Jump to content

Hvilken type hovedbryter til startmotor på Fairline Targa 43?


oivindg

Recommended Posts

På min Targa 43 med TAMD63P er det fjernstyrte hovedbrytere mellom batteribankene og startmotorene. På styrbord motor har denne bryteren hengt seg opp eller brent fast. Det klikker i hovedbryteren når jeg trykker på knappen opp i hovedtavla, men det blir stående 12V på kabelen til startmotoren uansett. Jeg har prøvd å slå til bryteren med en hammer, i håp om at den skulle slippe, men uten hell.

 

Er det noen som vet typebetegnelsen på disse hovedbryterne (det er ikke noe synlig merking) eller som vet om andre typer som kan brukes?

Øivind

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Rart så vanskelig dette var, da. Får utvide dette til å gjelde uansett merke. Er det noen med andre fabrikat som har TAMD63P, eller kanskje D6-370 eller D6-435 som kan fortelle hva slags merke og modell hovedbrytere de har mellom batteri og startmotor/dynamo?

 

Og en annen ting, hvor stor startmotor (effekt) er det vanligvis på disse motorene?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet mine brytere til TAMD 60 c, en i år og en for fire år siden. Jeg har standard butikk brytere med 1000 a kortvarig. Husker ikke i hodet langvarig. Har måttet lete litt for å finne "riktig" begge ganger da mange er litt for små.

 

Men disse er klassiske manuelle vribrytere. Volvo selger også.

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet mine brytere til TAMD 60 c, en i år og en for fire år siden. Jeg har standard butikk brytere med 1000 a kortvarig. Husker ikke i hodet langvarig. Har måttet lete litt for å finne "riktig" begge ganger da mange er litt for små. Men disse er klassiske manuelle vribrytere. Volvo selger også.

 

Takk for tips, men vribrytere blir litt for tungvint med det ledningsopplegget som er om bord. Jeg må nok satse på den fjernstyrte typen (relé/kontaktor). Og da stopper det seg fort på 300-500A. Er det noen som vet om 500A kontinuerlig rating er nok?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hej Oivindg,

 

På min båt har Marine projects satt ETA-brytare enligt nedanstående bilder.

Kanske har Du samma?

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Jag skulle kollat att det kommer fram rätt spänning i dom tunna ledningarna till solenoiden som manövrerar huvudströmbrytarna.

 

Om det är ETA-brytarna enligt ovan skulle jag kollat att inte överhettningssäkringen som sitter monterad ovanpå solenoidspolen överst på översta bilden har löst ut.

Bara att trycka in knappen som syns till vänster på gaveln i så fall.

 

Startmotorn är väl på 4 hkr eller så. Den drar väl lätt 400A men vid denna typ av dimensionering är ju tiden en faktor.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at vi har omlag det samme DC-skapet i båtene våre oivind, sjøl om jeg har en større motorer en deg. Funksjoner og prinsippløsningene bør være de samme. Jeg også hører klikket når releene slår til. Jeg har ett relee til Stb motor, ett relle til Bab motor og ett reelle som koppler inn forbruksbanken om det skulle være behov for ekstra strøm til start. Husker ikke typebetegnelsene i farta, men skal sjekke opp ila. kvelden når jeg er tilbake fra jobb.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM, jeg setter pris på at du tar en kikk!

 

I følge VP er det samme startmotor på bl.a. 63, 74 og 75, og det er vel det som dimensjonerer hovedbryterne, vil jeg tro. ebonitas 240A-brytere gir et hint om dimensjonering.

 

Jeg har i prinsipp samme opplegg som du beskriver, men plasseringen kan vel være forskjellig i de to båttypene våre.

Øivind

Link to post
Share on other sites

http://www.axoncomponents.com/shop/batteryswitches/12volt/12v-250amp-single-pole-battery-switch.html

 

På min bryter står det: Remote ctrl battery Switch

Part no AX-332

200 Amps, 6-30VDC

Negative Impulse Switching

Axon Components LTD

 

Skal du kjøpe ny, så sjekk med leverandøren om den jeg refererer til over (AX-500) tilsvarer AX-332

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Slik ser startreleene ut på båten min. Stb og Bab på hver sin side og X-over releet i midten. Allt styres fra førerposisjon. I tillegg kan man operere releene manuellt vha. rød og svart trykkbryter. Skapet er rimelig fullt slik at uoriginale releer ala BEP ea. ikke vil passe inn.

 

 

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det plutselig å løsne her! Takk for info, REM og Fantino. Jeg ser nå at jeg har søkt på feil ord på engelsk. Med riktig søkebegrep dukker det opp flere alternativer. For samme pris som BEP sine hovedbrytere dukker Blue Sea 7700 opp. http://www.bluesea.com/products/7700/ML-RBS_Remote_Battery_Switch_with_Manual_Control_-_12V_DC_500A.

 

REM, dine brytere ligner på de jeg har. Da ser det jo ut til at det holder med 200A. 50 pund er jo en veldig grei pris også. BEP sine hovedbrytere ser bra ut, men de trekker litt strøm uansett om de er på eller av, og det ønsker jeg å unngå. Blue Sea 7700 har ganske lik spesifikasjon som BEP, men de bruker ikke strøm annet enn når de åpner eller lukker. Med en pris på 150 USD blir de en del dyrere enn Axon, men de er IP66, så da kunne jeg montert dem rett på skottet i maskinrommet og kvittet meg med to halvskramlete plastbokser som dagens hovedbrytere er montert i.

 

Det er i alle fall godt å vite at dette er under kontroll. Når jeg får båten på land og får tatt ut gulvet i jollegarasjen får jeg danseplass i motorrommet, så da kan jeg finstudere mulige monteringsalternativer før jeg bestemmer meg.

 

Igjen, takk for hjelpen!

 

Blue Sea 500A Remote Battery Switch with Manual Control

bilde

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...