Jump to content

Motor på ankervinsj

Hank

Recommended Posts

Jeg har levert inn en motor til overhaling hos Br. Larsen i Bergen. Dvs overhaling eller skifte, avhengig av tilstand og reparasjonsmulighet. Denne er over tyve år gammel av godt engelsk fabrikat, men alt har jo sin levetid ... regner med å få dommen en av dagene, skal rapportere konklusjonen tilbake i denne tråden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har selv en Lofrans vinsj. Den er snart 8 år og jeg vil være forberedt på at det kan bli stopp en dag

<{POST_SNAPBACK}>

Min Lofrans vinsj nærmer seg 20 år og jeg har da ikke vært inne på tanken i det hele tatt på at den noen gang skal svikte. Det er jo ikke mange timene i året den motoren går. Tror neppe en slik motor kan slites ut.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvordan vedlikeholder dere vinsjene? Selv har jeg bare sprøytet litt CRC her og der...

<{POST_SNAPBACK}>

Har aldri gjort noe som helst! :blush: Kløtsjen sitter helt fast! :blush: Men det gjør egentlig ikke noe, hadde den hart tilsrudd i starten også.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har en Engbo vinsj som jeg har byttet printkortet på. Har en 30 vinsjmed kortet under motordekslet på badeplattforma og har byttet til kort som skal sitte inne i selve båten. Siden jeg ikke var villig til å bore flere hull under badeplattformen fikk jeg lure det nye kortet under dekslet. Ikke helt etter anbefalingen til Engbo så levetiden blir nok ikke allverden på det heller :rolleyes:

Har byttet kabel fjern kontrollen og pellet av de grønne opp/ned pilene på dashbord kontrollen og loddet en ledning på kontakten som står i skottet til fjernkontrollen. Ellers er vedlikeholdet enkelt,sjekker at vinsjen står der i ny og ne.

Betryggende å høre at vinsjene tåler såpass mange år utendørs. De er jo konstruert for det, men skulle tro at saltvann, sjøluft og harde vintre sliter vel så mye som selve bruken...

<{POST_SNAPBACK}>

Den mest effektive måten å ødelegge slike vinsjer på er å åpne dem i tide og utide for "inspeksjon", "smøring" og "vedlikehold" - da er man iallefall garantert at de får lekkasjer og begynner å ta inn vann og fukt.

Lykke til med de neste 20 årene....

mvh

Poseidon

(med helt åpen håndvinsj :wink: )

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...