Puffen Startet 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2013 I sommer vil jeg legge ut på langtur. Den yngste av døtrene er fortsatt med (14 år) Delvis motvillig må jeg innrømme. Føler derfor at turen må legges opp på hennes premisser så godt som mulig. Legges turen sørover så kan vi reise innom Bergen, Stavanger (shopping) kongeparken,og dyreparken i Kristiansand. Det begynner å bli seint i livet for en 14 åring, men disse parkene har et rimelig godt utvalg i aktiviteter. Også like hun selvfølgelig bading og soling, samt å bruke mest mulig tid på data. Også liker hun faktisk historiske steder, ruiner etc. Tar gjerne mot tips om den slags langs kysten. I fjor besøkte vi klosterruinene på Selja, og det var faktisk et av hennes høydepunkt. Men hvordan er det egentlig på Sørlandet med båt om sommeren ? Er det peise fullt i alle havner, og dårlig med strøm og vann ? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Sørlandet er fantastisk! Resten av østlandsflåten drar til Sverige så sørlandet har greit med plass stort sett. Drar alltid ned til Mandal og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 I Lysefjorden i Os kommune sør for Bergen ligger; Lyseklosterruinene.Lysekloster er Norges eldste cistercienserkloster, grunnlagt 1146 av munker fra klosteret Fountains Abbey ved York, England. Klosterets bygninger ble reist på en gård som var en gave fra biskop Sigurd i Bergen, og det ble etter hvert et av landets største gods. Dette er i løypen deres nedover til sørlandet og en tur inn i Lysefjorden kommer ikke til å gjøre vondt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 (redigert) Skal du ha de mest sentrale plassene så kan det være litt trangt om plassen, men det ordner seg som oftest. Dyreparken i kr.sand sikter seg nok inn på et publikum som er både betydelig yngre og eldre enn 14 etter mitt syn... Sikt heller inn på å treffe for eksempel vglista sin turnè på veien. Stor helaftens gratiskonsert som treffer en 14 åring perfekt. I Kristiansand så har du alle fasiliteter som shopping, bading og soling nesten midt i by`n. Fra båthavna så er det 2 min gange til både bystranda og gågata Redigert 8.Juni.2013 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Gode svar. Tar i mot flere tips med glede. Hvordan er det med gjesteplasser i Grimstad ? Egentlig min favorittby i Norge, men aldri inspisert båtfasilitetene. Vet ikke nøyaktig distansen fra Molde til Kristiansand/Grimstad, men kan tenke meg ca. 4 - 500 nm. Så det vil gå noe diesel. Da bør vi også ha en noenlunde konkret plan. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 8.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2013 Flott gjestehavn i Grimstad, perfekt beliggenhet i sentrum, godt vertskap, anbefales rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Men hvordan er det egentlig på Sørlandet med båt om sommeren ? Er det peise fullt i alle havner, og dårlig med strøm og vann ? Kommer veldig an på været, værmeldingen. Dårlig vær/værmelding fullt i havnene, men alltid plass til en til, og med knallvær er det god plass for da ligger alle i uthavner. Grimstad er nevnt, men anbefaler også "min" by, Lillesand. Gjestehavna (meget hyggelig!) ligger så midt i byen som det går an, en veldig hyggelig liten by med gå distanse til alt. Godt med plass i skjærgården er det også, og ikke så vanskelig å finne seg sin helt egen plass heller. Og når du har kommet til Lillesand så har du trolig gått gjennom hele Blindleia som selv en 14-åring kan ha en viss glede av å oppleve/ha opplevd. Har lagt merke til at en stor andel av båtene i f.eks Lillesand kommer fra Vestlandet, gjerne de største! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Jeg bor i Grimstad og anbefaler gjerne byen min. Gjestehavna er bra, men skjæregården er bedre. Her er det masse plass også helt nært byen. Det spesielle her er at det er veldig lite hytter. Øyer og holmer ble kjøpt opp på 30 tallet for å hindre nettopp dette. Velkommen til Sørlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Hei, jeg bor på Sørlandet og tilbringer sommeren mye i båt - men helst i uthavner, for langs leia går det turister i stim. Men jeg tenkte jeg skulle ta deg opp på dette med historiske steder/ruiner: på Karmøy må dere innom på Avaldsnes, der de nettopp nå graver etter kong Haralds kongsgård. Rundt Stavanger må dere besøke Utstein Kloster, Domkirken og Sola Ruinkirke. Rett vest av Lindesnes ligger Sæløy, som var den sæle øya på grunn av den gode havna som Olav den hellige skapte. Tilsvarende i Olavssundet i Hellesund. I Kristiansand har du Fredriksholm på Møvig - hvor dere godt kan ligge til kai en natt, og Christiandsholm inne i byen som begge er gamle festningsanlegg. Høvåg kirke, der Gabriel Scott vokste opp er også verdt å ta med, og du kommer inn der med båt. Jeg ville nok lagt en stopp i Farsund og en i Mandal, det er byer som er verdt et besøk på sommeren, og hvor det ofte er deilig å komme inn til havn. I Kristiansand ville jeg ikke ligget i gjestehavna, det er greitt å parkere der mens dere er oppe i byen, men det er for bråkete på natta. Mellom Krsand og Lillesand går dere Blindleia, det er en hit for 10 000 båter i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Takker. Alt blir behørig notert. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Var så mye dårlig vær på Vestlandet for 2 år sida, at jeg kom aldri rundt stad. Ble forbannet og tok bilen og kjørte sørover i stedet. I fjor leid vi seilbåt i Hellas. En lang drøm som endelig gikk i oppfyllelse. Men i år får vi vurdere Sørlandet igjen. Den yngste er nå også blitt så stor at hun antakelig ikke blir med på tur noe sted. Så da får vi vurder Sørlandet igjen. Eter at vi kjøpte Nimbusen er bokomforten mer enn god nok for 4 uker i båt Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Vel, om du ikke har vært på Sørlandet i båt, så bør du jo virkelig gjøre det. Velkommen skal dere være. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Nei har ikke det. Lang tur, så det må planlegges litt, og så bør vi ha trua på godt vær Er vel ca. 400 nm. til Kristianand og både Stad og Jærens rev skal passeres. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 I sommer vil jeg legge ut på langtur...... Men hvordan er det egentlig på Sørlandet med båt om sommeren ? Er det peise fullt i alle havner, og dårlig medt strøm og vann ? Vi har det greit, og det er hyggelig med besøk både fra øst og vest. Men dere som kommer fra dype farvann, med store og raske farkoster. Husk hos oss er det jevnt over grunt. Så hekksjøene drar seg opp til krappe bølger inn mot land. Og der ligger vi fortøyet, og om dere glemmer det, så er det ikke sikkert vi er så fornøyd med besøket. :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
finnmarken Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Nei har ikke det. Lang tur, så det må planlegges litt, og så bør vi ha trua på godt vær Er vel ca. 400 nm. til Kristianand og både Stad og Jærens rev skal passeres. Veldig langt fra Møre og Roms, og været er vanskelig å planlegge. Skal du såpass langt, så må man vel nesten ta noen skikkelig lange transportetapper på fine dager. To hele dager med fint vær, så er du vel i Kristiansand......... Jeg tror Vestlandet f eks opp til Sognefjorden ville vært en fantastisk tur, men jeg føler det blir for langt for en 4 ukers ferie. Tror jeg får ta denne turen når jeg blir pensjonist. Alternativt kunne man gått turen opp den ene sommeren og hjem igjen sommeren etter, men da har jeg jo ikke båt når jeg skal på helgeturer. En annen løsning kunne kanskje vært lastebiltransport den ene veien, men det blir vel kanskje veldig dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Vi har det greit, og det er hyggelig med besøk både fra øst og vest. Men dere som kommer fra dype farvann, med store og raske farkoster. Husk hos oss er det jevnt over grunt. Så hekksjøene drar seg opp til krappe bølger inn mot land. Og der ligger vi fortøyet, og om dere glemmer det, så er det ikke sikkert vi er så fornøyd med besøket. :-) Båten er 37 fot, og her borte bruker jeg å ligge på ca. 5 - 7 knop når jeg passerer nært fortøyde båter og andre installasjoner. Tror du det går bra på Sørlandet også ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Men hvordan er det egentlig på Sørlandet med båt om sommeren ? Er det peise fullt i alle havner, og dårlig med strøm og vann ? For en vestlending vil det fortone seg som rimelig fullt i fellesferien der nede...men sommeren er oftest en del bedre der nede.. Du har en lang tur, så vist målet er å komme raskest mulig ned, er det jo mulig å kjøre båten ned på forhånd når værgudene tillater det, og familien ned når ferien starter.. Redigert 23.Februar.2015 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Jeg skal frakte min lille 21 foter på henger til Kristiansand i sommer så denne tråden skal følges;) blir 2 uker på Sørlandet:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
finnmarken Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Båten er 37 fot, og her borte bruker jeg å ligge på ca. 5 - 7 knop når jeg passerer nært fortøyde båter og andre installasjoner. Tror du det går bra på Sørlandet også ? Slapp av, det går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Sørlandet er ikke overfylt det bare virker sånn. Ny Hellesund er en Pærle Redigert 23.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tilplan Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Sørlandet er best i uthavn. Ikke noe å utsette på gjestehavnene, men det er i fra uthavnene vi har de beste minnene. Kan anbefale Havneboka for sørlandskysten av Magne Klann. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Det er ikke noe særlig her, i fjor var det for eksempel ille med riktig høye temperaturer både i lufta og vannet, nesten ikke noe vind som er ille for seilene, og sjøen var full av småsei og makrell - æsj. Vi har d'ikke no' greit her nere ... Er nok best å ikke komme ;-) :-)) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
aileenll Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Båten er 37 fot, og her borte bruker jeg å ligge på ca. 5 - 7 knop når jeg passerer nært fortøyde båter og andre installasjoner. Tror du det går bra på Sørlandet også ?Høres veldig tilforlatelig ut! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Båten er 37 fot, og her borte bruker jeg å ligge på ca. 5 - 7 knop når jeg passerer nært fortøyde båter og andre installasjoner. Tror du det går bra på Sørlandet også ? Det kan fort bety 5-7 knop hele Sørlandet hvis en følger stimen. Men 5-7 knop er uansett perfekt på Sørlandet om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 På vei nedover kan jo Songdalstrand & Hidra være vel verd et besøk på et ellers kjedelig strekk. I fra Farsund og østover er det jo plenty av flotte plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.