Jump to content

Eldre 6-syl. Ford, CAV rekkepumpe gir ingen diesel til dysene.


Luka68

Recommended Posts

Hei, har en eldre Ford motor. Den er 6 sylynder og har stått de siste 4 årene.
Skulle starte den, men den vil ikke ta i mot dieselen.
Det er trykk i sangene helt fram til pumpa, og jeg har tatt av alle skruene til rørene som vist på bilde.

Men jeg lurer på om hva som kan ha gått galt, den starter på start gass, men den vil ikke ta til seg diesel.
Så lurer jeg på om hvorfor det ikke er noe retur fra pumpa, kan det være slik at den ikke trenger det?.

Håper på ett svar Takk takk

bilde

Link to post

De røra du har skrudd av her er dyserør, de går opp til innsprøtingsdysene. Der sitter det retur slanger. I tillegg til det har du og garrantert en retur fra dieselpumpa. matepumpa leverer mye mer diesel enn mototren trenger for å gå. derfor må du ha retur fra pumpa. :yesnod:

Jeg tipper grunnen til at den ikke starter er luft i dieselsystemet. Har du forsøkt å lufte den?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Den slangen med slangeklemme er vel retur til tank, og røret under slangen er fra fødepumpa, trur eg. Du lufter pumpa ved å skrue ut den skruen som er rett til høgre for dyserørene, så pumper du diesel med hendelen på fødepumpa til det kommer rein diesel ut. Skru deretter på igjen skruen og tørn motoren til den starter. Treng ikkje å ta av dyserørene.

Link to post

Hallo,Bellen.

 

Vet ikke helt om jeg har koblet riktig heller, men kanskje det er retur som er øverst, og tilførsel under. ?

 

Motoren går rundt, men ingen diesel kommer ut av pumpen eller rør.

 

Jeg har dratt på starteren i flere omganger, men dieselen kommer fremdeles ikke ut av pumpa. Som regel når en drar på starteren, så burde det komme ut diesel ut dyserør. Ikke sant?

Link to post

Dieselsystemet her starter i tank, derfra går det til matepumpe. ofte via forfilter. fra matepumpe går det til dieselfilter. videre til dieselpumpa du har bilde av. derfra går det retur. fra dieselpumpa går det 6 rør, dyserør, å de går opp til dysene. er det luft i dyserørene må det og luftes her. men det kan ikke gjøres før du har fått vekk all luft før dieselpumpa. da kan du løsne mutter på dyse og lufte der mens du kinner med startmotor

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Nei, du trenger ikkje å lufte på dyse på denne motoren. Det er knotete å få skrue av på dysene på denne moteren,fordi dei ligger under ventildekselet. Det holder å skrue ut lufteskruen som er rett til høgre for dyserørene og pumpe opp diesel med fødepumpa til det kommer rein diesel ut. Skru tilbake lufteskruen og start opp. Er det ikkje returen du har koblet til øverst da, der slangen er?

Link to post

Eg trur nok det stemmer at lufteskruene er på sida av pumpa slik LALUNAII skriver. En foran fjøra og en under. Pumpa ser ikkje heilt lik ut som den eg hadde på min Ford, så eg har eit lite forbehold.

Du har tatt pumpa ut ? , så nå risikerer du trøbbel med timing av tenningstidspunkt eller har du kontroll på det?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

om du ser den skruen under dieselintaket, det er en hylseskrue. regulatorarmen slider frem og tilbake inne i denne, om du skrur ut den så holder du en trekloss inntil og dunker armen tilbake, dra så i stoppen og gjenta helt til denne spretter tilbake av seg selv, denne kan sitte godt så du må muligens holde på litt. spray 565 ned i oljepåfyllingen til pumpen. ned og litt til siden :)



Lufteskruen er den første du ser ut på siden under diesel rørene, den andre ligger litt lenger bak (ser den ikke på bildet.)



Husk også å bytte olje på pumpa, vanlig motorolje ca 0,5 liter :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Har nå holdt på en stund her, og ser hvorfor ikke den starter.

Stopp hendelen sto på, men nå er den litt løsere, men spretter ikke tilbake som du snakket om.

 

Er det mulig og la denne stå åpen og heller kjøpe en mangnet ventil og sette på før pumpa slik at den stopper når jeg ber om det.

Link to post

Hmm det kan sjølvsagt gjere, men stopphendelen har ikkje fjæranordning trudde eg. Setter du den i drift så står den der, og setter du den i stop så står den der. Eg hadde sånn stiv wire opp til førerposisjon på begge båtene mine med ford, så eg trakk den ut for å stoppe, og der stod den til eg skyvde den inn ved neste tur :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...