dannis Startet 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2005 Hei alle sammen! Har nettopp kjøpt en Ford 120HK, 6 cyl, med oppsett for ferskvannskjøling. Saken er at jeg må få laget kjøleslynger. Har fått tak i en kar som lager dette for meg, men han trenger dimensjoner. Sabb i Bergen kan levere ferdig system, men det er for dyrt synes jeg. Desverre ville de ikke ut med dimensjonene. Er det noen solidariske båtfolk i dette eminente fora som kan være behjelpelig med mål, dimensjoner og gode råd i forbindelse med dette? Med hilsen midt i båtpussen! Dannis Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Ta deg en tur på nærmeste opplagsplass og se på båtene som står på land. Propellene gir deg en peiling på motorstørrelse og kjøleslyngene kan du måle med amerikansk øyemål. Rent intuitivt ville jeg mene at 2 x 3 meter 1 1/2" kopperrør burde holde til ditt bruk, men motoren har jo termostat så om du legger på en meter for sikkerhets skyld så ordner termostaten resten. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ooma Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 kjøleslynger er et stort kapittel som ikke kan besvares i en enkel setning. Tror nok ikke Sabb gnerelt er uvillige til å gi fra seg informasjon, men det er vel heller det at rørdimensjon, montering, antall rør lengde osv er ulikt til ulike båter. Som samvittighetsfull leverandør vil nok Sabb'en gjøre ordentlige beregninger før de gir svarene. Anbefalingen blir vel kort og greitt at enten finner du et firma som leverer dette og har et forhold til hvordan de beregnes, eller så sørger du for å lage de store nok til at du er garantert god nok kjøleeffekt og så satser du på at termostaten gjør jobben sin dersom du har en motor som tillater en slik motntering. Jeg er også litt nysjerrig på hvordan du løser kjøling av eksosen med denne monteringen. Om du har tørr eksos så er det jo greitt. Har du derimot våt eksos så må du jo ha saltvann inn uansett. Da er jo varmeveksler et alternativ? Mener å huske at universal / perkins sin "dieselmotor i båt" (eller noe slikt) bok hadde noe om kjølesløyfer. En god bok som er å anbefalle for alle motormonteringsformål. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Sleipner i Fredrikstad hadde også kjøleslynger og kjølekasser. Ellers så vil jeg intuitivt si at Poseidon ikke er så langt unna. Sitér dette innlegget Link to post
dannis Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 (redigert) Takker for gode råd! Er allikevel noe nysjerrig. Dersom jeg finner en båt i området som har en slik motor jeg har med utvendig kjøleslynge kan jeg nok bare spørre pent om jeg kan ligge under med skyvelær og tommestokk. Angående eksos er det litt mer uklart. Er en novise på dette området, men trodde at all eksos var tørr med kjøleslynge. Altså et lukket system der motoren ikke var i direkte kontakt med saltvann. Videre tenkte jeg at med varmeveksler hadde man vanlig kjøling med saltvann inn til kjøling og våt eksos ut?? Hørte også av en kar på brygga at man måtte opp i 17 meter rør med 1 toms dimensjon for å kjøle en slik motor. Min båt på skarve 20 fot kommer til å se ut som en av Reodor Felgens biler!! Dette kan vel ikke være mulig?? Videre lurer jeg på hvordan man bygger om motoren til vanlig saltvannskjøling og våt eksos. Dette var nemlig dette som var på båten tidligere og da hadde jeg sluppet flere skroggjennomføringer og en sårbar bunn. Redigert 8.Mars.2005 av dannis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 20 fot med en 6 syl. Ford. Dette er en motor på rundt 6 l og veier bortimot 6-700 kg m/gear Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
dannis Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 ...men ikke hvilken som helst 20 foter: En god robust Norpower fra våre venner Malo i Kr.Sund! Den ble ofte levert med 6 cyl og selv om dette veier en del, er det ikke så galt båtens design tatt i betraktning. Takk allikevel for oppmerksom tanke Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Men det betyr samtidig at du mesteparten av tiden kommer til å ta ut bare 20-30 HK, noe som indikerer et enda lavere kjølebehov. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Slike Malo båter var tidligere vanlig ombord i de fleste snurpere som lettbåter/slepebåter for å dra ut nota. Derfor kraftig motor og stor propell. Jeg har sett disse med utvendig kjølerør. Perkins 6-354 var vanlig motor. Sitér dette innlegget Link to post
dannis Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Det er nok riktig, Poseidon. Hva tror du om 2 toms rør og heller kutte litt i lengden? Det er jo ingen racerbåt jeg har skaffet meg.Dessuten (vet ikke om dette har noe å si) motorkassen er bare et skall i en åpen båt. Hadde tenkt å isolere litt for trivselens skyld, men vil tro at det kommer rikelig med luft inn. Moderne båter med helt hermetiske motorom (minus luftinntak) er jo som badstu å regne i forhold. Dette er en gammel snurpebåt, TMe. Det er klargjort for ekkolodd av gammel type med tunnell ned ved siden av styrekonsollen osv. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Men det betyr samtidig at du mesteparten av tiden kommer til å ta ut bare 20-30 HK, noe som indikerer et enda lavere kjølebehov. mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> 20 - 30 hk ?? Dette er en motor som er bygget for å bli belastet en del, vil ellers sotes ned. Skal kjøres på full pinne innimellom for å renskes ut.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Poseidon Svart 8.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Det er nok riktig, Poseidon. Hva tror du om 2 toms rør og heller kutte litt i lengden? Det er jo ingen racerbåt jeg har skaffet meg.Dessuten (vet ikke om dette har noe å si) motorkassen er bare et skall i en åpen båt. Hadde tenkt å isolere litt for trivselens skyld, men vil tro at det kommer rikelig med luft inn. Moderne båter med helt hermetiske motorom (minus luftinntak) er jo som badstu å regne i forhold. Dette er en gammel snurpebåt, TMe. Det er klargjort for ekkolodd av gammel type med tunnell ned ved siden av styrekonsollen osv. <{POST_SNAPBACK}> Hei Dannis, Jo du kan sikkert øke rørdiameteren og korte tilsvarende ned på lengden; et annet alternativ kan være å legge opp til to parallelle rør. Da blir pakken kortere og du får større kjølende overflate samtidig som gjennomstrømningshastigheten reduseres slik at det varme vannet fra motoren får bedre tid til å kjøle seg ned i kontakt med sjøen. Jeg må bare beklage, men å bruke ord som "trivsel" i forbindelse med en slik motor i en slik båt, det forekommer meg litt uvant - men jeg er kanskje miljøskadet. Du må regne med at på mer enn moderat tomgang bråker motoren så meget at det er vanskelig å føre en vanlig samtale ombord. Men på "moderat tomgang" tar du ut de 20-30 HK som jeg tidligere nevnte og da går den sine 6 knop, hvis du tar ut de siste 100 HK så får du den kanskje opp i 7 knop - men fri og bevare meg Når dere skriver at det er en gammel "snurpebåt", da skriker det i min terminologi. Snurpebåten er selve "moderskipet". Det som du har ble kalt for "snurpelettbåt" eller "basbåt", man hadde ekkolodd ombord og hjalp til på forskjellig vis under kasting og tørking av noten. Lykke til med prosjektet! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dannis Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2005 Takk igjen, Poseidon! Trivsel er jo relativt, selv trives jeg med denne typen og opplever en malo eller lignende som skikkelige båter som tåler en god støyt. Du har naturligvis helt rett angående vår manglende innsikt i det latente, norske utrykkspotesialet. Valget av, eller mangelen på aforismer og adekvate synonymer må nok skyldes min unge alder Kommer til å ta en runde i morgen, både på telefonen og i havna. Har som nevnt tidligere kontakt med en rørlegger som har loddet noen slike sløyfer tidligere og er jeg heldig har han vært borte i noe lignende. Tastes! Med vennlig hilsen og en god kveld Dannis Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Når dere skriver at det er en gammel "snurpebåt", da skriker det i min terminologi. Snurpebåten er selve "moderskipet". Det som du har ble kalt for "snurpelettbåt" eller "basbåt", man hadde ekkolodd ombord og hjalp til på forskjellig vis under kasting og tørking av noten. <{POST_SNAPBACK}> Dette var nye uttrykk for meg. Farfar som hadde vært "på sildafisje" i ungdommen kalte slikt for "loddebåt" (vanligvis en dory) tror jeg. Disse var kraftige med stor maskin. Eller er jeg på feil villspor nå? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Dette var nye uttrykk for meg. Farfar som hadde vært "på sildafisje" i ungdommen kalte slikt for "loddebåt" (vanligvis en dory) tror jeg. Disse var kraftige med stor maskin. Eller er jeg på feil villspor nå? <{POST_SNAPBACK}> Både loddebåt og dory er gode gamle uttrykk, men det er litt andre båter enn den som her er aktuell. Det skjedde nemlig et stort skifte i snurpefiske på 1960-tallet. Før det hadde man snurpenoten fordelt på to doryer (også kalt "posebåter" i Nord-Norge), disse ble satt på sjøen fra snurperen med noten ombord, de gikk ut i hver sin halvsirkel slik at de møttes etter å ha gått ut noten i en full sirkel. Etter at kraftblokken kom i bruk på 1960-tallet ble det ofte kalt "Ringnot" og man klarte seg uten doryer, da hadde man noten på snurpebåten og gikk i ring med den for å gå ut noten. Det var da "slepelettbåten" av type Malo kom i bruk som en liten hjelpebåt med ekkolodd og kraftig motor. Loddebåten så ut omtrent som en dory, men den var langt mindre (ca 20 fot, mot doryens 30 fot). Loddebåten hadde som navnet sier ekkoloddet ombord, og det var herfra notbasen bestemte hvor man skulle kaste, og det var herfra han brølte til "nothundene" som ofte måtte slite fingrene til blods for å snurpe inn noten igjen. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fantino Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Både loddebåt og dory er gode gamle uttrykk, men det er litt andre båter enn den som her er aktuell. Det skjedde nemlig et stort skifte i snurpefiske på 1960-tallet... <{POST_SNAPBACK}> Takker for info. Var ikke klar over denne revolusjonen - tenkte ikke på at kraftblokka var såpass ny. Farfar var vel "på fisje" en gang på 1920-tallet... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 ...men ikke hvilken som helst 20 foter: En god robust Norpower fra våre venner Malo i Kr.Sund! Ring gutta på Norpower og spør om råd! Min erfaring er at de rette personene der muligens kan gi deg ett svar på sparket. Utrolig hjelpsomme. Tyngden på motor og gear behøver du ikke være redd for. Jeg har kjørt den 20 foteren med adskillig større bamser enn forden. Sitér dette innlegget Link to post
dannis Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Sigurd, kan du fortelle litt om hvordan det er å kjøre denne båten? Egenskaper i sjøen, krapp og lang sjø, manøvrering og ellers andre erfaringer? Dannis Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Sigurd, kan du fortelle litt om hvordan det er å kjøre denne båten? Egenskaper i sjøen, krapp og lang sjø, manøvrering og ellers andre erfaringer? Dannis <{POST_SNAPBACK}> Min erfaring med den er som åpen arbeidsbåt på moderfartøy langt til havs. Overdimensjonert motor og pitch kontrollert monster propell for stor trekkraft. Styrepos akterut og sal for 1-2 bak motorkassa. Max fart godt over 10 kn som gjorde at vi dro med oss hele havet og hadde ei hekkbølge som gamle Petter Wessel. Det kraftige drivverket gjorde at båten fikk voldsom slagside ved stor fart. Rekka i vannet. Forferdelig våt båt når en passerer 6-8 kn ved minste skvalpesjø. Krapp sjø går den rett gjennom. Jeg brukte dykkermaske for i hele tatt å se noe. Den tåler all verden. Jeg har fylt den med vann ett par ganger, men det var bare å peise på for å få opp baugen igjen og få kjørt vannet ut over hekken. Ellers helt grei båt i sjøen. Med pitch kontroll er den svært lettmanøvrert. Ved riktig bruk av ror og spaker er den en drøm å finmanøvrere. Skroget tåler det meste av juling. De sparer ikke på glassfiberen hos Norpower, i hvertfall ikke på de båtene jeg har erfaring fra. Jeg har tilbrakt mye tid under brua i Kristiansund og kan gå god for at der i gården slurves det ikke under produksjonen. Det begynner å bli noen år siden sist jeg var i en 20-foter, men har etterpå brukt 22-foteren i en del år og jobber i dag med 25-foteren. Disse skroga er også våte ved "høy" hastighet, noe en bare må leve med da båtene er bygd for å jobbe i 3-5 kn. En kan ikke få i både pose og sekk. Ett lite tillegg; Det rister og støyer noe vanvittig i stor hastighet!!!!! Redigert 10.Mars.2005 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Bare et lite tips med kjølerøra : hvis du har korte rør med stor diameter så har du problemer med å få kjølt vannet... mesteparten av vannet befinner seg nemlig inne i røret og ikke mot veggene... hvis du får laget en form for virvel i røret så får du mer av vannet ut mot veggene..(har tabbet meg ut ja)... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Derfor går ofte rørene i U-form for å bli lengst mulig. Flere tynne er bedre enn korte og tykke rør. CuNi er det beste materialet iflb. varmt sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Ett lite tillegg; Det rister og støyer noe vanvittig i stor hastighet!!!!! <{POST_SNAPBACK}> Amen, det rister og støyer noe j-----. Malo 22 arbeidsbåt. Seksylindret Cummins på 185 hk. Nogva VP anlegg med 900 mm. trebladet propell. Får den ikke over 14 knop, men den trekker nesten 2 tonn på kroken. Synkefri og selvrettende. Du kan kjøre denne båten gjennom en betongvegg. Med fast 1500 rpm manøvreres den på pitchkontrollen i området 0-10 knop. Å gå fra full pitch forover til full akterover med fullt pådrag frarådes. Da møter man den omtalte betongveggen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
dannis Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Hei Krapyl og Sigurd. Har dere noen flere bilder av de eminente, flotte båtene deres? Maloene, altså. Bildene på Norpower siden er allerede på disken, men skulle gjerne hatt noen til som dere hadde tatt selv. Ellers vil jeg gjerne få takke alle på denne tråden for gode råd og tips angående mitt lille problem. Har brukt båtbyggerens beste verktøy, telefonen (fritt etter Sven Lundin) og fått gode svar også her fra produsent osv. Så nå er en rørlegger i sving med kopperrør og loddemaskin. Alt dette for en god flaske Glenfiddich. Sabb i bergen skulle ha over 22 flasker for samme jobben. Skulle selvfølgelig ønske jeg hadde 22 flasker til dem, men det har jeg jo ikke råd til. Dessuten er det jo virkelig godt å ha råd til en flaske selv også. Redigert 10.Mars.2005 av dannis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Bildene på Norpower siden er allerede på disken, men skulle gjerne hatt noen til som dere hadde tatt selv. Er i tvil, men tror ikke jeg har av 20-foteren. Ellers har jeg i bøtter og spann, hundrevis fra 22-foteren og opp til "Gina Marie", flaggskipet så langt. Jeg har dem desverre ikke med meg på jobb, men sender du meg en IM-påminnelse mot slutten av april kan jeg brenne ett utvalg bilder og sende deg. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Bildene på Norpower siden er allerede på disken, men skulle gjerne hatt noen til som dere hadde tatt selv. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har tatt det der selv. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.