Jump to content

Kan barn kjøre båt med person med båtførerbeviset ombord?


Havardfred

Recommended Posts

Slik jeg fårstår det. Så har du det. Men den som fører båten som ikke er kvalifisert til og kjøre den har ikke noe ansvar. Så du som far/ eldre person med kvalifikasjoner er den som har ansvaret. Så du kan ikke gå under dekk og legge deg.

 

Det er på samme måte som øvelsekjøring med bil bare at du slipper et kurs først.

 

Men det er slik jeg har hørt / forstått det. hvis det er anderledes tror jeg det er mer en mange nok som bryter det.

Link to post

Ja, du kan.

ref. Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt § 7

Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt

Kapittel III. Krav til båtførerbevis mv.

§ 7. Kvalifikasjonskrav

Fører av norsk fritidsbåt som:
a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller
b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,
skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1. januar 1980.


:thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Ja, enig. Men det ble hevdet at opplæring i stor / rask båt først kunne skje etter fylte 16 og med teoretisk opplæring. Men det ser altså ut til at det ikke var riktig.

 

Hadde noen diskusjoner om dette knyttet til en 10 åring som bakker fars 48 foter inn i båsen uten bruk av thrustere bedre enn de fleste voksne får til. Det ble da hevdet at dette var ulovlig uansett hvor mye tilsyn det var tilstede.

Link to post

Spørsmålet som dukker opp er vel om ikke den som "øvelseskjører" også må tilfredsstille kravene som settes for å føre båten som brukes. Det betyr at poden må være gammel nok til føre båten med båtførerbevis... En kan neppe sette en tiåring til øve seg til å føre en båt han ikke har lov til føre uansett på grunn av alderen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Som siste er inne på; hvem er skipsfører og hvem er matrosen som holder handa på roret? På større skip er det skipsføreren (skipper eller styrmann) som er ansvarlig, selv om det ofte er i praksis andre som gjør jobben faktisk styre båten.

 

Og i mange tilfeller er jo fartøysførerens arbeid betydelig mer enn akkurat å snurre roret fra side til side. Han må kunne fokusere på faktisk føring av fartøy som utskikk, navigasjon, kart og bestikk, osv. Ved nattseilas er jeg mye mer opptatt av utskikk, navigasjon og fyr enn akkurat mekanisk å snurre på roret...

 

Eller for å stille det enkelt opp; hva er forskjellen på en ti-åring og autopiloten? Og hvorfor skulle det være forskjell på de to? De gjør samme jobb, de blir begge koplet ut og skipper overtar hvis manuell styring trengs og begge fordrer at skipsfører er tilstedet og utøver sine plikter som fartøysfører.

 

Og strengt tatt er vel sikkerheta foringet temmelig sterkt om båtføreren sitter og rister i roret som en annen straffange mens lillegutt gjør navigasjonen og alt som båtføreren egentlig burde gjort i stedet?

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

Vel jeg tror ikke det, jeg mener en må tilfredsstille karavane for å føre båten aldersmessig før en kan øve seg.. Ser en mot landjorden, så kan ikke en 10 åring øvelseskjøre med bil, her er alderen satt til 16år (som er 2 år under lovloig alder, dette tror jeg er unntak).. Så jeg følger med ganske trygg på at en 10 åring ikke kan øve med en båt som han ikke kan føre lovlig før han når rett alder..

 

En må tilfredsstille de kravene som er satt til å øvelseskjøre, det være seg på land eller til vanns med.. Det er nok nettopp derfor politiet kommenterte saken som er opphavet til denne tråden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Er problemet så enkelt at fritidsbåter har et dedikert og bokstavelig talt opphøyet førersetet, og nettopp det som er problemet? Altså at det finnes en sone i enhver fritidsbåt forbudt for folk under diverse lavaldere, og veldig kan påpekes og straffes?

 

For det er unektelig interessant det er helt akseptablet for båtfører å forlate sin trone for bedre gjøremål, så lenge utskikk og generell aktsomhet oppfylles. En kan fint surre roret, bruke mekanisk vindror, bruke autopiloter av bedre eller dårligere kvalitet gjerne med waypoints satt på tørt land i selve fyret, og en del annet kreative påfunn for å holde sånn passe jevn kurs vilkårlig hva man støter på.

 

Absolutt eneste nogo er at noen mindreårige bestiger tronen, da blir det ulovlig. Begynner å forstå trur jeg...

 

Og skal ikke spekulere hva man gjør i en seilbåt for å være på sikre sida hva angår øverigheta. Der må man da jage mindreårige ut av cockpit hvis man selv må frem på dekket og ungene risikerer å bli aleina igjen på en så intenst farlig plass som i en skjermet cockpit hvor man kan finne på å være i nærheten av roret? Kanskje derfor man bruker jyplinger i løpestreng som fordekks-gaster...

 

 

EDIT:

Hvis far selv setter autopiloten på fast kurs, justerer til passe fart og finner på noe så unektelig dumt som å ramle på hav; da er eneste en mindreårig kan gjøre hvis man skal være veldig strikt på lovboka og paragrafer (og ikke myse på nødverge og nødrett) å rope om hjelp over vhf (forutsatt den kan betjenes uten å bestige førersetet) mens skuta seiler inn i solnedgangen? For å røre ror og maskinstyring, det er like straffbart som å sette unger på nabojenta det...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post

Eg hadde aldri vedtatt noko forelegg for slik forseelse, og ville latt saken gå til rettssystemet slik argumentasjonen ser ut pr nå. Men ein plass må det kunne leses ut ordrett om øvelseskjøring er forbudt før 16 år. Nokon må finne det :yesnod:

10åringen kan kjøre snekkebåt inntil 8 meter/10knop aleine, men ikkje lærekjøre saga 27?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jentungen på 12 kan kjøre min båt, Viknes 880, hadde jusst mob øvelse ( med en stor fender) der fikk hun prøvd seg på og komme inntil på en sikker måte slik at personen i vannet kan komme seg ombord igjen. Mulig dette er forbudt, men det gir meg en trygghet om jeg skulle falle overbord ( og det veier tyngre enn tomme paragrafer)

VHF skal hun også kunne mestre uavhengid av SRC.

Link to post

VHF krever bare at man har skipslisens og en ansvarlig person med SRC, enhver ombord kan betjene radioen på ansvarlig lisenshavers vegne. Så det er faktisk lov for ho å jabbe på VHF så lenge du tar ansvar for det.

 

Jeg også er av prinsippet at fornuft får spille mer enn paragrafer. På bygda er ofte "lovlig alder" for traktor-kjøring at ungene har nok fornuft og kreativitet til å forstå de må surre treklosser under skoene for å nå skikkelig ned til pedalene. Det bruker vel å inntreffe rundt 10års alder...

Link to post

Her er det ikke så lenge siden en mor fikk en bot på en tusing, fordi sønnen på 14 år hadde kjørt båten, mens hun satt ved siden av.

 

vet ikke noe detaljer om saken da, var bare en "miniartikkel" i lokalavisen.....

Hvis mor har kompetanse til å kjøre, så ble jo dette feil. MEN, hvis mor ikke ha kompetanse så er hun jo heller ikke ledsager. Hjelper ikke å være voksen da.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post

Da måtte jo mora være født etter 1980! synes dette er helt utrolig.. Det er vel vanlig i alle familier at ungene får styre båten under oppsyn av foreldre.. Jeg kan ikke skjønne at dette er et problem... uansett nord for Bergen er det jo nesten ikke en politibåt å se.. har til dags dato aldrig sett en politibåt i Trondheimsleia eller områdene rundt der jeg ferdes!! Første båten jeg kjørte var en Orrskjar 27 da jeg var 11 år, under oppsyn så klart..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Spørsmålet er vel egentlig ikke stillt helt riktig. Nei, barn kan ikke føre en båt de ikke er kvalifisert for selv om det er en person med båtførerbevis ombord. Men det er forskjell på å føre en båt og å holde i roret. Å holde kursen er bare en av mange andre oppgaver ombord. Uansett hvem som holder i "det store hjulet der bak", er det jeg som er fører av båten, og jeg som båtfører kan sette hvem jeg vil som jeg mener er kompetent nok, også barn, til hvilken som helst oppgave, inkludert å passe roret. Noe annet ville være absurd, det er ikke bare roret som bestemmer kursen på en seilbåt. Skulle jeg ikke få lov å sette 8-åringen til å passe roret, ville jeg heller ikke ha lov til å la henne hale inn storseilet, løsne fokkesjøtet når vi slår osv. Jeg kunne rett og slett ikke hatt med barn på seiltur...

 

Ut fra det jeg leser over, virker det som om både lovmakere og utøvende myndighet trenger litt voksenopplæring i forskjellen på biltrafikk og sjømannskap. Kanskje på tide at noen av våre interresse-organisasjoner kommer på banen her (KNBF, Norges seilforbund, KNS...)?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

I jobben min som los gir jeg alltid ror og maskin kommandoer som blir utført av andre. Ofte står fører av båten (Kapteinen) og observerer under hele manøvreringen uten å si et ord, men like fullt er det han som har kommandoen. Ser ikke noe annerledes her. Min sønn på nå 8 har i flere år kjørt båt under oppsyn.

 

Dersom de MÅ vente til de er 16 mener jeg det er for sent å bli gode båtførere, da er de beste læreårene borte..

Link to post

Da har jeg sendt følgende mail til politiet for og få deres syn på saken.. Så får en vente og se om de har en emning om saken... mail er sendt til Telemark politidistrikt...

 

 

Hei
Vi har en større diskusjon pågående på (baatplassen.no som er Norges største nettforum for båtfolk) om hvordan lovteksten under skal tolkes. Det som det strides om er det som i teksten heter øvelseskjøring..
Spørsmålet er enkelt, kan en båtfører som har gyldig båtførerbevis eller er født før 1. januar 1980 la sin sønn eller datter på 10-12 år øvelseskjøre med båt som krever minstealder på 16 år i henhold til §5 i denne lovtekst?
Mvh
xxxxxxxx
xxxxxxxx
Utklipp fra lovteksten
Kapittel III. Krav til båtførerbevis mv.
§ 7. Kvalifikasjonskrav
Fører av norsk fritidsbåt som:
a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller
b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,
skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.
Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1. januar 1980.

 

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

 

Dersom de MÅ vente til de er 16 mener jeg det er for sent å bli gode båtførere, da er de beste læreårene borte..

Ups, da er det slått fast, noen god båtfører kan jeg aldri bli! :sad: Bortsett fra å leke meg med robåt i elva, ikke motor, så begynte jeg ikke noe særlig båtliv før etter fylte 50. Tok riktignok båtførerprøven da jeg var til sjøs, men det var kun teori og i følge enkelte her på forumet intet verdt! :wink: Det hendte jeg måtte styre en 60000 tonner også, men da under oppsyn! (Enda jeg var maskinmann.) Så da må dere bære over med mine merkelige manøvrer, og at jeg bruker baugpropellen også! :yesnod:

Med hilsen, Sindre

Link to post

Dersom de MÅ vente til de er 16 mener jeg det er for sent å bli gode båtførere, da er de beste læreårene borte..

 

Jeg er helt enig i at det definitivt er best for både læring og interesse at man starter læring så tidlig som mulig. Men om man aldri vil bli god til noe man lærer etter man fyller 16 vil det nødvendigvis bety at de aller fleste ikke behersker yrket sitt så godt som de burde, og det tror jeg ikke er tilfelle.

 

Ang. topic, syns jeg det er merkelig hvordan noen tolker lovverket, i mine øyne er det ingen sammenheng mellom hvem som fysisk står til rors og hvem som er å regne som fører, det er tross alt ikke en bil det er snakk om. Om jeg som den eneste ombord har navigasjonskompetanse, virker det fullstendig ulogisk at matrosen skal sitte ved kartbordet fordi jeg til en hver tid må stå til rors. Uavhengig av hva politiet svarer på Sydvestens spørsmål, vil jeg som fører av mitt fartøy fortsette å ta de beslutningene jeg regner som best for å ivareta sikker seilas, og det vil jeg fortsatt mene jeg er i min fulle rett til å gjøre.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...