Halvor Startet 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2013 Hei! Har planer om å legge ferien til Læsø i år, og skal gå over fra Vinga, Gøteborg rundt 1.7. Er det noen andre her på forumet som har tenkt seg dit, og eventuelt har lyst til å samkjøre? Marsjfart ca 20 knop, og har tenkt til å vente ut eventuelle kulinger. Har ikke tatt turen før, og tar gjerne i mot tips. Har lest de trådene som er om emnet her på forumet, og er i så måte opplest. Skal gå til Vesterø havn først, så får vi se hvor vi havner etterhvert. God sommer! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Har gått strekningen mange ganger, med din båt og fart er det vel strengt tatt ikke noe poeng med samkjøring (2 timer). Du er over før du vet ordet av det og den strekningen er full av andre båter Du er garantert ikke alene en fin sommerdag der. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Slapp av, det er en fin tur. Gjorde den selv for noen år siden. deilig! Mente bestemt 3 ganger at "Nå ser jeg Lesø!! .... nei pokker, det er et lasteskip" :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mariell Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Distansen er sånn ca. Vinga til Østreby 24 nm. Vinga til Vesterø 33 nm Enkel grei overfart. gikk fra Østerby til Marstrand i går i 7 knop. Bare husk at Dybdeforholdene i Danske farvann er noget andeledes enn i Norge.Selv langt til havs er det grunner. F.eks fra øya Nordre rønne og inn til Læsø er det 40cm.dybde hele veien. Nordre Rønne ligger 4 nm ut fra land, mellom Østerby og Vesterø. Ett par mil ut fra Østerby ligger Engelskmannsbåen, den har ett utall propeller på sammvittigheten. Det er en meget enkel overfart, men som sagt ikke ta noen Shortcut. Følg kart og bøyer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Halvor Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Hei og takk for svar alle sammen! Gleder oss veldig til turen. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Godt ferievalg, hvorfor så mange nordmenn drar til Skagen når Læsø er så kort unna er et mysterium, men da blir det bedre plass til oss andre, så helt greit for meg! Vesterø er min favoritt, men er like mange som foretrekker Østerby, det er vel en smakssak. Hvis jeg er på Læsø i år under noen av havnefestene(12.-13. Juli i Østerby 19.-20. Juli i Vesterø) vil det påvirke valget av havn, lå i Vesterø under begge festene i fjor, og synes det var langt trivligere å dra med buss til havnefest i Østerby enn å ligge midt i festen. Men det er vel uansett ikke aktuellt for deg i din tidsperiode. Ang. overfarten fra Vinga er jeg enig med de over, det er jo bare en svipptur med din båt, og man ser nesten land hele veien, pluss noen større skip, du føler deg trygg hele veien. Les kartet godt, Læsø gir en helt ny mening til begrepet langgrunt, inn til Vesterø er det overettmerker som markerer innseilingen. God ferie, og husk gjerne å poste litt i Svenskekysten-, og Danskekysten-trådene her på BP, helst med litt bilder! Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Halvor Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Takk for tipsene littmild. Skal prøve å poste litt etter at ferien er over. Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.