Seastar Startet 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2005 Hei! Har nye batterier i begge båtene - samt montert vedlikeholdsladere. Ønsker å følge med hvor lenge de holder seg i god kondisjon. Siden det er forskjellige typer batterier og ladere og ellers ganske likt forbruksmønster, hadde det vært artig å følge utviklingen på hvilke batterier som holder seg best over tid (år?) I skryteomtalen av noen av batteriene så står det at de skal holde seg bra selv om de blir ganske mye uttappet/belastet. Hvordan gjør jeg enkelt en slik test på batteriene for å følge med utviklingen i kapasitet? Sitér dette innlegget Link to post
JohanPaaSnippen Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hei! Har nye batterier i begge båtene - samt montert vedlikeholdsladere. Ønsker å følge med hvor lenge de holder seg i god kondisjon. Siden det er forskjellige typer batterier og ladere og ellers ganske likt forbruksmønster, hadde det vært artig å følge utviklingen på hvilke batterier som holder seg best over tid (år?) I skryteomtalen av noen av batteriene så står det at de skal holde seg bra selv om de blir ganske mye uttappet/belastet. Hvordan gjør jeg enkelt en slik test på batteriene for å følge med utviklingen i kapasitet? <{POST_SNAPBACK}> Jeg sverger til å måle syrevekta. Måler får du kjøpt billig på bensinstasjoner/biltema osv. Følger i tillegg med på spenning over batteriet, men det sier mindre om dets tilstand. Ovennevnte er blybatterier med syre/vann. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hei Johan p....! De siste batteriene jeg anskaffet er vedlikeholdsfrie Marine/Fritidsbatterier/ spesial solcellebatterier o.l. som ikke kan åpnes. Det hevdes at det er et "gjenvinningssystem" slik at de ikke trenger å etterfylles med vann! Trenger derfor en annen metode for å finne ut av og teste utviklingen....! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hei! Hvordan gjør jeg enkelt en slik test på batteriene for å følge med utviklingen i kapasitet? <{POST_SNAPBACK}> Da monterer de en sk. Ampere-time teller. Hvis du da nullstiller telleverket ved fulladede nye batterier, kan du følge utviklingen og se direkte hvor mye de taper seg over tid. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sydvesten Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Da monterer de en sk. Ampere-time teller. Hvis du da nullstiller telleverket ved fulladede nye batterier, kan du følge utviklingen og se direkte hvor mye de taper seg over tid. <{POST_SNAPBACK}> Hvor finner man et slikt instrument da ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jens_P Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hvor finner man et slikt instrument da ? <{POST_SNAPBACK}> Bl.a. hos Elfa, Batt-Meter 2, tankmätare för batterier. NB! Priser hos Elfa oppgis uten moms! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 (redigert) Hei. Et batteri's kapasitet er gitt ved såkalt C/20 kriteria. Og hva betyr dette? - Jo, har man et fulladet batteri på f.eks C = 115Ah, skal det ved en utladestrøm på C/20 , altså 5,75A = 115Ah/20h ikke gå under en spenning på 1,75volt pr. celle, altså 1,75 x 6 = 10,5volt. Dersom en da lader ut dette på forhånd fulladete batteriet med en konstant strøm på 5,75amp og tar tiden til spenningen er nede på 10,75volt, har en et eksakt tall på kapasiteten. Når en denne spenningen etter f.eks bare 15timer, er kapasiteten (15/20)x100% = 75% Nå ville ikke jeg til stadighet gjøre dette, da enhver utlading/opplading av et blybatteri "forbruker" av levetiden. Men om en gjør dette en gang i året, skulle det være greit. Det er imidlertid også mulig å måle batteriets indre motstand for å få et uttrykk for batteriets tilstand. Dette er en "snillere" testmetode. Har ikke metoden i hodet, men kan sjekke opp. Tror en kollega har et batteri til testing akkurat nå på batterilabben i kjelleren. Exide Sønnak har forresten en nyttig sak om blybatteriets oppbygging og virkemåte i et 15 siders PDF dokument. Du finner det her: http://www.sonnak.com/annonser/pdf/oppbyging_virkemate.pdf Lars H. Redigert 8.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ooma Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Fra noe utstyr på jobben det det benyttes gamle batterier er det utstyrt med voltmeter samt en "test" bryter. Det denne bryteren gjør er å belaste batteriet med en belastningsmotstand tilpasset batteristørrelsen (ref innlegg fra Lars H.) Hvor fort spenningen over polene da synker gir en indikasjon på batterienes tilstand og blir av oss benyttet som indikasjon på når de bør overhales/byttes. I tillegg blir syrevekt målt og notert regelemessig for å spore endringer. Dette gir totalt sett en meget god indikajon på tilstand. Totalt har en derfor følgende måter å monitorere og sjekke batteritilstand: 1. Syrevekt 2. Polspenning (ubelastet) 3. Polspenning med endring under belastningstest. Belastningstest kan enkelt kjøres ved å dra rundt startmotor med stoppknapp inne eller sperret drivstofftilførsel. Dette gir strømtrekk som er representativt for batteriet og spenningsdroppet ved denne operasjonen vil bli større og større ettersom batteriet eldes. Sitér dette innlegget Oso Link to post
I.E Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hei Johan p....! De siste batteriene jeg anskaffet er vedlikeholdsfrie Marine/Fritidsbatterier/ spesial solcellebatterier o.l. som ikke kan åpnes. Det hevdes at det er et "gjenvinningssystem" slik at de ikke trenger å etterfylles med vann! Trenger derfor en annen metode for å finne ut av og teste utviklingen....! <{POST_SNAPBACK}> Seastar, Underhållsfria batterier trodde jag bara var ett vanligt batteri som hade en extra vätskemängd ovanpå cellerna. Det du kallar "gjenvinningssystem" låter intressant. Om man ex laddar med 15,0 v spänning och har 20 grader varmt i batteriutrymmet kommer det att utvecklas knallgas. Menar du att detta "gjenvinningssystem" gör om knallgasen till syravatten igen ? Isåfall vore det i mina ögon en revolution inom batterikontrukitonen ! Eller hur ligger det till ? / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 (redigert) Det hevdes at det er et "gjenvinningssystem" slik at de ikke trenger å etterfylles med vann! <{POST_SNAPBACK}> Hei. Apropo slike batterier, vil jeg gjerne sitere Exide Sønnak der de skriver om slike batterier: Enkelt forklart er det slik at et standard “åpent” batteri er full-ladet når det når “gassespenning”, og gassen slippes ut av batteriet gjennom ventiler i proppene eller i lokket. Et rekombinasjonsbatteri når også “gassespenning” når det er full-ladet, men i stedet for å slippe gassen ut, rekombineres den inne i batteriet. Man får m.a.o. et lukket system. Alle rekombinasjonsbatterier har sikkerhetsventiler som åpnes i tilfelle trykket inne i batteriet øker dramatisk i forbindelse med overlading. Ingen rekombinasjonsbatterier kan etterfylles, derfor må man kun bruke strøm- og/eller spenningsstyrte ladere. Dersom batteriet stadig overlades vil elektrolytten til slutt være helt borte, og batteriet slutter å fungere. Det finnes to kategorier av rekombinasjonsbatterier; AGM batterier og gelebatterier. Hele dokumentet finner du her: http://www.sonnak.com/annonser/pdf/sporsmal.pdf Lars H. Redigert 8.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Fra mine yngre dager, sånn rett etter at jeg fikk min første bil , har jeg fortsatt liggende i garasjen noen duppedingser som skal settes på batteriet istedenfor proppene. Der skal det visst være noen katalysatorer inne som rekombinerer knallgassen til vann. Vil tro at det er ca 30 år siden jeg hadde dem på et batteri, men jeg husker at det dannet seg dråper inne i de plastbelgene. Finnes noe slikt fortsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Har planer om og innstallere en bat. meter, men det er jo mange forskjellige til sterkt varierende priser. Er det noen som kjenner til dette bat. metere fra Maritim? http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=001001100 Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Jeg har et syv år gammelt batteri som jeg nettopp testet med en 55 watts lyspære fra en bil. Jeg startet om kvelden med 12,5 volt og 4,6 ampére, og tidlig neste morgen, etter 9 1/2 time, var spenningen nede i 10,3 volt og strømmen 4,1 ampére. Lars H skriver at kapasiteten måles til spenningen under belastning passerer 10,5 volt. Batteriet er på 120 Ah. Belastningsstrømmen ved start tilsvarer derfor C/26 ( 120 Ah / 4,6 A ). Kapasiteten på batteriet er derfor omkring 40 Ah (mellom 4,6 og 4,1 A * 9,5 h). Dette tilsvarer 1/3 av opprinnelig kapasitet. Syrevekten har jeg for noen uker siden målt (etter fullading) til mellom 1,26 og 1,30 - med et gjennomsnitt på 1,28. Jeg har allerede i et par måneder brukt en elektronisk pulsgenerator for å fjerne sulfatbelegg i batteriet. Hva synes dere; er batteriet kaput? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Forsiktighet/føre var tilsier vel at batteriet pensjoneres og -- om du har plass -- relegeres til en alternativ plassering der du kan ha det til nødbatteri. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Hva synes dere; er batteriet kaput? <{POST_SNAPBACK}> Kaputt og kaputt, - du har jo svaret selv. Kunne du før ligge med forbruk uten lading i 3 dager, kan du nå kun ligge en dag. Holder det for deg? Men det du skal merke deg er at de første årene reduseres kapasiteten lite. På slutten av levetiden stuper det adskillig fortere. Er det et nødvendig startbatteri ville jeg i hvert fall tenkt på nytt. Mine egne batterier er også 7 år, men jeg har ikke merket noen reduksjon i kapasitet ennå. Kanskje jeg skulle ta en utladingstest etter min egen oppskrift? Men tror nok det holder noen år til. Har korrekt ladespenning på både dynamo, solcellepanel og landstrømlader. Og batteriene har aldri vært ladet ut under 12 volt. Jeg har hatt en slik "duppedit" du nevner, Europulse, innkoblet siden batteriene var nye. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seastar Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 (redigert) Seastar, Underhållsfria batterier trodde jag bara var ett vanligt batteri som hade en extra vätskemängd ovanpå cellerna. Det du kallar "gjenvinningssystem" låter intressant. Om man ex laddar med 15,0 v spänning och har 20 grader varmt i batteriutrymmet kommer det att utvecklas knallgas. Menar du att detta "gjenvinningssystem" gör om knallgasen till syravatten igen ? Isåfall vore det i mina ögon en revolution inom batterikontrukitonen ! Eller hur ligger det till ? / Dan <{POST_SNAPBACK}> Hei Dan Ja, det er visst ganske nyutviklede saker - og batteriet er spesialegnet for marine/Fritid/Solcelle - som visstnok bl.a. innebærer at det tar lett lading og tåler mange og kraftige utladninger. Hvis de brukes etter vanlige regler for lading og ikke utsettes for unormale (skadelige) ladesykluser så skal visstnok event. vanlige gassmengder omdannes tilbake til vann. Alt dette etter omtalen fra leverandør. Syntes dette var interessant - samt at det er både vanlige poler og i tillegg skruterminaler for enkel sammenkobling av flere til større batteribank. Innebygd ladeindikator og kraftig håndtak og to års garanti. Har som tidl. nevnt justert lading til maks 14.4 i båten og har i tillegg montert faste vedl.holdsladere som kutter ut før skadelig overlading skjer. Har laget en forbruksbank av tre stk, som jeg skal kjøre hardt og sammenligne med de andre bankene jeg har , som er et kjempetungt 180Ah av den vanlige typen. Det skal bli spennende å følge med utviklingen av batteriene over tid..........! De skal visstnok komme på Introduksjons-/vårtilbud hos Superdekk-kjeden, og er av merket Hankook med betegnelsen EXRIDER XV31 MF (1000A MCA , 800A CCA) Tiden får vise om teorien og reklamen stemmer med praksisen, så langt virker det meget lovende, og så liker jeg at batteribanken blir litt mere håndterlig og lettvint kan event krympes eller utvides med like moduler, alt etter skiftende behov. NB! Og knallgass- faren fra plasseringen i en av benkene nede i båten, er heller ikke noe jeg trenger å tenke på lenger Takker for innspill fra dere andre, og skal prøve ut noen av metodene, slik at jeg får noe håndfast å sammenligne med når det er gått et år eller to!, regner nesten med at med det opplegget jeg har nå er det bare å kjøre på å bruke all den strømmen jeg ønsker, og så er det fullladet igjen før neste "utror" Redigert 8.Mars.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 (redigert) Har planer om og innstallere en bat. meter, men det er jo mange forskjellige til sterkt varierende priser. Er det noen som kjenner til dette bat. metere fra Maritim? http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=001001100 <{POST_SNAPBACK}> Dette er et populært og fornuftig battmeter til generell fritidsbåtbruk som vi selger for kr. 1999 til baatplassenmedlemmer. Forhåndsbetaling innebærer fraktfri levering (på lager). Atle Redigert 8.Mars.2005 av Stavanger_Seil_AS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 De skal visstnok komme på Introduksjons-/vårtilbud hos Superdekk-kjeden, og er av merket Hankook med betegnelsen EXRIDER XV31 MF (1000A MCA , 800A CCA) <{POST_SNAPBACK}> Hvor mange amperetimer (Ah) er de på? MCA og CCA har jo kun betydning når de brukes til start. Og har du pris? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seastar Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Hvor mange amperetimer (Ah) er de på? MCA og CCA har jo kun betydning når de brukes til start. Og har du pris? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Hei igjen Lars H. Takk for forklaringer og enkle testemetoder for å få et sammenlignbart uttrykk for endring av kapasitet over tid. Det ser ut til at jeg må sette meg enda bedre inn i dette med battmeter, og overvåkning/alarm ved lave verdier på batteriene. Det kan nok være både lettvint og ikke minst en nyttig investering! Har satt det opp på ønskelisten! Vet ikke hva disse bokstavene betyr jeg, annet enn at Batteriene er oppgitt til 100Ah og prisen var 690,- på tilbud hos Superdekk (30% rabatt) Ellers er jeg litt når det gjelder andre benevnelser også, kanskje du kan være til hjelp med en forklaring: Har prøvd ut forskjellige Elektroniske vedlikeholdsladere, og det ser ut til at de gjør jobben tilfredstillende alle sammen........, men jeg liker godt "storebroren" til den som Ingar har testet ut fra Biltema, nemlig Art.nr. 44-715, som for meg ser prikk lik ut, men med den forskjellen at den skal være kraftigere. Den blir omtalt som 9 A lader i annonsene, men i tekn. specs. står det : Ladestrøm, maks 6 A arith. (9 A eff), så hva er definisjonen på de forskjellige måtene å oppgi en lader på? Ser at "lillebroren" art.nr. 37-710 (Den Ingar har laget test-rapport på) er oppgitt til 4 A arith. (6 A eff) NB! Bruker også en 6 A aut. lader fra Clas Ohlson Art.nr. 35-1598 PRO USER med "FLOAT" funksjon, som også fungerer meget bra som vedlikeholdslader. (trenger bare litt tid for å lade opp et "helt" utladet batteri) Denne er oppgitt i tekn. specs. Laddstrøm: 4A DC (6A RMS) For meg blir det så mange forskjellige benevnelser, at jeg ikke helt vet hva som er en felles definisjon på ladekapasiteten, for å sammenligne de forskjellige? Det virker uansett bra i praksis hos meg, og nå må jeg ned å starte opp "den grønne svensken" og ta en tur ut på "bøljan blå" Ship 'O ' Hoi! - alle sammen Redigert 9.Mars.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.