Jump to content

Prosjekt: Musling 370 med modifisering av skrog


M20B25

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Har en Musling som er støpt for sikkert 25år siden, men aldri tatt i bruk. Mest sannsynlig støpt av min onkel og pappa da de drev Express Boat i Høvåg sent på 80-tallet.

Planen er å bruke en Yamaha 60 2-takter, med en optimalisert stålpropell. Samt hydr.styring.

Vi gjør en liten vri på skroget, noe mange vannscootere og racebåter bruker i dag. Nemlig en slags ski i V`en i skroget.

 

Dette burde forhindre mye chinewalk, og få den mindre dramatisk ved høye hastigheter.

Båten vil nok sette seg litt mer på ræva, men det ordner liften som kommer på.

 

Det blir ingen linge-hest til styrekonsoll, men en grei tofte bak med puter, samt en styrekonsoll som kommer fra Grand-rib`ene.

En pen og enkel konsoll.

 

Vi har fått gjort litt i dag, og fortsetter imorgen.

 

Planen er å ha alt ferdig i løpet av juni måned.

 

Har forresten hjelp av broder, galningen som har bygd den berømte Jetlingen, som og er bygd på samme båten.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av M20B25 (see edit history)
Link to post

Blir interessant å høre hvordan dette funker. Hvordan kom dere frem til utformingen av paden?

 

(tror ikke jeg hadde klart å sette vinkelsliperen i en båt det ikke feiler noe, men bra at alle ikke har de samme hemningene :lol: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Syns selv det blir interessant og se hvordan det fungerer. Utformingen er som sagt brukt i mange vannscootere og racebåter, så hvorfor ikke prøve det på denne? Klart det er "skummelt" å kappe i en ny båt. Men vi vet jo på forhånd hvordan båten går med stor maskin, det er jo hopp og sprett med chinewalk til de grader. Så jeg tror den kan roe seg betraktelig med "ski"en vi lager her. :)

Den vil som sagt sette seg litt mer på ræva og bli mer stabil den veien, men så bruker jeg da liften til å få den ut av vannet igjen. Vil nok kunne hente noe fart der da mange bruker endel krefter på trimming av motoren for å løfte den ut, mens jeg kan bruke alle krefter fremover istedenfor. ;)

Link to post

skal man ha et slikt v-bunns skrog til å gå mer stabilt i høy fart så er nok en slik pad tingen. Og evt finjustering kan jo gjøres med sparkel

 

Mener jeg så en tråd på screamandfly forumet med slik ombygging.

 

Har jo en Gromling liggende, som trenger endel jobb.. kunne vært kandidat for en slik modifikasjon.

(Brukeren gammabusa her på forumet hadde en som ble uregjerlig i ca 50 knop med en gammel 140hk på hekken , mens Musling 430'en han hadde tålte 56-57)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Stilig! Vet du hvordan det funka for hans del da?

 

Vi får jo se hvordan dette utarter seg, kan være det er tatt for mye eller for lite. Men det kan justeres ja. Men tror nok ikke det er så helt på bærtur..

 

Du får finne fram vinkelkutteren!!

Gromlingen burde jo kunne klare en 120-150hk med riktig forsterkninger vel? :wink:

Link to post
  • 2 uker senere...

Stilig! Vet du hvordan det funka for hans del da?

 

Vi får jo se hvordan dette utarter seg, kan være det er tatt for mye eller for lite. Men det kan justeres ja. Men tror nok ikke det er så helt på bærtur..

 

Du får finne fram vinkelkutteren!!

Gromlingen burde jo kunne klare en 120-150hk med riktig forsterkninger vel? :wink:

 

han solgte båten uten å gjøre noe med den, noe skuffet over at den tålte såpass mye mindre fart enn muslingen.

 

Måtte nok lagt ned endel jobb skulle jeg hatt 150hk på gromlingen :lol: . Slik den er nå så var 60hk nok mtp stivhet i skroget....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 måned senere...

skal man ha et slikt v-bunns skrog til å gå mer stabilt i høy fart så er nok en slik pad tingen. Og evt finjustering kan jo gjøres med sparkel

 

Mener jeg så en tråd på screamandfly forumet med slik ombygging.

 

Har jo en Gromling liggende, som trenger endel jobb.. kunne vært kandidat for en slik modifikasjon.

(Brukeren gammabusa her på forumet hadde en som ble uregjerlig i ca 50 knop med en gammel 140hk på hekken , mens Musling 430'en han hadde tålte 56-57)

 

Weslingen ser litt annerledes ut under enn Musling. Weslingen er rundere i kjølen, og har steglister som er buede under. Steglistene er konstruert slik for at båten skal plane lettere, men de gjør båten utsatt lettere utsatt for chinewalk ved høy fart. La ved (et dårlig) bilde av nederste del av skroget.

 

Jeg har ingen modifikasjoner under på Weslingen min og den er stabil til ca 42-45 knop. Jeg har vanntunellen intakt samt at jeg har laget en ballast tank i bauen. Når jeg fyller litt vann i ballasttanken i bauen, så kan jeg kjøre stabilt i 48-49 knop.

Skal jeg klare å kjøre i over 50 knop må jeg nok sette vinkelsliperen i skroget. Har utallige ganger vært nær ved å sette kappeskiva i arbe, men har ikke kommet så langt.

 

Så må si jeg er utrolig spent på åssen dette prosjektet blir. Stå på... :thumbsup:

p4062697.jpg

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Link to post

Du står tilbake med noe som går fort, enkelt og kjedelig! :-(,,

 

Det er vel definisjonen på Lambo du har der..... Takke meg til noe heftig bygd hjemme i hagen..... Lenge leve hjemmelagd...... :clap:

Jan Fredrik

 

Jeg bor her, du æ? Badegjest?

Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller.

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...