MoldeSkipper Startet 5.Juni.2013 Del på Facebook Startet 5.Juni.2013 Kan disse sprekkene ha forårsaket at det siver vann inn i kabinen på min 24 fots Hanto-snekke? og hvordan reparerer jeg dette best? Sitér dette innlegget Hjemmehavn: Fornebu Marina Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Er det svikt i dekket når du tråkker på det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MoldeSkipper Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Det er vanskelig å si. Har knapt gått på den siden av båten, og det er veldig smalt dollbord på sidene. Men jeg registrerer at det IKKE er sprekker på babord, og der er det heller ikke kommet inn noe fuktighet. Styrbord side siver det inn fuktighet. Sitér dette innlegget Hjemmehavn: Fornebu Marina Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Du må frese opp for å se. Bruk dremel el.l. og fres ned -- finner du helt laminat under (grønt og homogent), er det ikke der lekkasjen kommer fra. Da kan du reparere med TOPCOAT -- ikke gelcoat -- vet du ikke forskjellen og forstår du ikke poenget, vil det være lurt å få fagfolk til å gjøre jobben. HVIS disse sprekkene forårsaker lekkasje, står du overfor en større jobb men ingenting som ikke en fagmann kan ordne for deg uten at det blir ruin og skifterettens porter av det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
mormalv Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Hei! Sjekk innlegg 27 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/65437-hanto-24-kjoepsraad/page-2 Håper ikke dette er grunnen til oppsprekkinga i gelcoaten hos deg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Sjekk om det er vått på undersiden av dollbordet, da sier svaret seg selv, Er det tørt der kan det komme inn i skjøten v fenderlisten. Legg en vannslange som renner over fenderlisten så ser du om det er der problemet er. Når man lekkasjesøker med vannslange skal man alltid begynne med laveste mulige lekkasjepungt og jobbe seg oppover til lekkasjepungtet er avdekket. Det er forøvrig lurt og borre noen hull i undersiden av fenderlisten på laveste pungt ( sb & bb ) slik at man ikke samler opp vann i fenderlisten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 det er mulig det kan lekke inn hvis du har en meget tørr støp under her. Hvis du har tatt noen skikkelige bølger kan også slikt forekomme. Da kan noen båter bli komprimert så mye i slaget at det sprekker opp i eldre sprø gelcoat. Jeg ville sjekket om det er mye svikt i dollbordet. Hvis jeg skulle reparert dette 100 % Ville jeg sjekket vinduspakningene før jeg gjorde noe med sprekken. Og jeg ville løsnet rekker og beslag og tatt på ny lim på en ordentlig måte. Ikke slik man gjorde i 1985 med en prikk i hvert skruehull. Selve sprekken fikses med gelcoat m/ voks i siste påføring. (Ikke topcoat. ) Sorry skipper worse, men jeg gir meg ikke på det. Topcoat er det som du ser inni båten, i maskinrom og liknende. Det utvendige er gelcoat. Så reparer med gelcoat. OK: Hvis man feks smører på fem strøk med gelcoat med herder med 30 min mellomrom. Så kan man dagen etter vaske av det femte strøket med aceton, og man sitter igjen med 4 herdete strøk. Hvis man blander 5% voks først i koppen og så 2% herder, i siste strøket. Vil man sitte igjen med 5 herdete strøk dagen etter. Men ingen krise. Forskjellen på gel og topcoat er ikke enorm i den store sammenhengen. Men gelcoat egner seg best til finish, og topcoat egner seg best til slitasjeutsatte steder.. Men blir veldig glatt, og derfor ikke brukt på dollbord. ( Der slapp jeg en kule i eget bein.). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 (redigert) Jeg går ut ifra at det er et sandwich-laminat i dollbordet. Altså tre lags konstruksjon, glassfiber-kjernemateriale-glassfiber. Dersom det er det, så ville jeg tatt et 8 eller 10 mm bor og boret gjennom glassfiberen fra undersiden, og inn i kjernematerialet. IKKE gjennom ytterste laget glassfiber. Dersom det er fuktig masse som henger igjen på boret, så har du vanninntrengning i kjernematerialet. Sannsynligvis balsatre eller divinycell. Når man får vann inn i dette, så slipper sammenlimingen, delaminering, og dette går fortere jo mere man trykkbelaser området, f.eks ved å gå på det. Da blir det lite hold og glassfiberen bøyer seg ved belastning. Siden det ikke er noe styrke i gelcoaten, mens glassfiberen flexer, sprekker gelcoaten. Om så er tilfellet, så er utbedring ved å frese opp og legge i gelcoatfiller, kun midlertidig, og vil sprekke opp på nytt. Er det sandwichlaminat rundt vinduene? -i så fall kan dette være en kilde til lekkasje. -er kjent hos eldre seilbåter. Utover dette er det gjerne rekkestøtter og andre dekksgjennomføringer som har både dårlig tetning for bolter samt at det ikke er støpt plugg, massiv støp, i området hvor det er gjennomgående bolter. Samtidig, lengden på sprekkene, uten roser, kan vel kanskje antyde at det ikke nødvendigvis er delaminering på denne måten med påfølgende trykkbelastning og oppsprekkning, fra oversiden. Sprekkene, -er de der det ville være normalt å legge løftestroppene for kraning av båten? -kan den ha fått seg en skikkelig trøkk fra siden? For å utelukke, ville jeg prøveboret for å se etter fukt i laminatet, dersom det er laminat der. Legg ut flere bilder med god belysning, også fra innsiden. Særlig av steder hvor det lekker inn vann. Lekker det inn vann, så må du også stoppe dette slik at det ikke gir følgeskader på interiør, el-opplegg mm. Mugg, sopp, lukt og jordslag kommer fort. Og da har du enda mere jobb. Redigert 6.Juni.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Selve sprekken fikses med gelcoat m/ voks i siste påføring. (Ikke topcoat. ) Sorry skipper worse, men jeg gir meg ikke på det. Topcoat er det som du ser inni båten, i maskinrom og liknende. Gel-coat og top-coat er samme produkt og har -- med en vesentlig forskjell -- nøyaktig de samme egenskaper. Forskjellen er at top-coat er tilsatt voks. Grunnen til dette er at gel-coat ikke herder mot luft. Det er av denne grunn at gel-coat kan sprøytes i form, og deretter lamineres på -- den vil ikke være herdet på innsiden. Bare mot den lufttomme siden, inn mot formen. For at gel-coat skal herde mot luft, f eks ved reparasjoner o.l., tilsettes den voks. Da kalles den top-coat. Voksen skiller seg ut i herdeprosessen, og legger seg som et lag øverst -- "mot luft" -- slik at top-coaten får herde. Altså, når du sier at du tilsetter voks i gel-coat -- så lager du top-coat. Verre er det ikke. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Holder med Skipper Worse her Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
mormalv Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Det er kryssfiner under dollbordet på Hanto 24. Denne er utsatt for råte pga. alt av beslag etc. er skrudd rett gjennom gelcoat på dollbordet. Det var sikkert satt inn med tettemiddel i hvert skruehull når båten var ny, men etter x antall år kan det sive inn fukt som koser seg mellom glassfiber og kryssfiner. Jeg tenkte at dersom det var råte under, så mister jo dollbordet bæreevnen, og da skal det ikke mye til før det sprekker. Men dersom det ikke er svikt, så er det sikkert ikke det. Vi får håpe at det ikke er det! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MoldeSkipper Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Hei og takk for MANGE gode svar. Har ikke fått tid til å ta bilder, men kan bekrefte det mormalv skriver: kryssfiner under dollbordet, og ja jeg har en kompis som har opplevd at hele dollbordene har råna pga lekkasje gjennom skruehullene. Sitér dette innlegget Hjemmehavn: Fornebu Marina Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Ok. skal ikke mase mer enn litt til om dette. Jeg er vant med å ha en egen topcoat. Vi blander ikke i voks for å lage topcoat for male innvendig i en båt. Men det vi brukte ble ikke helt lik gelcoat med voks for å si det sånn. Jeg prøver i allefall å si at å lage topcoat er det riktige her. Og enda enklere: driter man i å kjøpe voks går det helt greit. Man vasker da bare av det ytterste laget som er klissete med aceton, resten er herdet og klar til å pusses på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eiaro Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Og enda enklere: driter man i å kjøpe voks går det helt greit. Man vasker da bare av det ytterste laget som er klissete med aceton, resten er herdet og klar til å pusses på. Eller setter en tape over. Det har for meg gjort det lettere å se om jeg har fyllt opp nok noen ganger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.