Ternen32 Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 En magnetventil gjør bare samme jobb som stopp hendel, armen må nødt til å løsnes. Spray godt med 565 både i oljepåfylling og gjerne der armen går inn i bakvegg inne bak deksel. Jeg gjorde det samme på min og holdt på i halvannen time før den gikk løst. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Luka68 Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Den er så løs nå at jeg Kan bruke hendene, men hvis jeg sette dette sammen nå, så kan jeg få stengt den, men ikke åpnet den igjen. Har nå lagt hele pumpa i diesel til i morgen, så får vi se. Men jeg trur det er noe galt med stopp hendelen, så det blir nok en mangnet ventil da. Takk for hjelpen så langt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Du meiner at du skal montere magnetventil som stenger for dieselen før pumpa? Det går nok ikkje, for da må du lufte motoren hver gang du skal starte ;) Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Huff da, det var det jeg håpet på. Hva gjør jeg da tru? Noen løsninger Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Fikse pumpa? ;) Om det er bare mekaniske deler som har satt seg, så skal det ikkje ver noe problem å få løst dette. Du får la pumpa ligge og trekke seg i diesel i noen dager og ta den opp av og til for å move på hendelen. Alternativet er å sende pumpa inn til eit verksted som reparerer slike. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Ja det er nok best og få den reparert da. Er det noen som har åpnet en slik selv her inne. For det går and og skru av drevet forand, og kanskje se på denne mekaniske delen selv. Eller er det kanskje ikke så lurt.? Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Jeg fikk tak i en annen pumpe som skulle være helt i orden. Sa får jeg heller åpne den andre når jeg har fått installert den nye. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 23.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Hei igjen, noen av dere som vet hvorfor denne motoren ryker så må mye, for den blir litt bedre nå den blir varm. Men har hørt at denne motoren skal ha en slags retur i bakant av motoren til dieselen, Men hos meg kommer det ingenting ut der. Burde ikke det komme litt ut der da.? For jeg tenker at hvis returen ikke virker, så får den utrolig mye diesel.? Har jeg rett, eller kan det være at det skal være slik.? John Erik Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hvorfor skulle den få utrolig mye diesel? Det er uansett ikke mye diesel som går i returen, noen ganger ingen ting. Ikke noe å bekymre seg over! Gamle Forder er kjent for å ryke mye når de er kalde, så det er normalt. Men det er mulig at innsprøytningstidspunktet ikke er optimalt innstilt siden du har hatt pumpen av. Sjekk dette, og se om det hjelper. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Luka68 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Jeg skal sjekke dette med inspøytning tidspunktet. Men burde det ikke være noe retur, for har hørt folk har sakt at motoren kan fylle seg med diesel hvis ikke denne virker. Hmmm. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Fra min SabbFord 2704 går det retur fra første filteret gjennom en ventil som hindrer høyt trykk mot dieselpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hei igjen, noen av dere som vet hvorfor denne motoren ryker så må mye, for den blir litt bedre nå den blir varm. Kremt...host........hark.... Er redd du må finne deg i litt røyk frå den type motor. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Jeg forstår ikke helt dette med retur som dere snakker om fra filtre og pumper. På 2728T er det en matepumpe som gir høytrykkspumpa diesel. Matepumpen er viktig å lufte(egentlig fliltrene) og det gjøres ved å åpne lufteskruene på toppen av fin-filtrene mens pumpen primes med manuell pumpe(trykk-knott) som man finner på nedsiden av filtrene montert i blokka. Høytrykk-pumpen fører dieselen inn i dysene på siden av motoren(sees her): På toppen av dyse-holderene finnes en kobling hvor overskudd-diesel går i retur: Her er returdiesel-røret demontert: Her er bilde av en dyse med holder. Den nederste koblingen er tilførsel og den på toppen(venstre i bildet) er retur: Jeg kan ikke huske at det var noen retur fra pumpa, men det er mulig jeg overså den...... Trodde for øvrig at noe av meningen var at all diesel skal gå via dyser før retur for å sørge for kjøling av disse. Redigert 24.Juni.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Luka68 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Du som kaller deg vannTro, er det mulig du har noen deler til salgs.?????? Det røret som liggende sammen med kamakslen er retur rør som kommer ut i bakkant av toppen. Men for å si det slik, så trur jeg har funnet feilen. Det er antaglig en dyse som slipper igjennom al dieselen som skulle gå i retur til tanken. For det kommer ikke noe som helst ut av retur røret, som det burde gjøre i blant. Så har i dag plukket ut alle dysene, og sendt de til overhaling. For sjekk og justering. Så blir det jo morsomt å se om host og hark og host er nødvendig. Men har hørt noe sier disse ryker, å ja det gjør de nok, men ikke så mye som denne gjør. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 (redigert) Det sitter en styrepinne inne i mellomstykket i dyseholderen. Om denne knekker kan dysen blokkere diesel(om det er returen er jeg ikke sikker på). Her er noen bilder av hvordan det ser ut: Når det gjelder deler så kan jeg nok ikke hjelpe deg da jeg har solgt båten og bildene er fra da jeg justerte dysene på min. Disse dysene hadde utskiftbare shims som ble skiftet etter behov(for å stramme/slakke fjørene). Jeg hadde brukket styrepinne på en dyse, denne ble skiftet. Tipper mye løser seg når du får tilbake dine. Husk rett moment på boltene når du monterer igjen. P.S. Det er ikke overliggende kam på motoren din, det er akselen med vippearmer du snakker om. Støtstengene fra kammen ser du komme opp gjennom toppen på et av de tidligere bildene. Redigert 24.Juni.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Luka68 Svart 24.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ja jeg mente vippe armene så klart. Du skriver rett moment, disse er da bare skrudd rett ned i toppen, er det ett spesielt moment der da. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Du skal bruke moment tilpasset boltedimensjonen. Det er forskjellig på dysene og vippearm-akselen. Alle bolter på en motor er viktig å dra til med riktig moment. Her er et skjema: http://www.finaldrives.eu/PartsBoltTorque.htm Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Luka68 Svart 25.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2013 Da har jeg levert disse dysene til sjekk, og han ringte i dag og fortalte at 3stk av de var ubrukelige, så jeg sa at de skulle bestille nye spisser og juster de, slik at alt skal bli bra. Men det koster kr 1000 pr dyse, men da blir det førsteklasse tenker jeg. Gleder meg til Torsdag for da får jeg de igjen, og blir bra og starte opp igjen da. Dere skal få beskjed om det hjalp på al denne røyken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.