Jump to content

Dimensjonering av kjølerørslynger til Ford 120HK

dannis

Recommended Posts

Min erfaring med den er som åpen arbeidsbåt på moderfartøy langt til havs. Overdimensjonert motor og pitch kontrollert monster propell for stor trekkraft. Styrepos akterut og sal for 1-2 bak motorkassa. Max fart godt over 10 kn som gjorde at vi dro med oss hele havet og hadde ei hekkbølge som gamle Petter Wessel. Det kraftige drivverket gjorde at båten fikk voldsom slagside ved stor fart. Rekka i vannet. Forferdelig våt båt når en passerer 6-8 kn ved minste skvalpesjø. Krapp sjø går den rett gjennom. Jeg brukte dykkermaske for i hele tatt å se noe. Den tåler all verden. Jeg har fylt den med vann ett par ganger, men det var bare å peise på for å få opp baugen igjen og få kjørt vannet ut over hekken. Ellers helt grei båt i sjøen. Med pitch kontroll er den svært lettmanøvrert. Ved riktig bruk av ror og spaker er den en drøm å finmanøvrere. Skroget tåler det meste av juling. De sparer ikke på glassfiberen hos Norpower, i hvertfall ikke på de båtene jeg har erfaring fra. Jeg har tilbrakt mye tid under brua i Kristiansund og kan gå god for at der i gården slurves det ikke under produksjonen.

Det begynner å bli noen år siden sist jeg var i en 20-foter, men har etterpå brukt 22-foteren i en del år og jobber i dag med 25-foteren. Disse skroga er også våte ved "høy" hastighet, noe en bare må leve med da båtene er bygd for å jobbe i 3-5 kn. En kan ikke få i både pose og sekk.

Ett lite tillegg; Det rister og støyer noe vanvittig i stor hastighet!!!!!

heisann du. eg lurte på om du kunne ta ein titt på mitt oppslag som heter ''Kva loddebåt er dette?''

eg pleier å reise i ein 4-7 knopp med denne, går veldig fint i sjøen. Kan sikkert prate videre på emnet mitt om det er noe å filføye

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...