tobixen Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Jeg tror mye av det du etterlyser var målene til Tobixen når han startet BaatWiki. En wiki er ikke per se immun mot synsing og anekdotisk bevisførsel, og av og til vil jeg til og med påstå at synsing er nødvendig (det er ikke mange påstander som kan belegges med gode vitenskaplige referanser - eksempelvis, det later til å være allmennkunnskap at "dersom man står til rors i shorts og T-skjorte i kuldegrader og regn øker risikoen for at man kommer til å pådra seg en forkjølelse dagen etter", men det finnes faktisk ikke solide vitenskaplige bevis hverken for å imøtegå påstanden eller motsi den). Den store fordelen med en wiki er at det er lett for hvem som helst å markere kort og direkte i artikkelteksten at påstandene er omstridte, mens uenigheter på et forum tenderer til å generere veldig mye støy. Dessverre fungerer båtwiki'en suboptimalt for tiden da det er svært få bidragsytere (av og til lurer jeg nesten på om det er tekniske problemer som gjør at "edit"-knappen stort sett bare virker når jeg bruker den). Selv har jeg null peiling på motorvedlikehold, så det står dette står det svært lite om for tiden. Jeg antar at for meg, som har motor som sekundær drivkraft og som har en greie fra 1978 som ihht spesifikasjonene bare leverer 10 hk, og som så langt dunker og går fint, så er det ikke særlig mye vits i å investere i dyr olje. Personlig tror jeg dyr syntetisk olje er mer lurium enn noe annet. På den andre siden, en innenbordsmotor er dyrt og vanskelig å skifte, og prisen på olje er vel en relativt insignifikant andel av det totale bruks- og vedlikeholdsbudsjettet, så dersom det er en signifikant sannsynlighet for at motoren varer lengre og yter bedre med en dyrere olje, er det kanskje bare å slå til ... i det minste dersom man får en "warm and fuzzy feeling" av å bruke "god" olje ;-) Redigert 17.Juni.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Folk I Båt Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Om noen begynte å forske på hva de første diskusjonene på de første internettforumene dreide seg om, skulle det ikke forundre meg om motorolje var et emne som kom høyt på lista. Diskusjonene her inne er som en stille mumling sett i forhold til enkelte andre forum. Bl.a. motorsykkel og bilrelaterte. Derfor blir man ekstra forventningsfull når noen forsøksvis tar seg jobben med å fremlegge fakta omkring olje og oljebruk. Har fulgt med endel over forholdsvis mange år, og har ennå tilgode å se et nogenlunde dokumentert tilfelle av motorskade grunnet bruk av billig (eller "dårlig") motorolje. Det nærmeste må være dem som ved en påstått feiltagelse fylte 32-olje på motoren til en hjullaster. Ikke helt relevant siden det gikk på bruk av feil oljetype, men dokumentasjonen var de flinke med. Redigert 17.Juni.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 hehe, på et av mc forumene jeg er på, så er oljetrådene henvist til sitt eget underforum: Start oil threads here so they can be ignored and/or ridiculed by most of us (except for those hardcore few that live for that kinda stuff).Forum rulesHere's the place for you to debate what oil is best. Post your oil related topics her so we don't clutter up the other sections. Most people avoid oil threads like the plague. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tobixen Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Først litt om vann i motor olje: Hvordan diagnoserer man problemet "vann i motoroljen"? Det blir en majonesaktig konsistens regner jeg med - er det mulig å se dette direkte på peilepinnen? Det er vel snakk om lekkasjer i kjølesystemet dersom man får vann i motoroljen? Det hjelper kanskje ikke så mye å "spyle ut" dersom problemet gjenoppstår? Jeg har lagt til et par artikler i båtwiki'en på grunnlag av denne tråden; http://www.baatwiki.no/wiki/Vann_i_motoroljen - informasjon om hvordan man behandler vann i motorolje. Her har jeg tatt utgangspunkt i orginalinnlegget og omskrevet litt. Veldig fint om jeg får tilbakemelding på om jeg har forstått ting riktig. https://www.baatwiki.no/wiki/Valg_av_motorolje - dette er en stubb hvor jeg så langt bare har en link direkte til denne forumtråden. Her bør det stå litt mer om viskositet, kvalitet, syntetisk vs mineralolje, konsekvenser av å bruke feil olje, etc. Redigert 17.Juni.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) Hvordan diagnoserer man problemet "vann i motoroljen"? Det blir en majonesaktig konsistens regner jeg med - er det mulig å se dette direkte på peilepinnen? Det er vel snakk om lekkasjer i kjølesystemet dersom man får vann i motoroljen? Det hjelper kanskje ikke så mye å "spyle ut" dersom problemet gjenoppstår? Du kan se på fargen på olja at det er vann i olja. Ren olje skal enten være klar og gyllen (ny olje) eller rent svart (brukt olje) - og graderinger mellom disse. Har olja tendenser til å bli grålig, gjerne mot beige/grå i fargen tyder dette på vann i olja. Kan lett sees på peilepinnen. Er olja helt grå er det mye vann i, men er den svart med gråskjær kan det være bare et lite innslag av vann oppi. Ofte er kan man se sjatteringer av grått i olja hvis ikke motoren er startet på en stund. Har den gått litt blandes olje og vann og fargen blir mer ensartet. I noen tilfeller kan man se "majones" under påfyllingslokket for olje, men ikke alltid, derfor er det sikrere å se på peilepinnen. Ved større vannlekkasjer inn i oljesystemet kan man også merke det på nivået på peilepinnen. Stigende grålig olje er et sikkert tegn. I spesielle tilfeller kan det være kondens som fører til litt vann i olja og dermed fargeforandring (har sett dette på små luftavkjølte motorer), men som regel er det lekkasjer i kjølesystemet. Dette bør fikses. Redigert 17.Juni.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ArImI Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 Er det noen som har brukt Statoil sin kombiolje? (felleskjøpet) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2013 TU har en interessant artikkel om motorolje nå, skjønt ikke mye praktisk informasjon der: http://www.tu.no/industri/2013/12/01/hva-er-det-egentlig-i-smoreolje-annet-enn-olje Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.