulighet for å finne førsteklasses kvistfri furu i vanlige 2X8 bjelker... det hender at sagene/høvleriene raker opp for gran og har da ikke råd til å vente med leveranse så de bruker ( Furu ment til lister....) Så er det bare å låne saga dems og kutte passe tykke strimler... så har du masse å slipe på og et mer "ekte" dekk/dørk .

Jeg tror m2 prisen på lerkestaver til mitt dekk ble billigere enn forkalingsplater/ meranti finer....

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

hva om man brukte 12 mm meranti og limte 8mm merbau eller annen sort av laminat gulv og lagt det i staver med nate spor i mellom, med for eksempel flisekryss på 5mm avstand limt det med west epoksy metoden , da kunne mann brukt en hel plate 244x122 og limt laminat gulvet på denne natet og avsluttet med 3-4 lag uv bestandig lakk. der etter kunne man skåret til de platene man skulle bruke i rett størelse , jeg har regnet på dette og funnet ut at en plate vil da koste ca 1200 kr i steden for 2400 for en plate ferdig dørkplate.er det noen som har synspunkter.

Redigert av jeb (see edit history)

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Hvor mange kvadratmeter dørk snakker vi om her, 20-30 M2 ?? siden dette med prisen er så veldig avgjørende. Det diskuteres opp og i mente om hvordan mener man kan spare en tusenlapp på en plate (3 m2) med en dags jobb eller to, pluss drivstoffkostnader som man får siden man sikkert må farte litt rundt for å finne det man trenger. Skal dette bli noe lønnsom butikk så bør man vel trenge et ti talls plater, da skal jeg være enig i at man kan vurdere om det er verdt jobben. Jeg tror ikke besparelsen blir den helt store nå alle kostnader legges til grunn.

Det skal vel litt til å få natet bjørkefiner eller merantifiner til å bli like fin som de ferdignatede platene som selges, men intet er umulig selvsagt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

:yesnod: jeg skal også legge nye dørkplater så dette blir spennende og følge med på ,

du sier du skal legge 12mm meranti og deretter bruke 4 mm meranti skjært i staver og legge oppå

denne skal du vel lime med vest epoksy og deretter skal nate, spørsmålet mitt blir ikke maranti platen veldig lys i forhold til teak plate i 4 mm dette blir kansje det peneste eller mener du at slite flaten på teaken er for tynn.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer ikkje an på hvilket treslag som brukes i dekklaget, men tykkelsen på skiktet! Har erfaring fra sjølbygg.Til dørkbruk bør ein ikkje bruke tynnere lag enn 1 mm. Ferdige dørkplater fås i 2 kvaliteter og dei har 1 mm og 3 mm teak i ytterskikt, det er stor prisforskjell på dei! Fant at finer fra Norsk Tre og Finerimport Stavanger hadde God kvalitet, mens Bo Andren sin hadde svææært tynt teaklag. Spør etter Tykkelse hos leverandør!!

Dersom dere alikevel vurderer å bruke furu så hvorfor ikke bruke fur glattkant som du får kjøpt stort sett i alle byggevarehus. Du får de helt ned i 6mm tykkelse. Lim dette oppå kryssfineren. Vil imidlertid anbefale at dere pusser den først for å få bedre feste for epoxyen som dere limer med. Har forstått det slik at EPoxy fester beder til en pusset overflate (den har mange små slipespor på kryss og tvers) enn til en høvlet overflate.

Jeg vurderer selv å benytte furu glattkant til dekk og dørk, 6x45mm limt med epoxy, og natet med farget epoxy, og til slutt dekket med en tynn duk og epoxy. Det burde holde i maaaange år.

Dersom dere alikevel vurderer å bruke furu så hvorfor ikke bruke fur glattkant som du får kjøpt stort sett i alle byggevarehus. Du får de helt ned i 6mm tykkelse. Lim dette oppå kryssfineren. Vil imidlertid anbefale at dere pusser den først for å få bedre feste for epoxyen som dere limer med. Har forstått det slik at EPoxy fester beder til en pusset overflate (den har mange små slipespor på kryss og tvers) enn til en høvlet overflate.

Jeg vurderer selv å benytte furu glattkant til dekk og dørk, 6x45mm limt med epoxy, og natet med farget epoxy, og til slutt dekket med en tynn duk og epoxy. Det burde holde i maaaange år.

<{POST_SNAPBACK}>

Gjør en prøve først da furu kan misfarges av natemassen, er et eller annet der om bruk av graffiti pulver eller annen fargetilsettning. HUsker ikke helt hva det var

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Det kan man enkelt unngå ved å forsegle lektene først med Epoxy som man lar herde. Da vil ikke eventuel natemasse komme i kontakt med trevirket. Etter at natemassen er hardet kan man slipe og pusse uten at det gjør noe.

<{POST_SNAPBACK}>

:blush::cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dersom dere alikevel vurderer å bruke furu så hvorfor ikke bruke fur glattkant som du får kjøpt stort sett i alle byggevarehus. Du får de helt ned i 6mm tykkelse. Lim dette oppå kryssfineren.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville være betenkt med å bruke glattkant. Dette fordi glattkant "lever" i motsetning til laminater hvor treverket er "dødt". Dersom du skulle være uheldig å ikke få glattkanten 100% tett mot fuktighet, enten undenifra, sidene eventuelt ovenfra, så har du svelling/sprekking etc.....

Furu kan bevege seg uhyre mye :nono:

Det kan man enkelt unngå ved å forsegle lektene først med Epoxy som man lar herde. Da vil ikke eventuel natemasse komme i kontakt med trevirket. Etter at natemassen er hardet kan man slipe og pusse uten at det gjør noe.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå snakker du arbeid, samt ekstra kostnader.

Dersom det skal legges såpass arbeid/tid/kroner i dette, ville jeg kort og godt brukt teak, eventuelt ferdige dørkplater, noe som nødvendigvis blir billigere totalt sett.

Jeg ser flere tidligere har oppført priser opp mot 1500 og mer for dørkplate, fatter ikke at det er mulig !! Der er svært mange båtfabrikanter som selger dette, da til lavere pris enn som så, en ringerunde vil avdekke det meste......

Nå snakker du arbeid, samt ekstra kostnader.

Dersom det skal legges såpass arbeid/tid/kroner i dette, ville jeg kort og godt brukt teak, eventuelt ferdige dørkplater, noe som nødvendigvis blir billigere totalt sett.

Jeg ser flere tidligere har oppført priser opp mot 1500 og mer for dørkplate, fatter ikke at det er mulig !! Der er svært mange båtfabrikanter som selger dette, da til lavere pris enn som så, en ringerunde vil avdekke det meste......

<{POST_SNAPBACK}>

Hei og takk for sist. :flag:

Fordelen med dørkplaten er at den er ferdig og dermed lite arbeide. Prisen kontra å gjøre det selv går nok opp i opp i kroner og ører sånn ca. Slik jeg ser det har den imidlertid en ulempe, den er 122x244cm i størelse, skal du legge på et areal som blir større en det, enten i lengde eller i bredden må du gjøre ett eller annet med sjøten mellom platene. Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg har vurdert å bruke glattkanter fra en eller annen byggebutikk. Jeg kan da få de så lange at jeg slipper å sjøte dem på lengden.

Hei og takk for sist.  :flag:

. Jeg kan da få de så lange at jeg slipper å sjøte dem på lengden.

<{POST_SNAPBACK}>

DER er jeg enig, det er blitt noen timers grubling i båten med tanke på det å unngå skjøter rundt forbi........

Får håpe du får kapslet dem inn ordentlig da. Kanskje en idè å kjøpe inn glattkanten en tid før legging, for å få tørket dem ordentlig før "innbaking"...

Svart (redigert)

Jeg skal forklare hvorfor vi prøver å finne en billig å fin løsning:

Vi er to stykker som eier båten. Den ene er meg som går på videregående skole (1. klasse) og derfor ikke har veldig mye penger (jeg jobber, men det er ikke all verdens inntekt, når jeg allerede har brukt endel på motoren). Den andre som er eier er min bror (jorhei) som i 2004 ble ferdig på videregående. Han jobber, men har akkuratt kjøpt seg bil, og skal snart studere (det er ikke alltid billig :wink: )

Derfor er ikke budsjettet veldig høyt.

Håper derfor på en billig, men også fin løsning!

Ser ut til at vi velger løsningen med furuplater som vi freser spor i. Ang. slike plater vi får kjøpt på maritim o.l vil det bli ganske mye dyrere.

mvh

M/B Gamla :seeya:

Redigert av GeirKS (see edit history)

Ser ut til at vi velger løsningen med furuplater som vi freser spor i. Ang. slike plater vi får kjøpt på maritim o.l vil det bli ganske mye dyrere.

Vurder nøye om du ikke bør gå for glattkant helved i stedet. Jeg vet ikke hvor mye dyrere det eventuelt blir. Jeg tror ikke det blir så ille pris om du kjøper grøvre matrialer og får stavene skjært selv. Fineerdørk vil aldri bli noen bruksdørk. Alt fra lite eller ingen ting å slipe på. Helved dørk tåler vedlikehold. Lettere å få pene fuger også. Glem alt som er skrivi om maskering, fyll opp pluss litt og slip ned etterpå. Lettere å reparer. Lettere å få pene avslutninger.

Tech7 er overlakkbar etter 2 døgn ved ca 10grader er min erfaring. Ca ett døgn ved romtemp (3mm fuge)

Owatrol olje 1 og 2; ikke egna til dørk som skal brukes spør du meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...