Jump to content

Bergen - Lofoten juni 2013

Dreamer

Recommended Posts

Dreamer planlegger tur fra hjemmehavn Bergen til Lofoten i år. Foreløpig avgang er satt til 22.06.2013. Turen oppover er på 600 nm, og vi regner med å bruke en liten uke hver vei. Regner med å ta mange bilder fra turen, og hvis jeg finner ut hvordan jeg skal legge inn bilder her, kan jeg legge inn noen bilder etter hvert. Skal forøvrig bruke ICE.net underveis.

Flere som skal ta denne turen i år?

Redigert av Dreamer (see edit history)

Vi blir nordgående om en god uke, tenkte også Lofoten, event Bodø vist det blir for mye dårlig vær. Skal bruke en del uker på turen. Så med din fart tar du oss nok igjen..

Ikke ta den lange turen og end opp i bare Bodø! Om dere er nødt til å ta Hurtigruten til Lofoten er det verdt det! La båten bli igjen i Bodø, lei sykler og rorbuer i Lofoten og få en uforglemmelig opplevelse!

Vi var 2 båter som tok turen i fjord med endepunkt Trollfjorden. Vi brukte 14 dager opp og det sammer ned igjen. Dersom en ønsker å gå denne strekningen på 1uke opp og 1ned er eg redd for at dere ikkje får med dere mye ant en sjø. Flotte plasser ligger på rad og rekke opp over og nedover en kan nevne: Hitra, Frøya, Sula øyene på møre, Halten, Stokksund, Buholmsråsa, indre/utre Folla, Vikna i Trøndelag, Torghatten, Vega,Leka, Solvær,Lovund, Træna, Bolga,Myken for å nevne noe. Vi gjekk ikkje innom de samme plassene på opp som ned og hadde en gjennomsnitlig fart på turen på 7,8 knop.

Enig der gsg. 1 uke opp og 1 ned hadde jeg ikke gått for. Vi kommer også til å ligge for det meste i 8 knop. Er vel helgelandskysten som lokker meg mest oppover. Men som Wiking 26 sier, så er det jo dumt og ikke få med seg selve Lofoten.. Så vi får vel bare trumfe oss frem uansett..

Jeg er klar over at det er mange fine steder, bl. annet på Helgeland. "gsg" er tydeligvis godt kjent på strekningen. Det er spesielle grunner til at jeg har kun en uke på nordtur. Sørover tar jeg det gjerne mer med ro, avhengig av vær og føre, naturligvis. På Vestlandet har vi noe som heter Kystguiden, et enkelt kart med nyttig informasjon om gjestehavner på strekningen fra Lindås til Stadt. Er det laget noe tilsvarende for Helgeland og Salten?

Sikter også nordover i år tidlig i juli.

Tenkte først Lofoten, modererte meg så til Helgeland,men ender kanskje opp med Frøya / Hitra området? Har 3-4 uker men ønsker ikke å stresse så mye da er ofte har gått over bekken etter vann.Mye jobb for tiden og lite tid til planlegging.Båten har ikke vært på land på 2 år og det er regn i helgenene når eg skal slippe. Vi får ta det på sparket:-)

Jeg gikk i rolig fart i fjor i 4 uker og brukte størstedelen av tiden på Mørekysten og opp til Smøla/Hitra, det var langt nok når 4 uker er begrensningen og farten er lav. Jeg kunne tenkt meg til Lofoten i år men å gå helt opp og helt ned kun på en måned tror jeg ikke jeg ønsker.

Hva med å frakte båten oppover og gå nedover? Noen som kjenner priser og båter som tars like oppdrag?

• 3 uker senere...

Dreamer på vei til Lofoten: Ligger i kveld i Brønnøysund. Fantastisk tur i flott vær fra Bergen. Første overnatting i Fosnavåg, andre i Lysøysund, og nå tredje i Brønnøysund. Fantastisk vær hele veien. I kveld er det overskyet og regndråper. I morgen går turen videre til Sandnessjøen.

Frøken fryd: Seines Rederi Bodø er rimelige på frakt sørfra og til Mo i Rana, de har krybbe ombord og laster fra hav og setter på på hav for deg!!! Var 1/3 av prisen til NorLines når jeg forhørte meg i fjor.... hvis du kontakter dem får du vite hvor og når de har mulighet for transport, til meg kunne de stille på 8 dagers varsel.

Livet er for kort til å kjøre diesel

bilde

Jeg antar det er deg vi ser på Brønnøysund Avis sitt web-kamera.

Dersom dere har tid anbefaler jeg å legge ruten lenger vest opppover de ytre øyene langs Helgelandskysten. Vega, Herøy, Dønna, Lurøy/Lovund, Rødøy. Langs hurtigruteleia som mange velger er det mindtre spennende å se etter min mening. Mange legger ruten innom de store tettstedene oppover (de som nå har begynt å kalle seg byer), men de går da glipp av den fantastiske skjærgården lenger vest.

Lagt til: For øvrig et imponerende tempo dere har oppover kysten.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da var det dreamer som passerte meg rett før innløpet til Fosnavåg havn ja. Eg var inn og bunkra før vi stakk lenger vekk fra skoddeskyene. Tenkte å ta en prat men såg ingen bp vimpel så tenkte at det var en med samme båtnavn, men kanskje vi treffes i trøndelagen?

Jeg er oppvokst iLofoten og født i Vesterålen. Vestlofoten er dramatisk med sine bratte fjell, men er for øvrig en turisfelle om sommeren. Når en først drar så langt burde en få med seg "yttersia" dvs Gimsøystrømmen og Austvågøy og srlvfølgelig utrolig vakre Vesterålen m/ øyene i Øksnes. Videre en sving innom Harstad og Tjeldsundet sørover. God tur.

Da var det dreamer som passerte meg rett før innløpet til Fosnavåg havn ja. Eg var inn og bunkra før vi stakk lenger vekk fra skoddeskyene. Tenkte å ta en prat men såg ingen bp vimpel så tenkte at det var en med samme båtnavn, men kanskje vi treffes i trøndelagen?

Min gamle BP-vimpel var utslitt, og ble i fjor erstattet av en vimpel med teksten "Wife on board"(!)

Dreamer, har du dårlig tid? :giggle:

Ja, men kun på nordtur. Etterpå har jeg god tid. Har du tenkt deg nordover?

bilde

Jeg antar det er deg vi ser på Brønnøysund Avis sitt web-kamera.

Dersom dere har tid anbefaler jeg å legge ruten lenger vest opppover de ytre øyene langs Helgelandskysten. Vega, Herøy, Dønna, Lurøy/Lovund, Rødøy. Langs hurtigruteleia som mange velger er det mindtre spennende å se etter min mening. Mange legger ruten innom de store tettstedene oppover (de som nå har begynt å kalle seg byer), men de går da glipp av den fantastiske skjærgården lenger vest.

Lagt til: For øvrig et imponerende tempo dere har oppover kysten.

Jo, det er nok oss. Vi skal gå til Sandnessjøen nå på formiddagen. Pøsregn! Hastverket skyldes et foredrag jeg skal holde her oppe. Etter det har jeg bedre tid til å utforske de flotte stedene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...