SF Startet 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2004 Hei, Har dere peiling på hva som er vanlig temperatur på olja ved marsjfart. 6 sylindret 120 hk turbodiesel. På min motor er det en plate oljekjøler montert rett på blokka med kjøling ferskvann/olje. I tillegg har jeg en Bowmann rør kjøler saltvann/olje men er usikker om det har noen hensikt å montere denne. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Terje Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 På min tidligere VP 41, hadde olje og vann samme temp, eneste forskjell var at oljen trengte noe lenger tid på oppvarming kontra vann. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Ingar Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 For en "vanlig" motor har jeg hørt at man bør ligge under 110grader. På sommeren kommer min MD21 opp mot 100grader ved lang tids kjøring under høy belastning. Termostaten er på 80 grader. (Originalt 70) Det tar minst en time på samme turtall før temperaturen stabiliserer seg. Hvilken temperatur måler du? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 17.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 110 grader ja, det er vel det jeg også har hørt, jeg har ikke temp måler på olja i dag men tenkte å montere dette over helga. Grunnen til at jeg spør er at jeg har flyttet over mariniseringa fra en Chrysler Nissan Marine CN6-33 ca 79 modell til en Nissan SD33T 87 modell. Førstnevnte er uten turbo mens SD33T er med. For øvrig er basis motoren stort sett den samme, forsterka stempler på 87 modellen. Jeg har bygd om manifold til turbo og bruker den original SD33T turboen. Bowman oljekjøleren passer ikke på den nye motoren, men den har egen kjøler montert rett på blokka (ferskvann/olje plate kjøler). Denne skal etter sigende være stor nok men jeg ønsker å dobbel sjekke før jeg legger ut på langtur. For en "vanlig" motor har jeg hørt at man bør ligge under 110grader. På sommeren kommer min MD21 opp mot 100grader ved lang tids kjøring under høy belastning. Termostaten er på 80 grader. (Originalt 70) Det tar minst en time på samme turtall før temperaturen stabiliserer seg. Hvilken temperatur måler du? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Vil tro at maks 110 grader er en god regel. Profesjonelt mener jeg å huske at i det selskapet jeg jobber har det blitt foretatt "forsking" på dette. Mener (igjen) å huske at oljer generelt starter å oksidere (dekomponere/kokse) på 150 grader C. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 19.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2004 Ingar etterlyste mine synspunkter på smøreoljetemperaturen som er diskutert her. Vel, her er de: På en dieselmotor med glidelagre er termostaten innstilt til å gi smøreoljen en innløpstemperatur på 55-60oC, og alarmen på smøreoljens utløp er satt til ca. 70oC. Dersom motoren hadde glidelagre, ville jeg derfor slått ned farten når utløpstemperaturen på smøreoljen nærmet seg 80oC. Hvis derimot ALLE lagre var av typene kulelager, rullelager eller nålelager, kunne jeg akseptert høyere utløpstemperatur, men jeg vet ikke hvor grensen ligger. De temperaturene som nevnes i tråden du refererer til, synes jeg er enormt høye, men kanskje lagrene er fremstilt med ekstra god presisjon? Med de høye smøreoljetemperaturene blir jo viskositeten lav og oljens bæreevne tilsvarende liten. Smøreoljefilmen blir tynnere og derfor må overflatene i lagre som skal fungere under slike forhold ha ekstra jevne overflater (liten ruhet), liten klaring og små toleranser på pasningene. Sagt med andre ord: Spesialmateriale i lagre og tapper samt høypresisjon i produksjon av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2004 Noen motoroljekjølere går på "grønt vann", d.v.s. blir kjølt av motorens kjølevann som holder rundt 80 grader C. Nå freser det ikke av bunnpannen på Hulda hvis jeg spytter på den. Men den er altfor varm til å kunne holde hånden på den. Ut fra denne ukvalifiserte testen vil jeg si at bunpannetemperaturen ligger mellom 60- og 90 grader C. Hulda kjører en enorm Bowman kjøler som nummer 1 kjøler etter filterering etter sjøvannspumpen. Kjøleren ble tidligere benyttet som kjøler av kjølevannet på yrkesbåt med motor ca. 170 hk. Det artige er at den kjøleren som ble levert til Hulda's motor var et lite rør med en sjøvannssløyfe. Hulda's umiddelbare kommentar til denne kjøleren var den diplomatise uttalsen: "Drit og dra". Dette ut fra at Hulda mente at denne kjøleren var kun ment som en kosmetisk detalj. Agumentet fra selger var at oljen trengte å jobbe på 100 grader + for å kunne gi nok oljedamp til de deler av ventilspillet som ikke var tvangssmurt. Hulda kan til en visst punkt støtte denne filosofien. På den andre siden kan man hevde at Hulda ikke har en racingmotor. Tar man en titt på bilmotorer og ser hvilke forhold de jobber under, kan man jo lure. Sist jeg var i Milano var det nær 40 varme. En bil som drar tungt lass i motbakke og høy hastighet (personbil med tung campingvogn) under disse forhold, kan umulig ha en diff. temp mellom utetemperatur og olje innløp på 20 grader C. Jeg har ikke regnet på det, men det virker så innmari umulig. Tror ikke jeg har kompetanse på å regne på det heller, for den sakens skyld. Nå vet vel alle at motorlagre på forbrenningsmotorer er glidelagre. Hulda vet ikke om noen bære- eller rådelagere som har blitt produsert som kule/rullelagere siden tidenes begynnelse. Noen to-taktere hadde nålelagere på veiva i forrige årtusen (bensin). Lagerskålene er i hvitmetall (babbit på nynorsk) og tappene er i støpejern (kjenner ikke formelen). Veiva på Hulda er nitrittherdet, som de fleste andre veiver med unntak av GM og "italienerene". Poenget til Hulda er at en båtmotor som kjøler oljen med "grønt vann" ikke kan ha lavere oljetemp. enn 80 grader C i og med at man i Norge kan se bort fra luftkjøling av bunnpannen. Utfra ovennevnte faktiske forhold kunne det vært artig om noen innen oljebransjen som sikkert er lesere av denne siden kunne komme med innspill i debatten.... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2004 Oljetemperatur vet jeg lite om, men jeg vet at viskositetsangivelsen på motorolje er angitt ved 100 °C. Da er kanskje 100 °C normal driftstemperatur ved belastning? Eller kanskje ikke? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 19.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2004 oljetempratur bør ligge rundt 90-95grader ideelt...dette forå sørge for avdamping av vann fra forbrenningen sm blir presset forbi stempelringene(som damp/steam)..dette er også en av grunnene for "vinter"termostat ikke bare bedre varmeapparat tempraturen bør ikke over 105grader for da blir olja for tynn +nedbrytingen av olja skjer fortere..hvis man må akseptere så høy tempratur bør helsyntetisk olje benyttes da den er mer tempratur bestandig mot nedbryting...har ikke tilknytning til oljeinduustrien men har drevet m motorer av alle slag i 25 år og mange av disse motorene har blitt utsatt for extreme belastninger og trimming...2taktere og 4taktere m og uten turboer lystgass kompressorer vanninsprut bensin gass nitrometan...fra 0.33cc til lasteskip..og olja er lifsblodet til dem alle..bra lje så tåler dem det utrolige Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 19.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2004 Hei! Snakket med en Yanmar servicemann i dag, han mente at på min Yanmar 1GM diesel holder olja mellom 80 og 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2004 Takk Doktor! Men 80 grader max. synes jeg hørtes veldig lavt ut i en båt. Hadde oljetempmåler i min forrige bil (6syl diesel) og der holdt temperaturen seg under 85 grader. Men i en båt trodde jeg det var vanlig med langt høyere temperaturer. Ang. det Hulda skriver så har jeg aldri sett en oljekjøler som er kjølt av ferskvann, kun saltvannskjølt og montert foran varmeveksleren for kjølevann. Fint om noen flere kan oppgi oljetemp for sin motor, gjerne også termostat-temperaturen.. Ved marsjfart, etter at oljetemp'en har stabilisert seg. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 20.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2004 Fint om noen flere kan oppgi oljetemp for sin motor, gjerne også termostat-temperaturen.. Ved marsjfart, etter at oljetemp'en har stabilisert seg. I en tidligere båt hadde jeg oljetemp-måler. Mercedes 352, 6 sylindret 5,7 liter diesel. Termostat = 83grader. Normal temperatur i olja var ca. 110 grader som kunne stige til 120 når det var skikkelig varmt i vær/vann. (uten at temp på kjølevann ble særlig forhøyet). Det hører med til historien at motoren hadde 20 liter olje. Det tok ca 45 min før olja nådde "marsj-temp". For maaaaaaange år siden installerte jeg oljetemp. i en Opel Kadett. (1.2 liter). Også på denne var oljetemp. over 100 grader. 120 grader med råkjøring på autobahn. Synes det høres rart ut at normal oljetemp skal ligge under kjølevannets. Normal olje endrer vel ikke sine egenskaper før rundt 170 grader? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Motordoktoren Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 (), men jeg vet at viskositetsangivelsen på motorolje er angitt ved 100 °C. Lotus Det stemmer, Lotus, men det betyr ikke at alle motorer opererer med oljens driftstemperatur på dette nivå. Hvis det var tilfelle, skulle alle dieselmotorer ha 40°C på dieseloljen og tungoljedrevne motorer ha 40°C eller 50°C, men det er jo ikke tilfelle. Temperaturene jeg anga, gjelder alle dieselmotorer i større skip. Men så skrev jeg noe om klaringer og toleranser. Med de små dimensjonene fritidsbåtenes motorer har, blir klaringene tilsvarende mindre enn i store motorer. Og da kan oljetemperaturen heves. Oksidasjon er ikke noe problem her, men hvis lagerklaringen øker med 2-3 hundredels millimeter, går det ut over bæreevnen i lageret. Smøreoljefilmen blir ikke som den skal være, og den hydrodynamiske smøringen blir dårligere. Så hvis du kjører med høy smøreoljetemperatur, bør du være rimelig sikker på at lagrene ikke er særlig slitt. Og så en liten kommentar til hendene som temperaturmålere. Mine hender har vel omtrent like tykk hud som for 45 år siden, og da kunne jeg legge hånden på et lager hvis det var maks. 55°C. Det ga meg en målestokk på temperaturnivået når jeg følte på noe. Sitér dette innlegget Link to post
aqad Svart 21.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2004 Har overhalt en Toyota Hiace motor som hadde vært "litt" varm, det viste seg at loddetinnet som er på oljenivå giveren hadde smeltet. Har i ettertid fått høre at loddetinn har et smelte punkt på 190 - 200 grader, så det er vertfall for mye med 190 grader. Var bare å skifte topp, ingen av råde eller stempl stag lageren var defekt, sier bare en ting TOYOTA Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 Det er ikke høy oljetemperatur som eventuelt ødelegger lagrene. Lagermetallet tåler selvfølgelig 150-200oC, men ettersom høy oljetemperatur gir tynn oljefilm, kan det gå galt når lagrene blir slitt og får større klaring enn da de var nye. Straks det oppstår metallisk kontakt mellom lagermetall og lagertapp, mens motoren er i gang, blir det VARMT. Og da er det ikke snakk om bare et par hundre grader. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 22.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2004 ljen har 2 formål i en motor....... smøre OG transportere varme....hvis du sprøyter olje på 120 grader opp under et stempel som holder 200+ grader kontra 85 grader olje....hvem kjøler best og ikke blir for varm.....dessuten brytes smøreegenskapene ned lenge før det dannes koks...dessuten sitter de fleste følere i bunnpanne og gir et gjennomsnitt av kjølt olje og varm olje fra smørekrets....de fleste motorer m høy oljetemp er motorer som opprinlig er konstruert for bil/last som er bygd om men der har man fartsvind som kjøler...oljekjøling er ofte et "glemt"problem....men det spørs hvor lenge man vil at motoren skal virke da....det kan være snakk om ganske mange år å tjene på korrekt oljetemp....men for all del....det er fritt å gjøre som man vil... Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Godmiddag ! Vet inte om man kan generalisera på detta område men har någon en aning inom vilket temperatur område motoroljan skall ligga ? Har en 4 cyl diesel motor utan oljekylare, om det gör någon skillnad... Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Har du sette denne tråden? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5703 Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Har du sette denne tråden? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5703 <{POST_SNAPBACK}> Ingar, Vad mer kan man begära ... Tack / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Fint om noen flere kan oppgi oljetemp for sin motor, gjerne også termostat-temperaturen.. Ved marsjfart, etter at oljetemp'en har stabilisert seg. <{POST_SNAPBACK}> Kanskje ikke så relevant, men på bilen har jeg oljetemp-måler: Den ligger normalt på ca. 80 grader, men topper 100 grader ved inspirert Autobahn-kjøring i sommertemperatur. Det tar temmelig lang tid før oljetempen er oppe på normal. Kjølevannstempen ligger alltid på 90 grader (varierer overhodet ikke). Motor 2.8l bensin/193 hk. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.August.2005 Link til dette innlegget Svart 7.August.2005 Hadde fremme instruksjonboken for en ford 2704 ET i dag i en annen anledning, og for oljetemperatur fremkom det at 2704 ET med turbo (150 hk) skal ha arbeidstemperatur på oljen på 74-116 grader, mens 2704 ET 180 HK (ladeluftkjøler) og 2704 ET 250 hk begge skal ha arbeidstemperaur på oljen på 74-90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Juli.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2006 (redigert) Sitter på jobb å kjeeeeeder meg på en heller stille sommer dag. Hvorfor er alle på ferie og jeg her på jobb er forhåpentligvis på fjorden om noen få timer. Sjekket i gamle innlegg og fant et som jeg startet for leeeeeeeeeeenge siden men der diskusjonen har fortsatt etter at jeg sa takk for meg. Da jeg ser at menge lurer på motor temp i disse varme dager vill jeg bare gi en noe forsinket tilbakemelding på denne. Jeg fikk endelig montert olje temp måler på min motor og ja, den integrerte kjøleren (olje/ferskvann kjøling) var stor nok. Ved flere timer på marsjfart på 20-22 knop er temp på olja litt over temp på kjølevann. Dvs ca 88 grader, jeg har en termostat på 87 grad C på kjølevannet. Redigert 4.Juli.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Jeg må ha oljekjøler på min lastebilmotor nissan fe6t . Den mister oljetrykk ved hard belastning over tid.. Jeg skjønner bare ikke hvor jeg skal koble på kjøler til oljen hen? Krever det en ombyggning av oljefilterhuset , eller kan man gjøre noe enklere? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Jeg kjøpte en adapter fra KD Trading til å sette mellom oljefilter og holder til min Transit motor. 2cm tykk med gjengede hull til fittings. Mulig noe tilsvarende finnes til din motor? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Ja kanskje det.. Har tenkt litt på at kanskje det ville hjelpe endel å koble en på oljerøret som går til turbo som jo er enkelt å komme til. Vil selvsagt ikke få med all oljen da men.. Noen andre innvendinger? Kjøling utvendig på bunnpanne er også enkelt å fiks, men krever kanskje er kjøler jeg ikke evner å lage.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.