Jump to content

Oljefiltermontering fra konstruktør


cobra

Recommended Posts

Hei

Det fleste har vel nå hørt reklamen, og en av fordelene med syntetisk motorolje der det reklameres med at oljen er langt raskere frem til smørestedet. Dette ved oppstart, og spesielt ved ekstra lave vinter temperaturer.

I lys av dette er jeg litt overrasket av konstruktører av bil og båtmotorer som velger en konstruksjon der oljefilteret er montert horrisontalt, eller i verste tilfeller med bunnen opp.

Det fleste oljesystem jeg har vært borti har ingen enveisventil etter motoroljepumpen slik at oljen i denne type smøresystem må fylle opp igjen rør og filter før den forplanter seg ut i systemet til det punktene som trenger smøring.

Vet ikke om noen har synspunkter / betrakninger på dette?

Link to post

I de tilfeller der filteret er montert med bunnen opp, er det som regel montert en enveisventil i filteret for å forhindre at det tømmes når motoren stoppes. Dette brukes ofte som argument for å benytte originalt oljefilter, da uoriginale filter ofte mangler denne ventilen. Tror også at dette gjelder for horisontale filtre, det kan i alle fall virke sånn når man ser mengden som kommer ut ved filterskifte.

 

Bortsett fra dette så er det absolutt rensligst ved skifte når det står nedenfra og opp, men dette er av en eller annen grunn ganske uvanlig nå.

 

Jeg vil vel egentlig tro at dagens løsninger er bedre enn tidligere, da problemer med oljetrykk og smøring er omtrent ikke eksisterende på nyere motorer nesten uansett hvor mye de har gått. Og mine oljefiltre er alltid fulle når jeg skifter dem, så da føler jeg meg trygg på at det er en ventil der som holder på oljen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På min Volvo AQAD 31A er filteret montert horisontalt. Det blir påstått at de originale filterene har en enveisventil som skal hindre at filteret renner tomt etter at motoren stoppes. Hvorvidt dette stemmer og om det er kun det originale filteret som har denne ventilen vet jeg ikke, men når jeg skifter filter så renner det ut ganske mye olje fra filteret. Må ha en liten kanne under filteret for å unngå mye søl.

Link to post

På skipsmaskineri kjører man alltid opp oljetrykket før oppstart. Der er der dog elektrisk drevne "lube oil pumps"

<{POST_SNAPBACK}>

Denslags "pre-lube pumps" finnes også som tilleggsutstyr til en del (amerikanske?) båtmotorer. Så vidt jeg har forstått er det en spesiell startmotor med oljepumpe som først pumper kun olje en kort tid (2-3 sek/til oljetrykk er oppnådd) for så å slå inn innslaget og starte motoren. Høres kjekt ut men det koster nok en smule......

 

Så lenge motoren går på lavt turtall/tomgang er ikke oljetrykket så kritisk da trykket først og fremst kreves for å sikre at alle bevegelige deler blir tilført olje. Trykket i seg selv smører ikke noe som helst. En motor som går på 4000 o/min krever en del trykk bare for å overvinne sentrifugalkreftene i veiven og dermed sikre smøring av veivlagrene. Oljen har også en kjølefunksjon og til dette kreves noe mengde olje.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Pre-lube kan også gjøres enklere; på min Wichmann står en vanlig gammeldags "nikkepumpe". Før start tar jeg ca 20 slag med denne og ser at manometeret for smøreoljetrykk etter filter såvidt begynner å lette fra nullmerket - da tar jeg et lite nikk med tørnespettet og slipper startluften på med god samvittighet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Merker ikke noen synlig forskjell jeg Saga enten det er orginalt eller uorginalt oljefilter. Kan ihvertfall ikke notere merkbar forskjell i oljemengde i filteret enten det har vært orginal eller uorginalt filter.

Nå kjører jeg kun med orginal filter pga garantien. Skulle det skje noe skal ihvertfall ikke Volvo få det

å henge seg opp i.

Link to post

Så lenge motoren går på lavt turtall/tomgang er ikke oljetrykket så kritisk da trykket først og fremst kreves for å sikre at alle bevegelige deler blir tilført olje. Trykket i seg selv smører ikke noe som helst. En motor som går på 4000 o/min krever en del trykk bare for å overvinne sentrifugalkreftene i veiven og dermed sikre smøring av veivlagrene. Oljen har også en kjølefunksjon og til dette kreves noe mengde olje.

Tja, det er jo et vanlig problem at motorer etter overhaling og lagring skjærer seg i starten fordi eigeren tenker at så lenge turtallet holdes lavt så er det ikke så stor skade at det er lite olje i kanalene inntil trykket er bygget opp. Etter all motoroverhaling og andre oppstartssituasjoner der det er lite/ingen olje i systemet er standart prosedyre at motor skal ha rikelig turtall for raskest mulig å bygge opp trykk. Her er det selvsagt nyanser, men spørsmålsstillingen gikk da vitterlig på om det var skadelig at oljekanaler rann tomme for olje pga filterets plassering og utforming, og da kan jeg ikke anbefale en oppstart med lavt turtall.

 

Som et innspill i debatten kan det nevnes at Sabb'en monterer samtlige filtre (disel og olje) stående med bunnen ned på lett tilgjengelig sted oftetest i akterkant av motor på motorer de mariniserer selv. Gjelder f. eks Sabb-Lister motorene. Siker lite søl og lett tilkomst samt ingen problemer med at filtrene renner tomme ved stanset motor. Enkelte motorprodusenter fokuserer på slike detaljer, mens andre beholder motorblokk produsenten sin opprinnelige plassering av oljefilter. Denne er oftest i fremkant under remhjulet eller annen utilgjengelig plass rett og slett fordi motorene er konstruert for å monteres i kjøretøyer der adkomst er best fra nedsiden.

Oso

Link to post

Merker ikke noen synlig forskjell jeg Saga enten det er orginalt eller uorginalt oljefilter. Kan ihvertfall ikke notere merkbar forskjell i oljemengde i filteret enten det har vært orginal eller uorginalt filter.

Nå kjører jeg kun med orginal filter pga garantien. Skulle det skje noe  skal ihvertfall ikke Volvo få det

å henge seg opp i.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har kun brukt originalt filter så jeg vet ikke om det er noen forskjell i forhold til de uorginale. Mener å ha lest enten på denne siden eller på diskusjonssiden til Båtmagasinet at enkelte uorginale filter var av tvilsom kvalitet. Mener at Fram ble trekt frem som ganske dårlig. Hvis jeg finner ut hvor jeg har det fra så kommer jeg tilbake på det.

Link to post

Kjøpte filter til bilen hos CD-Cardic sist. Produsenten var Purolator og den hadde stoppventil som det originale filteret. Kostet ca 150,- hos CD-cardic, og 298,- hos merkeforhandler.

 

Purolator har etter butikkens uttalelse stoppventil på alle filtre som skal ha dette.

 

Merkeforhandleren påsto at kun originale filtre hadde ventil. :nono:

 

Antar at begge filtre filtrerer oljen like bra... :yesnod:

Link to post

Jeg var ute for at Fram filter(tror jeg det var) sprakk i en langsgående fals på TMD 30 motoren. Hva som gjorde at dette skjedde vet jeg ikke. Grisete og fælt ble det ihvertfall. Til denne motoren brukte jeg filter kjøpt fra Maritim og disse har aldri gitt problem av noe slag. Husker ikke sikkert hvilket fabrikat de selger men foresvever meg at det er Fram det og? Filteret som sprakk var ikke kjøpt hos Maritim.

Tenker med gru på hvis dette skjer på TAMD 31 motoren. Filterbytte er en jobb som gjøres i blinde liggende over motoren hvis ikke ekspansjonstanken demonteres for lettere tilgang. Lite trivelig jobb hvis det er litt sjø. Har derfor vurdert å få tak i en adapter og flytte filteret og montere det på skottet bak ved gearet. Adapterene jeg har sett er ikke beregnet til båtmotorer så det blir antagelig bare med ideen.

Link to post

Jeg har kun brukt originalt filter så jeg vet ikke om det er noen forskjell i forhold til de uorginale. Mener å ha lest enten på denne siden eller på diskusjonssiden til Båtmagasinet at enkelte uorginale filter var av tvilsom kvalitet. Mener at Fram ble trekt frem som ganske dårlig. Hvis jeg finner ut hvor jeg har det fra så kommer jeg tilbake på det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en del filter-tester på nettet og i en av dem blir fram kritisert for at mye av konstruksjonen er av

papp i stedenfor metall. På min MD40A fra 1984? er Fram det eneste som holder på oljen.

Originalt Volvo-filter er veldig dårlig. I en finsk undersøkelse ble både Fram og Biltema klassifisert

som meget bra. Her var det hovedsaklig filtreringsevnen som ble målt.

 

Her er en link til en kar som har jobbet LITT med emnet.

LITT om filter

 

Ellers var det mest interessante jeg fant et filtersystem som fjerner partikler ned til 0.1 micron,

mens vanlige filtre klarer noe sånnt som 10 eller 20 micron.

Litt oppsiktsvekkende at filterelementet er en "High-quality" DORULL.

 

I hydraulikksystemer er det vel kjent at filtrering er alfa omega for levetid og (mangel på) slitasje.

Spesiellt partikler mellom 1 og 10 micron,

og her (jeg fant ikke igjen denne linken i dag) påstår man at oljen kan brukes 1 million km hvis man ved de vanlige skiftintervallene skifter DORULL og den oljen som er i den. Det lille oljevolumet som erstattes skal være nok til at oljen beholder sin kvalitet, til tross for oksidering osv.

 

Dette stemmer jo bra med forholdene ombord i et skip, der oljen

ikke skiftes, men forbrukes og erstattes bare etter forbruk.

Selvsagt kjøres her all mulig slags filtrering, sentrifugering osv.

 

http://www.frantzoilfilters.com/

Link to post

Med større "finmasking" / lavere micron tall vil det være en fordel at filteret tar bort / holder igjen finere partikkler, men en får jo da en effekt at oljen har "tyngre" for å komme seg igjennom filteret. Dette resulterer i at oljen kommer senere til bestemmelsestedet når vi foretar en oppstart.

Ett "finmaske" filter vil også ha større oljetrykkfall over filteret slik at trykket uti systemet blir litt lavere. Dette kan være negativt spesielt ved høye turtall og høy belastning.

 

Har sett at noen monterer inn ett større filter, eller eksempelvis to filter. Hvis disse er montert horrisontalt eller med bunnen opp uten enveisventiler i filteret / systemet vil dette føre til at det går lengre tid før disse fylles opp ved oppstart. Ellers vil en jo ha fordel av større filterflate og mindre trykkfall over filteret / filtrene.

 

Som noen var inne på så skifter ikke større skip motorolje i den grad vi kjenner til i bil og båtindustri.

Disse har store oljemengder og etterfyller etterhvert som der er et forbruk. Disse har derimot sentrifuger / seperatorer som "sentrifugerer" oljen. Partikkler / forurensinger og vann blir derved kontinuerlig tatt ut av oljen. En del av disse systemene har også oljefiltrer som "vasker " seg selv rene. Dette gjøres ved at oljen kjøres motsatt vei i filteret i en periode.

Forskning har også vist at vannpartikkler i oljen er langt mer skadelig for metaller og lagrer en det vi tidligere har hatt en forståelse for. Større skip har også fokus på vann i oljen medi det kan skape bakterier i oljen slik som vi kjenner til i.f.m diesel. ( Dieseldyr ).

 

I.f.m. motoroverhalinger er vel "kunsten" å smørre alt innvendig rikelig godt inn med olje i.f.m. monteringen. Jeg har også kjørt opp oljetrykket på nyoverhalte motorer der dette lar seg gjøre. Eksempelvis V8 der en på noen bare kan ta ut fordeleren og dens drivaksling, for så å ta en vanlig aksling og en elektrisk drill. Akslingen må da ha riktig utforming til å passe i oljepumpens drevende

Link to post

Vet ikke om noen har synspunkter / betrakninger på dette?

Jo, dette har jeg noen betraktninger på.

Mitt filter står oppned. Flott sier jeg. Da tømmes det aldri for olje og oljepumpa trenger ikke å fyller 3/4 liter olje i filteret mitt før olja kommer seg videre.

 

Tilbakeslagsventil i filteret? Neppe Det er et filter. Filtere filtrerer, men olje kan da renne begge veier uansett. Hva slags mikkmakk av en ventil skulle hindre noe slikt?

 

Ventil? Ja det er en ventil, gjerne 2 ventiler - bypassventiler, men det er jo noe helt annet. Det er for å redde glupinger som kjører rundt med tett oljefilter. Det er jo en fordel at ojla sirkulerer også gjennom et tett filter selv om den ikke blir filtrert.... :smiley:

 

Så får jeg til slutt legge til at jeg ikke er noe motormenneske og hvis andre har noe glupere rundt filtere, kan de gjerne fortelle meg det.

 

Lotus

Link to post

Tilbakeslagsventil i filteret? Neppe Det er et filter. Filtere filtrerer, men olje kan da renne begge veier uansett. Hva slags mikkmakk av en ventil skulle hindre noe slikt?

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig mange filter har en tilbakeslagsventil. Mellom hullet i midten med gjenger og pakningen er det gjerne 5-8 hull med diameter 6-10 mm. Det er her oljen kommer inn i filteret. Innenfor disse hullene

er det en gummipakning som ligger an mot hullene. Oljetrykket åpner denne tibakeslagsventilen.

Jeg tror de fleste filter har denne konstruksjonen. I hvert fall er det lenge siden jeg så et som ikke har det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...