Jump to content

Kan barn kjøre båt med person med båtførerbeviset ombord?

Havardfred

Recommended Posts

ollebolle2, du er tilgitt! :smiley: Følte meg ikke tråkka på, er egentlig ganske trygg på mine båtføreregenskaper. Men som littmild påpeker, man lærer etter fylte 16 også! Det er vel faktisk påvist at godt voksne lærer vel så godt, da de ikke så lett lar seg distrahere. Personlig skjønte jeg ikke ligninger med 2 ukjente før jeg tok fagbrevet, og da var jeg godt over 50!

Men tilbake til topic, skjønner heller ikke hvordan en på 16 skal kunne ha tilstrekkelig kompetanse til å føre båt fra 16-årsdagen uten trening på forhånd under kyndig veiledning.

Hilsen Sindre

Kansje litt på siden men alike vel relevant med spørsmålene som er oppe.

Men det at en ikke blir klokere på en dag i forskjeld.

Men HELE det norske regelverke for føring av båt burde vert sett på med andre øyne.

Jeg tenker mest på det at en over 16 uten båtførerprøven kan kjøre mer end en under 16 og med stått båtfører prøve. Men det er mitt syn. Min erfaring, Jeg misunner de som har pugget og stresset får og klare båtfører prøven å kjøre like mye som de som er over 16 og som ikke har den. Selvfølgelig en grense må settes en plass. Og som dere selv antagelig har erfart en 10- 14 åring har mange kunskper om "hvordan å lære" og de trenger øving og jeg syns det er en grei overgang. selvfølgelig må foreldrene være enig i at datter/ sønn har kompentansen nok.

Håper ikke dere syntes inlegget her va helt ute fra hva trådstarter og tråen generelt spør om.

Svein Magne

Redigert av sveini 95 (see edit history)

Problemet i dette regelverket som i så mye annet at de som skriver og bestemmer sitter i oslo-gryta og ser ikke lengre enn sinsen-krysset. Og alle mine fordommer tilsier at havnebassenget og bunnefjorden er fyllt opp av små båter med stor motor og prepubertale guttuner, og derav nulltoleranse og kun regelen at den som sitter nærmest roret er fører vilkårlig annen bemanning. Og for mindre båter er dette ikke veldig feil, men for større fartøy er det komplett feil da fartøys-føring består av så mye mer. Men i utsikta fra stortinget trur jeg ikke det problemet er veldig synlig...

Problemet i dette regelverket som i så mye annet at de som skriver og bestemmer sitter i oslo-gryta og ser ikke lengre enn sinsen-krysset.

Problemet (?) er at reglene er internasjonale og i liten grad skiller mellom nyttefartøy/handelsfartøy og fritidsfartøy. (Unntak er nasjonale særregler i Sjøveisreglene, Kapittel II, fra regel 39 og utover.)

Uansett hvordan man vrir på det, så er det kapteinen som har ansvaret ombord. Også om han ikke selv står til rors.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Problemet (?) er at reglene er internasjonale og i liten grad skiller mellom nyttefartøy/handelsfartøy og fritidsfartøy. (Unntak er nasjonale særregler i Sjøveisreglene, Kapittel II, fra regel 39 og utover.)

Uansett hvordan man vrir på det, så er det kapteinen som har ansvaret ombord. Også om han ikke selv står til rors.

Fint med internasjonale regler, hadde de vært absolutte svaret ville samtlige her vært lykkelig. Det heller kjedelige er at på fritidsbåt har du ikke vinkler og stjerner og formelle titler og fine papirer å vise til. Enn så mye du bærer og skriker om at du har kapteinslua på og påberoper deg all makt og kapteinens lov ombord, så viser enkeltes erfaring at øvrigheta fint kan bestemme seg for "flasketuten peker på" og at den som står nærmest roret er fartøysfører/kaptein. Uheldig og straffbart om denne personen ikke oppfyller vilkår for å føre fartøyet.

Eller enkelt oppsummert; problemet er at bevis på tildelt kapteins-rolle ombord i en fritidsbåt er ifølge enkelte nettopp tronen førersetet og ingen ting annet...

Redigert av LM 9725 (see edit history)

Da har politiet svart, og det er i grunnen rimelig klart svar.. .

Hei!
Jeg viser til din forespørsel vedrørende aldersgrense for øvelseskjøring med båt, jf. Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. § 7, jf. § 5.
Det er ikke satt krav til minstealder for øvelseskjøring med småbåt, slik det er gjort for øvelseskjøring på vei.
Det er imidlertid veldig viktig å merke seg at det alltid er den som er "lærer eller ledsager" som anses som fører av båten, og som således har ansvaret for hvorledes båten føres. Dette vil stille strenge krav til oppmerksomhet fra ledsagerens side og fysisk nærhet til den som øvelseskjører for om nødvendig å kunne gripe inn.
Så svaret på det "enkle" spørsmålet du stiller avslutningsvis er: "Ja".
Håper dette kan hjelpe debatten videre, eventuelt avslutte den.
Med båthilsen
xxxxxxxxxxxxxx
Kst. visepolitimester/Enhetsleder FKE
Telemark politidistrikt

Så dermed bøyer jeg meg i støvet for dette svaret... og saken er slik jeg ser opplest og vedtatt

Jeg har fjernet navnet, av hensyn til søk på navn her i forumet.. men mailen kan sendes til de som eventuelt kommer ut for episoder der de blir bøtelagt for forholdet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Supert, Sydvesten! Og en lettelse å se at politiet også har en "fornuftig" oppfatning av den loven. Opplæring fra ung alder er definitivt det beste, og det sikrer også interessen og dermed neste generasjon båtfolk.

Da kan jeg fortsatt sitte og kose meg ved siden av dattera på 11 år, som begynner å få kontroll på skuta :-)

Herlig! Har kjørt båt fra jeg var stor nok til å sitte på fanget til faren min, og det er jeg veldig glad for i dag, kjærlighet for båtlivet er den beste gaven man kan få. :thumbsup:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Mine barnebarn:

Jente 8 år takler det meste.

Gutt 5 år får styre og gi forsiktig gass.

Gutt 4 år samme.

Gutt 2 år får sitte på fanget og styre.

Jeg er skipper og ansvarlig i alle fire tilfelle, og det fungerer bra selv om de i utgangspunktet får ta sine egne avgjørelser om veivalg.

2åringen vet usvikelig forskjell på styrbord og babord, 4åringen er fortsatt litt usikker ved starten av en ny tur.

Så....INGEN tvil her om at det er fornuftig å starte tidlig (noe som altså er tillatt).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...