sebba2 Startet 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2013 (redigert) Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å finne ut hvordan man trimmer en yamaha 4 hk 2 takt, og kort stamme ,til en 5 hk?-Motoren er nok ca. 80-90 modell. Takker til skikkelige svar. Hilsen :sebastian Redigert 6.Juni.2013 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Lars K Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Du må vel bytte forgasser til en fra 5 hk,men du vil nok ikke merke forskjell. Da er det bedre å selge den du har og kjøpe deg en 6hk,som er en 2syl motor med litt mer fart i. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 se på merkeskiltet, er det 4A eller 4B? A er 83cc (tror ikke denne kan oppgraderes til 5hk?) , B er 103cc, samme som 5hk. Har du bilde av motoren, så kan vi kanskje si noe mer om alder ut fra dekor osv? Ellers enig med Lars K, for å få skikkelig økning så ville jeg heller kjøpt en 6hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sebba2 Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 ok Men et problem!,båten kan bare ha maks 5 hk! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
BAN Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Båten din kan godt ta en motor på 6 hester. Du bryter ingen regler med å ha større motor en det produsenten anbefaler. Det du må passe er total lastekapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 hvorfor ønsker du å trimme, er jolla treg å få i plan? Noen av de korteste gummibåtene kan være litt vriene sånn sett. Kan hjelpe med f.eks Smart tabs, og kanskje propell med mindre stigning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vanntett Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Det er sikkert bedre å bytte ut motoren eller montere flaps etc.. men det er jo ikke det han spør om... Jeg er i samme situasjon. Har en tilsvarende motor, 4 hk Mariner, som nesten klarer å få båten i plan. Hvis jeg legger meg forover og styrer med beinet så planer den.. En hk ekstra hadde nok ganske sikkert gjort susen. Hvis det er modell 4B, hva må da gjøres for å trimme den? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 5 hk har større boring også..... Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 hja,men jeg er ikke den som bruker så altfor mye tid med boring og trimming,og sånt,jeg vil bare gjøre dette enkelt!jolla mi planer ikke med 4 hk,bare så vidt! jeg trenger fem! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
index Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Det enkleste da er å kjøpe en femhester og selge firehesteren! Slike småmotorer er lettsolgte, så byttet burde være problemfritt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Terje Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 (redigert) Gjorde dette selv for en del år siden. Husker ikke helt hva merke det var men det var en 4 hester. der tok jeg av forgasseren, bak den er det 2 stk. reed ventiler. den ene kan du med et skruejern trykke inn et par mm eller noe, den andre kan du ikke. Fremgangsmåten her var å bøye det som sperret for den som var stengt, til å kunne åpnes like mye som den andre. Om det ble 5 hester vet jeg ikke, men den gikk noe bedre.. Redigert 7.Juni.2013 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Jolla mi planer med meg ombord, 245 lang og 4 hk mercury 2takter. Målte den til 12,6 knop forleden. Må riktignok lene meg frem for å få den i plan, deretter er det bare å sette seg tilbake. Har et hakk i propellen som skal fikses.... Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 ok Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 tusen takk for alt :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Jakob T Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Skifta ei dyse i forgasseren.Det skulle vere det som var forskjell på 4 og 5 hk.Merka liten forskjell Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Det er vanskelig å trimme de motorene, siden de har så liten sylinder allerede, men du kan få tak i en 2 sylindra motor, de får du opp til 15hk. Og ikke bry deg om det som båtprodusenten ambefaler med maks hk. Jeg har en gammel 13 fots som de bare sier maks 2hk, jeg har 15hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.