Rinkerboy Startet 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2013 (redigert) Vi har fått grums i diesel og har fått mange anbefalinger på hva vi må gjøre. Men ikke helt sikker på hva som er best. Vi ser 3 alternativer : 1. Fylle Hammerdown på tanken ved neste fylling. 2. Bruke Bio Protect 2 i tilfelle det er dieseldyr. 3. Tappe ut og rense tanken ( dette er noe vi planlegger til høsten uansett og vi er redd for å miste halve båtsesongen om vi starter med det nå) Vi har hatt stresstest etter nye filtre og alt virker. Noen som har tips her ? Redigert 5.Juni.2013 av Rinkerboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Punkt 3. Deretter Hammerdown eller BioProtect. Alt annet blir klatting, og du kan umulig bruke en halv båtsesong på dette, Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 (redigert) Spørs hvor mye grums du har på tanken. Har du bare vanlig rusk og støv som har kommet ned i tanken gjennom årenes løp så kan du pumpe ut bare litt av dieselen i området hvor dette ligger så bare støvet blir borte. Er det dieseldyr som man tydelig ser er i kolonier så ville jeg tømt alt om du ikke har så mye diesel på tanken. Slik så tanken min ut: Det var så lite igjen av dieselen at jeg tappet ut alt, tørket ren tanken med rødsprit og helte på ny og fersk diesel med Bio Protect 2. Om du bruker noe middel for dieseldyr så blir ikke dyrene borte(nå skal ikke jeg si helt sikkert, men ut ifra hva jeg har lest så stemmer dette), men dør i dieselen. Dem må bort før du drar dem inn i dieselpumpe og injektorer. Redigert 5.Juni.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 (redigert) Jeg lå ved siden av en italiener for en tid siden. Han strevde mye med fulle filter pga dritt på tanken. Kunne ikke skjønne det, hadde jo brukt mengder av lurium og durium på tanken i alle år. Til slutt måtte han tilkalle servicefolk som tømte tanken, en riktig ufyselig grå dieselsuppe. Hva kan man lære av det? At det en bunkrer er avgjørende. Vi har i alle år brukt en trakt med spesialfilter som tar opp det grøvste. Et par ganger i året suger jeg opp evt. urenheter fra bunnen an tanken. De 6 årene vi har faret runt på langtur har dette fungert brs. Redigert 6.Juni.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Enig med Mix. Rens tanken, det burde være gjort på en kveld eller to og du får en båt du kan stole på etterpå. Det er større fare for at sesongen blir ødelagt om du IKKE gjør dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 tøm tanken. Det burde gå rimelig raskt med riktig forberedelse. Hvor stor er den og hvor er den plassert? hvordan er tilkomsten? har du inspeksjonshull? Sitér dette innlegget Link to post
Rinkerboy Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Hei, Spørsmålet er hvordan jeg kan tømme hele tanken. Har kun tilgang på oversiden av tanken, men ikke store tilgangen. Kan henten gå gjennom påfyllingsrøret, eller gjennom "inn til motoren". Hva anbefales her ? Jeg tror ikke jeg har innspeksjonshull, men har en luke, se vedlagt bilde. Noen som har tips på hvor jeg bør tappe fra ? https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51209/imag1240.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Skru ut tankmåleren og løft den opp. Det er det største hullet. Så finner du en metallstang eller annen stiv "pinne" som er lang nok til å nå ned til tankens dypeste punkt. Til denne stripser du en slange som tilknyttes en pumpe. En sånn billig oljeskiftspumpe eller en impellerpumpe til drill duger. Så pumper du opp fra bunne av tanken til det som kommer opp er ren diesel. Ha deretter på Bioprotect. Sitér dette innlegget Link to post
Rinkerboy Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 BAre for å være sikker : Den med rød og svart ledning ? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Rinkerboy Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Takk, da prøver jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Rinkerboy Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Hei, Jeg var idag nede i dieseltanken som anbefalt. hentet opp 1,5 liter deisel. Men det er ikke spor av noe grums eller dieseldyr der, Da jeg etterpå var ute å kjøre fikk jeg samme problemer som nevnt tidligere, motoren stoppet på full gass, og kuttet. Spørmålet mitt er nå hva som kan være gale ? eg lurer også på om jeg kan ha fylt dårlig diesel sist og at det er derfor jeg har problemer. Noen som har erfaring med dette ? Hva gjør forresten Hammerdown når den bli tilsatt ved fylling ? løser den opp grums i diesel ? Ligger også ved et bilde av forfilteret, ser det ok ut ? Det var nytt i forrige uke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 (redigert) diesel kan se helt klar og fin ut men dersom du lar den stå på glass en uke eller to vil du ofte se at det sedimenterer. å se på et filter om det ok eller ikke er tilnærmet umulig... var jeg deg ville jeg ved mistanke om dyr renset tanken, byttet alle filter flushet alle slanger og fylt ren diesel det mopedfilteret jeg ser nederst på bildet ville jeg byttet ut med ny slange slik at du fjerner mulige lekkasjepunkter i stedet, anbefaler deg heller en vannutskiller med alarm dersom du ønsker økt beredskap mot gruff i dieselen din jeg vet ingenting lurium på spray eller flaske som har erstattet godt arbeid.... har tanken på rinkeren din v-bunn ? husk å inspisere stigerøret ditt også når du først har tilgang, du kan kjøpe speil på stan på for eksempel BT Redigert 8.Juni.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 (redigert) det mopedfilteret jeg ser nederst på bildet ville jeg byttet ut med ny slange Det ville jeg ikke gjordt. Det er nok for varmeapparatet, og har nok ingenting med saken å gjøre. Ville heller byttet det hvis det er dritt i det. Redigert 8.Juni.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Hvis det er skikkelig ille. Rerngjør tank og kjør filteret gjennom delevasker. Gitt at filteret ikke er helt gåent, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.