M20B25 Startet 9.Juni.2013 Del på Facebook Startet 9.Juni.2013 (redigert) Hei godtfolk! Har en Musling som er støpt for sikkert 25år siden, men aldri tatt i bruk. Mest sannsynlig støpt av min onkel og pappa da de drev Express Boat i Høvåg sent på 80-tallet. Planen er å bruke en Yamaha 60 2-takter, med en optimalisert stålpropell. Samt hydr.styring. Vi gjør en liten vri på skroget, noe mange vannscootere og racebåter bruker i dag. Nemlig en slags ski i V`en i skroget. Dette burde forhindre mye chinewalk, og få den mindre dramatisk ved høye hastigheter. Båten vil nok sette seg litt mer på ræva, men det ordner liften som kommer på. Det blir ingen linge-hest til styrekonsoll, men en grei tofte bak med puter, samt en styrekonsoll som kommer fra Grand-rib`ene. En pen og enkel konsoll. Vi har fått gjort litt i dag, og fortsetter imorgen. Planen er å ha alt ferdig i løpet av juni måned. Har forresten hjelp av broder, galningen som har bygd den berømte Jetlingen, som og er bygd på samme båten. Redigert 9.Juni.2013 av M20B25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Ble gjort et lite tak i dag. Fikk støpt igjen skroget under. Det skal få herde, og forhåpentligvis blir det støpt igjen fra innsida i morra, samt tilpasser stringere og plata som kommer på akterspeilet. Må ha litt gods å feste liften i.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Blir interessant å høre hvordan dette funker. Hvordan kom dere frem til utformingen av paden? (tror ikke jeg hadde klart å sette vinkelsliperen i en båt det ikke feiler noe, men bra at alle ikke har de samme hemningene ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
M20B25 Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Syns selv det blir interessant og se hvordan det fungerer. Utformingen er som sagt brukt i mange vannscootere og racebåter, så hvorfor ikke prøve det på denne? Klart det er "skummelt" å kappe i en ny båt. Men vi vet jo på forhånd hvordan båten går med stor maskin, det er jo hopp og sprett med chinewalk til de grader. Så jeg tror den kan roe seg betraktelig med "ski"en vi lager her. :) Den vil som sagt sette seg litt mer på ræva og bli mer stabil den veien, men så bruker jeg da liften til å få den ut av vannet igjen. Vil nok kunne hente noe fart der da mange bruker endel krefter på trimming av motoren for å løfte den ut, mens jeg kan bruke alle krefter fremover istedenfor. ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 skal man ha et slikt v-bunns skrog til å gå mer stabilt i høy fart så er nok en slik pad tingen. Og evt finjustering kan jo gjøres med sparkel Mener jeg så en tråd på screamandfly forumet med slik ombygging. Har jo en Gromling liggende, som trenger endel jobb.. kunne vært kandidat for en slik modifikasjon. (Brukeren gammabusa her på forumet hadde en som ble uregjerlig i ca 50 knop med en gammel 140hk på hekken , mens Musling 430'en han hadde tålte 56-57) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
M20B25 Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Stilig! Vet du hvordan det funka for hans del da? Vi får jo se hvordan dette utarter seg, kan være det er tatt for mye eller for lite. Men det kan justeres ja. Men tror nok ikke det er så helt på bærtur.. Du får finne fram vinkelkutteren!! Gromlingen burde jo kunne klare en 120-150hk med riktig forsterkninger vel? Sitér dette innlegget Link to post
Jetling Svart 25.Juni.2013 Del på Facebook Svart 25.Juni.2013 Gjort noe med båten? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Stilig! Vet du hvordan det funka for hans del da? Vi får jo se hvordan dette utarter seg, kan være det er tatt for mye eller for lite. Men det kan justeres ja. Men tror nok ikke det er så helt på bærtur.. Du får finne fram vinkelkutteren!! Gromlingen burde jo kunne klare en 120-150hk med riktig forsterkninger vel? han solgte båten uten å gjøre noe med den, noe skuffet over at den tålte såpass mye mindre fart enn muslingen. Måtte nok lagt ned endel jobb skulle jeg hatt 150hk på gromlingen . Slik den er nå så var 60hk nok mtp stivhet i skroget.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lingefan96 Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Noen oppdateringer???? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Dette blir vel som å ta en potent Lamborghini, som utgangspunkt. For så å bygge den om til en Toyota Avensi automat! Du har et krevende og utfordrende skrog. Du tar vekk alt som gir det ekstra løftet, men også den spennende ubalansen. Du står tilbake med noe som går fort, enkelt og kjedelig! :-(,, Redigert 30.Juli.2013 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
ivar Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 vi får nå se når det blir ferdig... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
NoWaK Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 skal man ha et slikt v-bunns skrog til å gå mer stabilt i høy fart så er nok en slik pad tingen. Og evt finjustering kan jo gjøres med sparkel Mener jeg så en tråd på screamandfly forumet med slik ombygging. Har jo en Gromling liggende, som trenger endel jobb.. kunne vært kandidat for en slik modifikasjon. (Brukeren gammabusa her på forumet hadde en som ble uregjerlig i ca 50 knop med en gammel 140hk på hekken , mens Musling 430'en han hadde tålte 56-57) Weslingen ser litt annerledes ut under enn Musling. Weslingen er rundere i kjølen, og har steglister som er buede under. Steglistene er konstruert slik for at båten skal plane lettere, men de gjør båten utsatt lettere utsatt for chinewalk ved høy fart. La ved (et dårlig) bilde av nederste del av skroget. Jeg har ingen modifikasjoner under på Weslingen min og den er stabil til ca 42-45 knop. Jeg har vanntunellen intakt samt at jeg har laget en ballast tank i bauen. Når jeg fyller litt vann i ballasttanken i bauen, så kan jeg kjøre stabilt i 48-49 knop. Skal jeg klare å kjøre i over 50 knop må jeg nok sette vinkelsliperen i skroget. Har utallige ganger vært nær ved å sette kappeskiva i arbe, men har ikke kommet så langt. Så må si jeg er utrolig spent på åssen dette prosjektet blir. Stå på... Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
NoWaK Svart 4.August.2013 Del på Facebook Svart 4.August.2013 Du står tilbake med noe som går fort, enkelt og kjedelig! :-(,, Det er vel definisjonen på Lambo du har der..... Takke meg til noe heftig bygd hjemme i hagen..... Lenge leve hjemmelagd...... Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
stukas Svart 30.Januar.2016 Del på Facebook Svart 30.Januar.2016 (redigert) Hei, åssen har det gått med prosjektet? har ett prosjekt jeg har overtatt og så dette du drev med. men ser ikke noe slutt på dette her så er litt nysjerrig. Redigert 30.Januar.2016 av stukas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.