ollebolle2 Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Beklager om noen føler seg tråkket på. Det var ikke poenget her og det forstår nok de fleste at jo tidligere en begynner med noe dess lettere å lære.. Beklager den kvasse formuleringen ;) Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 ollebolle2, du er tilgitt! Følte meg ikke tråkka på, er egentlig ganske trygg på mine båtføreregenskaper. Men som littmild påpeker, man lærer etter fylte 16 også! Det er vel faktisk påvist at godt voksne lærer vel så godt, da de ikke så lett lar seg distrahere. Personlig skjønte jeg ikke ligninger med 2 ukjente før jeg tok fagbrevet, og da var jeg godt over 50! Men tilbake til topic, skjønner heller ikke hvordan en på 16 skal kunne ha tilstrekkelig kompetanse til å føre båt fra 16-årsdagen uten trening på forhånd under kyndig veiledning. Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 (redigert) Kansje litt på siden men alike vel relevant med spørsmålene som er oppe.Men det at en ikke blir klokere på en dag i forskjeld. Men HELE det norske regelverke for føring av båt burde vert sett på med andre øyne. Jeg tenker mest på det at en over 16 uten båtførerprøven kan kjøre mer end en under 16 og med stått båtfører prøve. Men det er mitt syn. Min erfaring, Jeg misunner de som har pugget og stresset får og klare båtfører prøven å kjøre like mye som de som er over 16 og som ikke har den. Selvfølgelig en grense må settes en plass. Og som dere selv antagelig har erfart en 10- 14 åring har mange kunskper om "hvordan å lære" og de trenger øving og jeg syns det er en grei overgang. selvfølgelig må foreldrene være enig i at datter/ sønn har kompentansen nok. Håper ikke dere syntes inlegget her va helt ute fra hva trådstarter og tråen generelt spør om. Svein Magne Redigert 11.Juni.2013 av sveini 95 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havardfred Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 kan altså en person under 16 år da kjøre en båt med 20 hk lovlig, vist en person på over 16 år med gyldig båtførerbevis er om bord i båten? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Personen kan ikke være fører av båten, men sånn jeg tolker det er det ingen sammenheng mellom føreren av båten og hvem som står til rors. Vi får vente til Sydvesten får svar fra politiet før vi kan si noe helt sikkert om det. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
LM 9725 Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Problemet i dette regelverket som i så mye annet at de som skriver og bestemmer sitter i oslo-gryta og ser ikke lengre enn sinsen-krysset. Og alle mine fordommer tilsier at havnebassenget og bunnefjorden er fyllt opp av små båter med stor motor og prepubertale guttuner, og derav nulltoleranse og kun regelen at den som sitter nærmest roret er fører vilkårlig annen bemanning. Og for mindre båter er dette ikke veldig feil, men for større fartøy er det komplett feil da fartøys-føring består av så mye mer. Men i utsikta fra stortinget trur jeg ikke det problemet er veldig synlig... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 (redigert) Problemet i dette regelverket som i så mye annet at de som skriver og bestemmer sitter i oslo-gryta og ser ikke lengre enn sinsen-krysset. Problemet (?) er at reglene er internasjonale og i liten grad skiller mellom nyttefartøy/handelsfartøy og fritidsfartøy. (Unntak er nasjonale særregler i Sjøveisreglene, Kapittel II, fra regel 39 og utover.) Uansett hvordan man vrir på det, så er det kapteinen som har ansvaret ombord. Også om han ikke selv står til rors. Redigert 12.Juni.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LM 9725 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Problemet (?) er at reglene er internasjonale og i liten grad skiller mellom nyttefartøy/handelsfartøy og fritidsfartøy. (Unntak er nasjonale særregler i Sjøveisreglene, Kapittel II, fra regel 39 og utover.) Uansett hvordan man vrir på det, så er det kapteinen som har ansvaret ombord. Også om han ikke selv står til rors. Fint med internasjonale regler, hadde de vært absolutte svaret ville samtlige her vært lykkelig. Det heller kjedelige er at på fritidsbåt har du ikke vinkler og stjerner og formelle titler og fine papirer å vise til. Enn så mye du bærer og skriker om at du har kapteinslua på og påberoper deg all makt og kapteinens lov ombord, så viser enkeltes erfaring at øvrigheta fint kan bestemme seg for "flasketuten peker på" og at den som står nærmest roret er fartøysfører/kaptein. Uheldig og straffbart om denne personen ikke oppfyller vilkår for å føre fartøyet. Eller enkelt oppsummert; problemet er at bevis på tildelt kapteins-rolle ombord i en fritidsbåt er ifølge enkelte nettopp tronen førersetet og ingen ting annet... Redigert 13.Juni.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Da har politiet svart, og det er i grunnen rimelig klart svar.. . Hei! Jeg viser til din forespørsel vedrørende aldersgrense for øvelseskjøring med båt, jf. Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. § 7, jf. § 5. Det er ikke satt krav til minstealder for øvelseskjøring med småbåt, slik det er gjort for øvelseskjøring på vei. Det er imidlertid veldig viktig å merke seg at det alltid er den som er "lærer eller ledsager" som anses som fører av båten, og som således har ansvaret for hvorledes båten føres. Dette vil stille strenge krav til oppmerksomhet fra ledsagerens side og fysisk nærhet til den som øvelseskjører for om nødvendig å kunne gripe inn. Så svaret på det "enkle" spørsmålet du stiller avslutningsvis er: "Ja". Håper dette kan hjelpe debatten videre, eventuelt avslutte den. Med båthilsen xxxxxxxxxxxxxx Kst. visepolitimester/Enhetsleder FKE Telemark politidistrikt Så dermed bøyer jeg meg i støvet for dette svaret... og saken er slik jeg ser opplest og vedtatt Jeg har fjernet navnet, av hensyn til søk på navn her i forumet.. men mailen kan sendes til de som eventuelt kommer ut for episoder der de blir bøtelagt for forholdet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fusebox Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Flott Sydvesten. Da kan jeg fortsatt sitte og kose meg ved siden av dattera på 11 år, som begynner å få kontroll på skuta :-) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Supert, Sydvesten! Og en lettelse å se at politiet også har en "fornuftig" oppfatning av den loven. Opplæring fra ung alder er definitivt det beste, og det sikrer også interessen og dermed neste generasjon båtfolk. Da kan jeg fortsatt sitte og kose meg ved siden av dattera på 11 år, som begynner å få kontroll på skuta :-) Herlig! Har kjørt båt fra jeg var stor nok til å sitte på fanget til faren min, og det er jeg veldig glad for i dag, kjærlighet for båtlivet er den beste gaven man kan få. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
lgboat Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Mine barnebarn: Jente 8 år takler det meste. Gutt 5 år får styre og gi forsiktig gass. Gutt 4 år samme. Gutt 2 år får sitte på fanget og styre. Jeg er skipper og ansvarlig i alle fire tilfelle, og det fungerer bra selv om de i utgangspunktet får ta sine egne avgjørelser om veivalg. 2åringen vet usvikelig forskjell på styrbord og babord, 4åringen er fortsatt litt usikker ved starten av en ny tur. Så....INGEN tvil her om at det er fornuftig å starte tidlig (noe som altså er tillatt). Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
avmønstret5 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Her er en vel inne ulike ting. Å styre en båt under oppsyn av fører er en ting, men å føre en båt er noe annet selv om det beskrives som øvelse. Derfor er jeg nokså sikker på at den som er under opplæring må fylle de kriterier som er nevnt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.