Jump to content

Samkjøring Gøteborg-Læsø

Halvor

Recommended Posts

Hei!

Har planer om å legge ferien til Læsø i år, og skal gå over fra Vinga, Gøteborg rundt 1.7. Er det noen andre her på forumet som har tenkt seg dit, og eventuelt har lyst til å samkjøre? Marsjfart ca 20 knop, og har tenkt til å vente ut eventuelle kulinger. Har ikke tatt turen før, og tar gjerne i mot tips. Har lest de trådene som er om emnet her på forumet, og er i så måte opplest. Skal gå til Vesterø havn først, så får vi se hvor vi havner etterhvert.

God sommer!

Halvor

Distansen er sånn ca.

Vinga til Østreby 24 nm.

Vinga til Vesterø 33 nm

Enkel grei overfart. gikk fra Østerby til Marstrand i går i 7 knop.

Bare husk at Dybdeforholdene i Danske farvann er noget andeledes enn i Norge.Selv langt til havs er det grunner.

F.eks fra øya Nordre rønne og inn til Læsø er det 40cm.dybde hele veien. Nordre Rønne ligger 4 nm ut fra land, mellom Østerby og Vesterø.

Ett par mil ut fra Østerby ligger Engelskmannsbåen, den har ett utall propeller på sammvittigheten.

Det er en meget enkel overfart, men som sagt ikke ta noen Shortcut. Følg kart og bøyer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Godt ferievalg, hvorfor så mange nordmenn drar til Skagen når Læsø er så kort unna er et mysterium, men da blir det bedre plass til oss andre, så helt greit for meg! Vesterø er min favoritt, men er like mange som foretrekker Østerby, det er vel en smakssak. Hvis jeg er på Læsø i år under noen av havnefestene(12.-13. Juli i Østerby 19.-20. Juli i Vesterø) vil det påvirke valget av havn, lå i Vesterø under begge festene i fjor, og synes det var langt trivligere å dra med buss til havnefest i Østerby enn å ligge midt i festen. Men det er vel uansett ikke aktuellt for deg i din tidsperiode.

Ang. overfarten fra Vinga er jeg enig med de over, det er jo bare en svipptur med din båt, og man ser nesten land hele veien, pluss noen større skip, du føler deg trygg hele veien. Les kartet godt, Læsø gir en helt ny mening til begrepet langgrunt, inn til Vesterø er det overettmerker som markerer innseilingen.

God ferie, og husk gjerne å poste litt i Svenskekysten-, og Danskekysten-trådene her på BP, helst med litt bilder! :thumbsup:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...