Jump to content

Eldre 6-syl. Ford, CAV rekkepumpe gir ingen diesel til dysene.

Luka68

Recommended Posts

Den er så løs nå at jeg Kan bruke hendene, men hvis jeg sette dette sammen nå, så kan jeg få stengt den, men ikke åpnet den igjen.

Har nå lagt hele pumpa i diesel til i morgen, så får vi se.

Men jeg trur det er noe galt med stopp hendelen, så det blir nok en mangnet ventil da.

Takk for hjelpen så langt.

• 2 uker senere...

Hei igjen, noen av dere som vet hvorfor denne motoren ryker så må mye, for den blir litt bedre nå den blir varm.

Men har hørt at denne motoren skal ha en slags retur i bakant av motoren til dieselen, Men hos meg kommer det ingenting ut der. Burde ikke det komme litt ut der da.?

For jeg tenker at hvis returen ikke virker, så får den utrolig mye diesel.?

Har jeg rett, eller kan det være at det skal være slik.?

John Erik

Hvorfor skulle den få utrolig mye diesel? Det er uansett ikke mye diesel som går i returen, noen ganger ingen ting. Ikke noe å bekymre seg over!

Gamle Forder er kjent for å ryke mye når de er kalde, så det er normalt. Men det er mulig at innsprøytningstidspunktet ikke er optimalt innstilt siden du har hatt pumpen av. Sjekk dette, og se om det hjelper.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei igjen, noen av dere som vet hvorfor denne motoren ryker så må mye, for den blir litt bedre nå den blir varm.

Kremt...host........hark.... Er redd du må finne deg i litt røyk frå den type motor. :yesnod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Jeg forstår ikke helt dette med retur som dere snakker om fra filtre og pumper.

På 2728T er det en matepumpe som gir høytrykkspumpa diesel. Matepumpen er viktig å lufte(egentlig fliltrene) og det gjøres ved å åpne lufteskruene på toppen av fin-filtrene mens pumpen primes med manuell pumpe(trykk-knott) som man finner på nedsiden av filtrene montert i blokka.

Høytrykk-pumpen fører dieselen inn i dysene på siden av motoren(sees her):

bilde

På toppen av dyse-holderene finnes en kobling hvor overskudd-diesel går i retur:

bilde

Her er returdiesel-røret demontert:

bilde

Her er bilde av en dyse med holder. Den nederste koblingen er tilførsel og den på toppen(venstre i bildet) er retur:

bilde

Jeg kan ikke huske at det var noen retur fra pumpa, men det er mulig jeg overså den......

Trodde for øvrig at noe av meningen var at all diesel skal gå via dyser før retur for å sørge for kjøling av disse.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du som kaller deg vannTro, er det mulig du har noen deler til salgs.??????

Det røret som liggende sammen med kamakslen er retur rør som kommer ut i bakkant av toppen.

Men for å si det slik, så trur jeg har funnet feilen.

Det er antaglig en dyse som slipper igjennom al dieselen som skulle gå i retur til tanken.

For det kommer ikke noe som helst ut av retur røret, som det burde gjøre i blant.

Så har i dag plukket ut alle dysene, og sendt de til overhaling. For sjekk og justering.

Så blir det jo morsomt å se om host og hark og host er nødvendig.

Men har hørt noe sier disse ryker, å ja det gjør de nok, men ikke så mye som denne gjør.

Det sitter en styrepinne inne i mellomstykket i dyseholderen. Om denne knekker kan dysen blokkere diesel(om det er returen er jeg ikke sikker på).

Her er noen bilder av hvordan det ser ut:

bilde

bilde

bilde

bilde

Når det gjelder deler så kan jeg nok ikke hjelpe deg da jeg har solgt båten og bildene er fra da jeg justerte dysene på min.

Disse dysene hadde utskiftbare shims som ble skiftet etter behov(for å stramme/slakke fjørene).

Jeg hadde brukket styrepinne på en dyse, denne ble skiftet.

Tipper mye løser seg når du får tilbake dine. Husk rett moment på boltene når du monterer igjen.

P.S.

Det er ikke overliggende kam på motoren din, det er akselen med vippearmer du snakker om. Støtstengene fra kammen ser du komme opp gjennom toppen på et av de tidligere bildene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du skal bruke moment tilpasset boltedimensjonen. Det er forskjellig på dysene og vippearm-akselen. Alle bolter på en motor er viktig å dra til med riktig moment.

Her er et skjema: http://www.finaldrives.eu/PartsBoltTorque.htm

Da har jeg levert disse dysene til sjekk, og han ringte i dag og fortalte at 3stk av de var ubrukelige, så jeg sa at de skulle bestille nye spisser og juster de, slik at alt skal bli bra.

Men det koster kr 1000 pr dyse, men da blir det førsteklasse tenker jeg.

Gleder meg til Torsdag for da får jeg de igjen, og blir bra og starte opp igjen da.

Dere skal få beskjed om det hjalp på al denne røyken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...