Luka68 Startet 9.Juni.2013 Del på Facebook Startet 9.Juni.2013 Hei, har en eldre Ford motor. Den er 6 sylynder og har stått de siste 4 årene.Skulle starte den, men den vil ikke ta i mot dieselen.Det er trykk i sangene helt fram til pumpa, og jeg har tatt av alle skruene til rørene som vist på bilde.Men jeg lurer på om hva som kan ha gått galt, den starter på start gass, men den vil ikke ta til seg diesel.Så lurer jeg på om hvorfor det ikke er noe retur fra pumpa, kan det være slik at den ikke trenger det?.Håper på ett svar Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 De røra du har skrudd av her er dyserør, de går opp til innsprøtingsdysene. Der sitter det retur slanger. I tillegg til det har du og garrantert en retur fra dieselpumpa. matepumpa leverer mye mer diesel enn mototren trenger for å gå. derfor må du ha retur fra pumpa. Jeg tipper grunnen til at den ikke starter er luft i dieselsystemet. Har du forsøkt å lufte den? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bellen Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Den slangen med slangeklemme er vel retur til tank, og røret under slangen er fra fødepumpa, trur eg. Du lufter pumpa ved å skrue ut den skruen som er rett til høgre for dyserørene, så pumper du diesel med hendelen på fødepumpa til det kommer rein diesel ut. Skru deretter på igjen skruen og tørn motoren til den starter. Treng ikkje å ta av dyserørene. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Jeg kan ikke finne noe retur slange/rør på denne pumpa. Luft kan det ikke være, da jeg ikke får dieselen igjennom til rørene. Først må det komme diesel ut av rør, før lufting. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Hvilket rør snakker du om? Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Så du mener den stussen under kan være tilførsel og den med slange stuss er retur Tenker på alle dyse røra Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 du får ikke luftet på dyserørene før du dreier motor med selvstarter. du må finne en lufteskrue på filteret og på pumpa. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Viksund 830 Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Normalt sett er det ett innløp til pumpa og en retur, begge går til tank, de rørene som du har på toppen er vel til dysene. Dysene er etter pumpa. Vil tro at du har luft i pumpa.... Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Hallo,Bellen. Vet ikke helt om jeg har koblet riktig heller, men kanskje det er retur som er øverst, og tilførsel under. ? Motoren går rundt, men ingen diesel kommer ut av pumpen eller rør. Jeg har dratt på starteren i flere omganger, men dieselen kommer fremdeles ikke ut av pumpa. Som regel når en drar på starteren, så burde det komme ut diesel ut dyserør. Ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Har du opnet lufteskruen på pumpa og pumpet manuelt på fødepumpa for å få ut luft? Retur er øverst og tilførsel er nederst, slik eg sa i min første post. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Ok. Da skal jeg prøve å koble om dette i morgen. Takk takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Dieselsystemet her starter i tank, derfra går det til matepumpe. ofte via forfilter. fra matepumpe går det til dieselfilter. videre til dieselpumpa du har bilde av. derfra går det retur. fra dieselpumpa går det 6 rør, dyserør, å de går opp til dysene. er det luft i dyserørene må det og luftes her. men det kan ikke gjøres før du har fått vekk all luft før dieselpumpa. da kan du løsne mutter på dyse og lufte der mens du kinner med startmotor Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
bellen Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Nei, du trenger ikkje å lufte på dyse på denne motoren. Det er knotete å få skrue av på dysene på denne moteren,fordi dei ligger under ventildekselet. Det holder å skrue ut lufteskruen som er rett til høgre for dyserørene og pumpe opp diesel med fødepumpa til det kommer rein diesel ut. Skru tilbake lufteskruen og start opp. Er det ikkje returen du har koblet til øverst da, der slangen er? Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Hei, nei det er tilførsel som er koblet til slangestuseen. Så jeg har nok gjort en feil da, Da skal jeg gjøre det på den måten du skrev. Takker for hjelpen foreløpig. Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 skru av det lokket på siden der, innenfor der går det en stål arm, denne skal bevege seg frem å tilbake når du drar i stopperen, ganske sikker på at denne sitter dønn fast :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
LALUNA II Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 (redigert) Skruen til høyre for dysenerørene er IKKE lufteskrue det er tomgangskrue for å stille tomgangen på motorenMuligens luftingen er den rett ut for fjæren venstre side på midten av pumpen Redigert 10.Juni.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Luka68 Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Tok ut pumpa i dag, og det ser og kjennes ut at den stopp hendelen ikke virker, den sitter ikke fast, den kan beveges, men mulig den sitter fast på inne i pumpa. Men er det bare og dytte til den pinnen inne i lokket da eller.? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 bare å dytte pinnen frem og tilbake frem til den går helt løst frem og tilbake, da fyrer den med en gang :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Luka68 Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Takk takk, da er det ett verdt ett forsøk i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Eg trur nok det stemmer at lufteskruene er på sida av pumpa slik LALUNAII skriver. En foran fjøra og en under. Pumpa ser ikkje heilt lik ut som den eg hadde på min Ford, så eg har eit lite forbehold. Du har tatt pumpa ut ? , så nå risikerer du trøbbel med timing av tenningstidspunkt eller har du kontroll på det? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ternen32 Svart 10.Juni.2013 Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 om du ser den skruen under dieselintaket, det er en hylseskrue. regulatorarmen slider frem og tilbake inne i denne, om du skrur ut den så holder du en trekloss inntil og dunker armen tilbake, dra så i stoppen og gjenta helt til denne spretter tilbake av seg selv, denne kan sitte godt så du må muligens holde på litt. spray 565 ned i oljepåfyllingen til pumpen. ned og litt til siden :) Lufteskruen er den første du ser ut på siden under diesel rørene, den andre ligger litt lenger bak (ser den ikke på bildet.) Husk også å bytte olje på pumpa, vanlig motorolje ca 0,5 liter :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Luka68 Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2013 Har tatt ut pumpa, men har satt noen merker, så det trur jeg skal gå greit. Pumpa har lufte skruer på siden som du skriver, så nå får jeg prøve å bevege denne stopp delen i morgen. Olje er skiftet, og blir nå byttet på ny. Takker for hjelpen. Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Har nå holdt på en stund her, og ser hvorfor ikke den starter. Stopp hendelen sto på, men nå er den litt løsere, men spretter ikke tilbake som du snakket om. Er det mulig og la denne stå åpen og heller kjøpe en mangnet ventil og sette på før pumpa slik at den stopper når jeg ber om det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Hmm det kan sjølvsagt gjere, men stopphendelen har ikkje fjæranordning trudde eg. Setter du den i drift så står den der, og setter du den i stop så står den der. Eg hadde sånn stiv wire opp til førerposisjon på begge båtene mine med ford, så eg trakk den ut for å stoppe, og der stod den til eg skyvde den inn ved neste tur :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Luka68 Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Problemet er ett den stanga er ikke løs nok, og har holdt på en stund. Kanskje jeg heller skulle bruke cola over natten og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.