Julie III Startet 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2013 Står å skal drenere ferskvannsystemet samt foreta systemrens, og i manualen står det at man bla skal skru opp pluggene rundt/på turbo. Hos meg må man være slangemann for å komme til og vet ikke om jeg når de. Er dette nødvendig, eller holder det med de på varmeveksler og og dreneringsslangen? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Nekter å tro at ingen har svaret på dette... Når ikke pluggen på turbo. KANSKJE om jeg skrur i blinde... Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 På41 motoren er det tappekrane på blokka ca 10 cm under eksosmanifoil,bak ved turbo .Antar at det er det samme på 44 som på 41 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Dersom du ikke får til å drenere bør du skylle gjennom fersvannsystemet en gang eller to med rent vann. Vær nøye på dette etter systemrensen slik at du får ut all syre fra systemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Julie III Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Ja det sk På41 motoren er det tappekrane på blokka ca 10 cm under eksosmanifoil,bak ved turbo .Antar at det er det samme på 44 som på 41 Ja det skal være en kran på manifoil, og en på turbo. Jeg er bare ikke i standt til å nå de. Det er trangt Dersom du ikke får til å drenere bør du skylle gjennom fersvannsystemet en gang eller to med rent vann. Vær nøye på dette etter systemrensen slik at du får ut all syre fra systemet. I påvente av svar her, har jeg skrudd ut pluggen under varmeveksler, samt dreneringsslangen. Tok av utløp under ekspansjonstanken, puttet hageslange inn og full fres til alt vann var rent. Har fyllt opp med kun vann og planen er å kjøre motor varm og skylle igjennom en gang til før blanding med systemrens. Tenkte å ta samme skylleprosedyre etter systemrens... Høres det greit ut? Noen steder står det at man skal ha dette i systemet over natta, og noen steder 3 uker! Hva er riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 (redigert) Det er ingen problemer om du ikke får drenert på turboen, går ut i fra at du skyller systemet med ferskvann før du fyller systemrens på. Hvis det er mye ferskvann i systemet når du fyller systemrens tar du hesyn til det når du blander systemrensen med vann før du fyller. Årsaken til at det er best å starte med tomt system er god kontroll med blandingsforholdet. Og som Brigg sier, sørg for å skylle godt når du er ferdig. Virkestoffet her er syre, det er temperaturen som avgjør hvor hurtig den arbeider. Tenker du å kjøre motoren i løpet av prosessen eller har du en sirkulasjonspumpe? Redigert 10.Juni.2013 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Har tappet hele systemet og vil gjøre dette mellom hver prosess.. Da høres det ut som om det er greit å slippe tappepluggen på turbo Har tenkt til å kjøre maskinene varme en gang hver dag når systemrensen er på plass. Er bare usikker på hvor lenge... Og en annen ting! Har varmtvannsløyfe på den ene maskinen. Trenger dette å taes hensyn til ved avtapping? Eller tilsier det kun mer kjølevæske? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 (redigert) Vær forsiktig når du bruker hageslangen, du må unngå å få fullt vanntrykk fra hageslangen på motorens kjølesystem. Det er høyere trykk i hageslangen enn motoren er beregnet for. Du må ta hensyn til alt vannet som er igjen i kretsen når du blander systemrensen. Når du er ferdig fyller du systemet med fersvann, kjører motoren og drenerer. Gjenta et par ganger. Kjør motoren så lenge, og gjerne med belastning, slik at du er sikker på at termostaten åpner. Er åraken til syrevaskingen problemer med at motor går seg varm? I så fall kan det være lurt å bruke systemrens på sjøvannssiden også. Koble slangen fra på sjøvannsinntaket og stikk det ned i en bøtte. Kjør ferskvann gjennom systemet. Sjøvannet som normalt går inn i eksosen kobles fra og stikkes ned i samme bøtten, tette mot eksosiden slik at det ikke kommer eksos inn i båten når du starter. Fyll systemrens, noe sterkere enn anbefalt, i bøtten. Start opp å la motoren gå på tomgang. Følg med slik at ikke eksosen din blir for varm. Eventuelt tar du vann fra en hageslange og spruter inn litt der sjøvannet normalt møter eksosen. La motoren gå til du får fin badetemperatur på vannet i bøtta, syra arbeider som nevnt fortere ved høyere temperatur. Vær tålmodig, stopp motoren, kom tilbake neste dag og start opp igjen.... Kan være nødvendig å bytte ut systemrensblandinga en gang eller to. Hvis det er belegg i kjølesystemet som er utfordringa di skulle dette hjelpe. Monter ny impeller, hvis den ikke er ny da. Så er det bare å koble sjøvannslangene tilbake der de hører til. Redigert 10.Juni.2013 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Ikke bra. Jeg kjørte igjennom med ganske bra trykk. Ikke fullt, men nesten... Ser flere har benyttet lensepumpe til sirkulasjon, og det er vel greit med trykk fra de også? Håper det har gått bra, ble litt bekymret nå... :/ Nei jeg har ikke hatt varmgang eller annen feil. Men synes det er greit å få gjort... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 I går kjørte jeg motor varm og tappet anlegget for vann. Da kom det en del grums ut. Kjørte igjennom til det kom rent vann og fylte opp igjen. Ut på tur og fikk motor varm og alt var ok. Helt til jeg tok båten ned på tomgang. Da gikk temperatur helt ned til ca 50 grader... Vil tro det var termostaten som hang i åpen stilling? Tappet av anlegget som igjen var grumsete og skyldte til det kom rent vann ut... Ny runde til motor ble varm og fortsatt grums i vannet og temperatur kald. Etter denne skyllingen, fyllte jeg opp med systemrens på den motor med feil temperatur og vann på den andre. Kjørte ny runde og temeratur var nå i orden på tomgang. Tilbake i havn var vannet i tankene igjen blitt grumsete... Hvor kommer alt grumset fra?? Er det fordi jeg ikke får tappet av turboen? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Termostaten virker sikkert som før, men det hadde gjerne lagt seg noe rusk på tetningsflaten som hindret den i å stenge helt. Det at du nå opplever mye grums tyder på at du har fått løsnet endel belegg, men Systemrensen har ennå ikke løst det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Men det blir grums selv når jeg varmkjører bare med rent vann...? Hvor lenge bør jeg ha Systemrensen i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Nå har du drenert kjølesystemet, spylt med ferskvann, fylt på, drenert osv. Da har du også løsnet endel belegg. Det er nok det du ser. Systemrensen trenger den tid det tar.... Tiden kortes med høy temperatur og god sirkulasjon. Det er ikke mulig å si hvor lang tid det tar. Hvis du kan holde kontroll med PHen er det det beste. Stiger PHen mye er det fornuftig å drenere og fylle på ny Systemrens. Når PHen er stabil lav har Systemrensen gjort det den skal. Eller: Ta litt av grumset i en bøtte, ha i samme blanding av Systemrens som du har på motoren. Når grumset har løst seg opp er det en pekepinn på at belegget i motoren har løst seg opp. Det som er viktig er at du ikke løsner partikler og flak som tetter til kjølekanaler og varmeveksler. Systemrensen må få anledning til å løse dette opp. Med andre ord, når du først har begynt må det gjøres ordentlig! Som Yoda sa: Do, or do not. There is no try Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Ja det med av tapping var god ide Takk for fyldige svar Johannes. Settes pris på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.