Jon-Kåre Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) festus skrev: Er det noen som vet hvor tykkt det øverste laget på teakfineren er, feks teakfiner med svart/hvite nater <{POST_SNAPBACK}> Ta kontakt festus hvis du vil ha teak fremfor natete plater så kan du etter all sansynlighet få dette av meg hvis det ikke er for store mengder (5x45mm) med stav som du selv må sage ned av 40x90 emner, Differansen mellom natete plater og vanlige kan du jo kjøpe lim for. Skal snart til å lage ny dørk i min båt så hvis du er usikker på fremgangs måte så snakkes vi om den og Redigert 10.Mars.2005 av jonkare (see edit history) Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bjarne R Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 jonkare skrev: Ta kontakt festus hvis du vil ha teak fremfor natete plater så kan du etter all sansynlighet få dette av meg hvis det ikke er for store mengder (5x45mm) med stav som du selv må sage ned av 40x90 emner, Differansen mellom natete plater og vanlige kan du jo kjøpe lim for. Skal snart til å lage ny dørk i min båt så hvis du er usikker på fremgangs måte så snakkes vi om den og <{POST_SNAPBACK}> Flotte greier tar kontakt senere i dag på sms. Link to post
SeaMaster175 Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Vi har tenkt til å bruke denne fremgangsmåten når det gjelder behanling av det: 1. Soppdrepende middel (intertox) 2. Owatrol D1 som impregnering 3. Ravilakk til slutt Er dette bra nok? Trenger jeg noe mer? mvh M/B Gamla Link to post
SeaMaster175 Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Nå maser jeg fælt, men jeg er så nyskjerrig! Jeg har en slik fresemaskin kjøpt på Clas Ohlson: Fresemaskin Dere som sier at vi bør frese: Hvordan skal vi gjøre det når vi skal ha ca. 5mm mellom hver nate? Problemet er at den "avstandssaken" i metall stikke for dypt ned i naten slik at fresemaskinen vil bli liggende skjev! Håper dere skjønte det? mvh M/B Gamla Redigert 10.Mars.2005 av M/B Gamla (see edit history) Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Avstandssakken eller anlegget kan du legge vekk foreløbig! Bruk en planke 1"x4" som anlegg til og frese etter! Sikt på denne og sjekk at den ikke buer Pass på at den er like lang som plate eller lenger og bruk en tvinge i hver ende for og spenne fast! Det går som knott i ost Redigert 10.Mars.2005 av bastard30000 (see edit history) Link to post
SeaMaster175 Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 bastard30000 skrev: Avstandssakken eller anlegget kan du legge vekk foreløbig! Bruk en planke 1"x4" som anlegg til og frese etter! Sikt på denne og sjekk at den ikke buer Pass på at den er like lang som plate eller lenger og bruk en tvinge i hver ende for og spenne fast! Det går som knott i ost <{POST_SNAPBACK}> Takk for svar! Nå skjønner jeg det! Da er det bare å kjøpe inn furuplater og frese i vei da! Jippi! Men da kan jeg spørre om mitt andre spørsmål: Har tenkt å bruke denne behandlingen: 1. Soppdrepende middel (intertox) 2. Owatrol D1 som impregnering 3. Ravilakk til slutt Er det bra nok? Trengs det noe mer? mvh M/B Gamla Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 M/B Gamla skrev: Takk for svar! Nå skjønner jeg det! Da er det bare å kjøpe inn furuplater og frese i vei da! Jippi! Men da kan jeg spørre om mitt andre spørsmål: Har tenkt å bruke denne behandlingen: 1. Soppdrepende middel (intertox) 2. Owatrol D1 som impregnering 3. Ravilakk til slutt Er det bra nok? Trengs det noe mer? mvh M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Dette er ikke jeg sikker på! jeg kjenner ikke Owatrol! ikke kjenner jeg til Ravilakk heller Sjøl skal jeg bruke soppmiddel anitparasitt (hvis jeg har noe igjen) Oljer med benar evt beiser før jeg lakker! Forresten må man bruke lakk eller holder det og olje! Kjekkere med olje egentlig, men ikke så slitesterkt kanskje Link to post
SeaMaster175 Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) bastard30000 skrev: Dette er ikke jeg sikker på! jeg kjenner ikke Owatrol! ikke kjenner jeg til Ravilakk heller Sjøl skal jeg bruke soppmiddel anitparasitt (hvis jeg har noe igjen) Oljer med benar evt beiser før jeg lakker! Forresten må man bruke lakk eller holder det og olje! Kjekkere med olje egentlig, men ikke så slitesterk kanskje. <{POST_SNAPBACK}> Grunnen til at vi vil bruke Ravilakk er fordi at den er veldig slitesterk, og det trengs når dørken skal gåes på ganske mye. M/B Gamla Redigert 10.Mars.2005 av M/B Gamla (see edit history) Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 M/B Gamla skrev: Grunnen til at vi vil bruke Ravilakk er fordi at den er veldig slitesterk, og det trengs når dørken skal gåes på ganske mye. M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Jo, men jeg er litt lat for jeg gidder ikke og skrape! Legger heller ei fille rye for og unngå den værste slitasjen Og så er det lettere og olje et strøk hvert år... Link to post
Verrie Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 bastard30000 skrev: Forresten må man bruke lakk eller holder det og olje! Kjekkere med olje egentlig, men ikke så slitesterkt kanskje <{POST_SNAPBACK}> Dersom du bruker Owatrol Edelolje, så danner denne en hinne som av vannavvisende og kjennes ut som lakk, ser ut som lakk. Ved vedlikehold senere, når slitte partier kommer, tar du fint sandpapir, dypper den i Owatrol 1, pusser, vasker med rødsprit, for deretter å påføre olja igjen. Det er flere og fler som velger å bruke denne olja nå, grunnet enkelt vedlikehold samt at det ser pent ut...... Like slitesterkt som ravilakken er den ikke, men så sprekker heller ikke Owatrolen.... Link to post
M/S Bastard Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Perlen skrev: Dersom du bruker Owatrol Edelolje, så danner denne en hinne som av vannavvisende og kjennes ut som lakk, ser ut som lakk. Ved vedlikehold senere, når slitte partier kommer, tar du fint sandpapir, dypper den i Owatrol 1, pusser, vasker med rødsprit, for deretter å påføre olja igjen. Det er flere og fler som velger å bruke denne olja nå, grunnet enkelt vedlikehold samt at det ser pent ut...... Like slitesterkt som ravilakken er den ikke, men så sprekker heller ikke Owatrolen.... <{POST_SNAPBACK}> Høres bra ut! Skrog, overbygg og dekk hos meg er forøvrig oljet men Benar! Men først ble det mettet med antiparasitt, Terpentin og trekkfastolje! Link to post
Verrie Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Det som også er fordelen med Owatrol edelolje, er at selv om det er olje, så hefter den også på lakk. Dersom man har deler av overbygg som er pusset, men der sitter litt lakkrester igjen så går det med edelolja. Pris på denne kontra andre, nei det aner jeg ikke, men kan ikke tenke meg at den koster noe mer enn clipper I og II eventuelt Owatrol I/II. Lykke til. PS : jeg bruker også edelolja på innredninger inne i båten, ser lakkert ut, meget bra resultat etter min mening.... Link to post
Tine IV Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Veit ikke om jeg har missa noe her men . Fikk forklart i malesjappa i by'n , at jeg ikke kunne lakke oppå olje . Da var det snakk om et bord som var oljet , men jeg ville ha en hard overflate av lakk det var da gubben sa , nei det går ikke eller ? Tine II Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Verrie Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 TINE II skrev: Veit ikke om jeg har missa noe her men . Fikk forklart i malesjappa i by'n , at jeg ikke kunne lakke oppå olje . Da var det snakk om et bord som var oljet , men jeg ville ha en hard overflate av lakk det var da gubben sa , nei det går ikke eller ? Tine II <{POST_SNAPBACK}> Jeg har ikke hatt problemer med det overhode, men jeg antar at enkelte lakktyper trenger "vedheft" i den grad du kanskje må matte ned overflaten litt for at lakken skal "henge". Jeg har oljet oppå lakk, lakka oppå olje en god del ganger, uten at dette har medført noen problemer av noe slag. Link to post
Arvid_A Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Amorosa skrev: Har selv et lite prosjekt i vinter. Dørkplate ved styreposisjon. Her har jeg stått på glatt plast og med den kledning man har på bena om sommeren så har det fort blitt veldig glatt. Har tenkt å bruke en 4 mm finerplate som underlag og så lime 5 mm teakstaver i epoksy på denne, med litt gimmick med båtnavn innfrest. Nate med sikaflex Ligger mere info på min hjemmeside under teknisk/utbedringer og utbedringer vinteren 2004/05 <{POST_SNAPBACK}> Hei! Jeg ble litt nysgjerrig på disse "freseøvelsene" dine, Amorosa. Har du laget deg mal eller freser du på frihånd? Link to post
Amorosa Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Arvid_A skrev: Hei! Jeg ble litt nysgjerrig på disse "freseøvelsene" dine, Amorosa. Har du laget deg mal eller freser du på frihånd? <{POST_SNAPBACK}> Det er frihånd og øve....øve.....øve....øve og så en dag blir det eksamen Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Den tidligere omtalte Owatrol-olja som blandes i lakk for å få bedre egenskaper, nøyaktig hvilken av oljene er det? Er det Owatrol olje? Eller Edelolje Geir Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 GeirKS skrev: Den tidligere omtalte Owatrol-olja som blandes i lakk for å få bedre egenskaper, nøyaktig hvilken av oljene er det? Er det Owatrol olje? Eller Edelolje Geir <{POST_SNAPBACK}> Det er owatrol olje Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Cato Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 MIn erfaring er at det er mye lettere å "frese" nater med sirkelsag enn notfres. Spesielt i helved skal det utrolig lite til før man har ødelagt kanten med et lite feilskjær. Selvfølgelig kan dette unngås med ved å spenne op skikkelig anlegg osv, men det krever mye av "operatøren". Derfor vil jeg anbefale å kjøre begge sider av naten med sirkelsag, for deretter å fjerne resten mellom "sagesporene" med fres etterpå. Mvh Cato Link to post
GeirKS Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 (redigert) Siden vi først er inne på emnet, jeg skal frese (sage?) spor i noen teakfinerplater jeg har anskaffet, som skal brukes til dørkplater. Jeg lurer på om jeg skal fuge med hvit eller svart natemasse? Kanskje er det fint med lyse nater, som kan bryte opp litt i den trange mørke ubåten min...? Eller blir det "glorete"? Synspunkter mottas. Platene skal lakkeres... Tips til anti-skli mottas gjerne, har planer om å prøve ut salt, sukker og slikt man blander i lakken (Jotun). Link til Hempels utgave av antiskli. Geir Redigert 14.Mars.2005 av GeirKS (see edit history) Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 platene til SB og BB kan da neppe være av samme tresort ? Den til H ser da ut som MAHOGNY mens den V ser ut som å være teak ? Eller er gangsynet ujustert ? Synes hvite nater er pent, men som du sier, kan trolig stille på "Pimp-my-boat" muligens.. Suzuki No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Blir ikke lyse nater mere gule etterhvert tro...jeg har ingen erfaring men mener og ha sett det! Link to post
GeirKS Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 (redigert) bastard30000 skrev: Blir ikke lyse nater mere gule etterhvert tro...jeg har ingen erfaring men mener og ha sett det! Jo, det kan bli et problem, særlig når de blir overlakkerte, for lakken er jo ikke helt klar. Da blir det sorte nater, tenker jeg. Geir PS! I følge Maritim er begge platene teak, men bildekvaliteten er jo ikke helt toppers. Redigert 14.Mars.2005 av GeirKS (see edit history) Link to post
Walter_S Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Personlig ville jeg gått for sorte nater. Spesiellt ombord i en seilbåt. Det oser mere av tradisjon, enn hvite (gule) nater. Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Skorgen Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 http://www.nes-sledeverksted.no/trebatskol...0kryssfiner.htm Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn